Revisie + tuning 602 motor (Met foto's)
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 352
- Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
- Locatie: Hilversum
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 352
- Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
- Locatie: Hilversum
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
idd dit is een klein olie keerringetje wat in dat gat moet. daar zit je priseas in namelijk en daar smeer je een heeel klein beetje vet of olie in afhankelijk van het soort lager dat er in zit. dit lager (kan een bronzen busje zijn of een naaldlager) zou ik ook vervangen. nu kun je er nog bij. het bronzen busje moet je 24 uur in motorolie laten staan zodat deze de olie opneemt (klinkt raar, maar schijnt toch zo te zijn)Thadeez schreef: Nou had ik een klein keerringetje (of plastic ringetje dat er heel erg op lijkt) en dacht dat deze in het gat hoorde waar op de laatste foto de 5 bouten los ingedraaid omheen zaten. Daar waar het vliegwiel op komt te zitten. Dat gat in het midden, daar paste dit ringetje precies in.
Kan iemand dit bevestigen? Of me vertellen waar dit ringetje anders moet zitten?
officieel moet het vliegwiel vast met nieuwe rek bouten!
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
ik heb me altijd laten vertellen dat je de nokvolgers ook moet vervangen omdat deze door de nieuw gevormde nokken opnieuw ingeslepen worden he. door het geweld van al de jaren is er een bepaald patroon op ontstaan en deze kan je nok beschadigen als de ze niet afvlakt en terug laat harden.
dit hebben ze mij bij catcams verteld en heb ik dan ook laten doen voor 20 euro het stuk is kostelijke maar ja een geslepen nokkenas stuk is ook niet fijn.
Robin
dit hebben ze mij bij catcams verteld en heb ik dan ook laten doen voor 20 euro het stuk is kostelijke maar ja een geslepen nokkenas stuk is ook niet fijn.
Robin
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 352
- Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
- Locatie: Hilversum
Thanks! Bij deze gevonden:dyane_maniac schreef: idd dit is een klein olie keerringetje wat in dat gat moet. daar zit je priseas in namelijk en daar smeer je een heeel klein beetje vet of olie in afhankelijk van het soort lager dat er in zit. dit lager (kan een bronzen busje zijn of een naaldlager) zou ik ook vervangen. nu kun je er nog bij. het bronzen busje moet je 24 uur in motorolie laten staan zodat deze de olie opneemt (klinkt raar, maar schijnt toch zo te zijn)
officieel moet het vliegwiel vast met nieuwe rek bouten!
De mijne zag er nog prima uit, dus die heb ik erin gezet.
Nieuwe rekbouten? Die 5 bouten bedoel je? Ik wist niet dat dat vernieuwd moest worden maar als het toch niks kost doe ik dat liever wel. Nog specifiek ergens te vinden? zoeken naar "rekbouten" werkt niet zo lekker.
Ik kan het me heel goed voorstellen inderdaad, tot zover ik kan zien zijn de oppervlakken van de nokvolgers helemaal vlak, en geen sporen te bekennen. Ik vraag het even na bij Kent Cams voor de zekerheid, die de nokkenas hebben gedaan. 4x 20 euro is toch een aardig bedrag...robin2cv schreef:ik heb me altijd laten vertellen dat je de nokvolgers ook moet vervangen omdat deze door de nieuw gevormde nokken opnieuw ingeslepen worden he. door het geweld van al de jaren is er een bepaald patroon op ontstaan en deze kan je nok beschadigen als de ze niet afvlakt en terug laat harden.
dit hebben ze mij bij catcams verteld en heb ik dan ook laten doen voor 20 euro het stuk is kostelijke maar ja een geslepen nokkenas stuk is ook niet fijn.
Robin
Laatst gewijzigd door Deuche Fester op wo 28 jan, 2009 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Dennis, ik heb ook overal gehoort dat je nokvolgers moet vervangen of op z'n minst vlak moet laten slijpen.
Hou het raakvlak van een nokvolger maar eens tegen de zijkant van een ander nokvolger in het licht. Dan zul je zien dat'ie niet 100% vlak is... Meestal zijn ze hol ingesleten, alhoewel ik laats bij mijn oud ami blokje bol gesleten nokvogers had.
Succes, Bart
Hou het raakvlak van een nokvolger maar eens tegen de zijkant van een ander nokvolger in het licht. Dan zul je zien dat'ie niet 100% vlak is... Meestal zijn ze hol ingesleten, alhoewel ik laats bij mijn oud ami blokje bol gesleten nokvogers had.
Succes, Bart
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 352
- Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
- Locatie: Hilversum
Net antwoord terug van Kent Cams, dat als de slijtage niet te zien is, het goed ZOU moeten zijn. Ik kijk het zeker weten even na inderdaad, en desnoods bestel ik nieuwe of laat ik deze fiksen.
Thanks voor het advies!
En Punky thanks voor de PM. Zal voor de cilinders en zuigers, evenals de rekbouten even navragen bij ....
Thanks voor het advies!
En Punky thanks voor de PM. Zal voor de cilinders en zuigers, evenals de rekbouten even navragen bij ....
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
ja.Thadeez schreef: Nieuwe rekbouten? Die 5 bouten bedoel je?
ik eerst ook niet, maar staat in de haynes, werkplaatshandboek en vraagbaak dus het zal wel. die bouten moet je dermate vastzetten dat ze iets rekken en hierdoor eenmalig te gebruiken. maar ken ook genoeg mensen die ze gewoon hergebruiken, maar officieel....Thadeez schreef:Ik wist niet dat dat vernieuwd moest worden
ik heb niet gezegd dat het nix kost, ik zie zo gauw even 3,5 e p/stuk staan. is niet nixThadeez schreef: maar als het toch niks kost doe ik dat liever wel.
bij mijn leverancier vroeg ik om "die bouten waarmee het vliegwiel vastzit" (en op de site waar ik wel eens bestel heten ze: securing bolt flywheel 13x35 (7 5429 058) - € 3,5Thadeez schreef: Nog specifiek ergens te vinden? zoeken naar "rekbouten" werkt niet zo lekker.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 352
- Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
- Locatie: Hilversum
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 352
- Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
- Locatie: Hilversum
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 352
- Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
- Locatie: Hilversum
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 352
- Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
- Locatie: Hilversum
Nokvolgers, links 2 oude en rechts 2 nieuwe. Ik heb echter geconstateerd dat de oude nog perfect vlak waren maar voor de zekerheid maar een set opnieuw gevlakte exemplaren gemonteerd.
cilinderkoppen van grof vuil ontdoen in een badje met ontvetter.
Daarna even met de compressor en een reservoir vol verse ontvetter goed schoonspuiten. Zo kom je ook in de hoekjes waar de kwast niet komt.
De kleppen opschuren (fijn schuurpapier). mooi glad maken.
polijsten van de randjes waar de kleppen aan de kop aansluiten.
nieuwe klepseals geplaatst.
Kleppen terugplaatsen in de kop met onze zelfgemaakte klem
Prachtige nieuwe zuigers met bijhorende zuigerveren.
Zuigers gemonteerd.
Eerste cilinder geplaatst.
Mooooooi
De koppen met een momentsleutel vastgezet
En zo liet ik de werkbank vandaag achter.
Het was een zeer productief dagje vandaag. De motor zit bijna helemaal in elkaar! Meer en grotere foto's zijn hier te vinden:
http://picasaweb.google.com/Thadeez/2cv#
Laatst gewijzigd door Deuche Fester op zo 1 feb, 2009 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.