versnellingbak niveau controleren

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 30 jan, 2009 16:51

Ik gebruik ook kroon olie en dat is gewoon prima,
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

plof
Beginner
Beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 11 jun, 2007 10:31

Bericht door plof » vr 30 jan, 2009 17:22

Punky schreef:Ringsleutel 21 zit niet in de meeste standaard sets, maar zijn bij de ijzerwarenshop of betere bouwmarkt los te koop.
Een bougie sleutel is ook 21 :D

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 30 jan, 2009 17:28

plof schreef:
Punky schreef:Ringsleutel 21 zit niet in de meeste standaard sets, maar zijn bij de ijzerwarenshop of betere bouwmarkt los te koop.
Een bougie sleutel is ook 21 :D
Juist, ideaal dus :)
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Tom
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 22 okt, 2003 11:59

Bericht door Tom » vr 30 jan, 2009 18:40

Hmm, niet om een hele discussie aan te zwengelen...

Op eendm@il is er in het verleden een hele discussie geweest over versnellingsbak olie.

Zo'n beetje de meeste bevatten zwavel, dit zou niet goed zijn voor je sychromesringen als ik het even goed herinner.

Hier staat ook het één en ander vermeld:

http://forum.2cv.nl/viewtopic....mp;start=0

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 30 jan, 2009 22:46

Tom schreef:Hmm, niet om een hele discussie aan te zwengelen...

Op eendm@il is er in het verleden een hele discussie geweest over versnellingsbak olie.

Zo'n beetje de meeste bevatten zwavel, dit zou niet goed zijn voor je sychromesringen als ik het even goed herinner.

Hier staat ook het één en ander vermeld:

http://forum.2cv.nl/viewtopic....mp;start=0
Die van kroon heeft een EP specificatie. Vandaar mijn keuze daarvoor.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » za 31 jan, 2009 01:06

Waar EP voo rstaat weet ik niet, maar het moet voor een eend in ieder geval minerale olie zijn, dat was ik vergeten te vermelden.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » za 31 jan, 2009 02:24

EP = Extreme Pressure.
Afblijven.

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » za 31 jan, 2009 09:49

ik had MPM minerale versnellingsbak olie, kon niks vinden over lood zwavel of chloor en heb toen maar met de fabrikant (althans nederlands kantoor) gebeld, kon er zonder problemen in volgens hun, geen probleem voor oude bakken.

heb de vulplug met de ratel los gekregen, maar moest ik wel eerst de accu en accusteun eruit slopen :P
en laat de accusteun nou net vastgeschroef zijn.............ja..........

onder de versnellingsbak.... handig hoor !

ach ja, het is gelukt, ik vreesde al bijna dat ik de bak uit moest bouwen om de olie bij te vullen ;-)

het schakelt gelijk een stuk beter....
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » zo 1 feb, 2009 01:19

Niels schreef:ik had MPM minerale versnellingsbak olie
Drie keer raden met welke olie mijn bak kraakte...

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » zo 1 feb, 2009 18:31

tot nu toe nog geen problemen, zo'n 250 km gereden en voor morgen staan er nog eens 200 op het programma, tot nu toe werkt het prima....
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

Martijn, Arnhem
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 171
Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01

Bericht door Martijn, Arnhem » zo 1 feb, 2009 18:43

Anders hier ook een peilstok.

http://members.chello.nl/w.leenders3/

Martijn Arnhem

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » vr 6 feb, 2009 22:33

inmiddels al zo'n 750 km, geen problemen, althans niet met gekraak....

denk dat als ik aan de motor begin toch de bak ook laat reviseren, liever preventief dan dat het straks te laat is.
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 7 feb, 2009 14:24

Juist, dat heb ik ook laten doen. Mijn bak schakelde op zich prima.

Maar na de revisie merk ik toch wel degelijk verschil. Schakelt heel erg licht en makkelijk.

De meeste bakken zijn wel aan een revisie toe.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Leen
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 1 mar, 2009 18:46
Locatie: Gouda
Contacteer:

Bericht door Leen » do 5 mar, 2009 10:11

Helemaal mee eens, veel bakken zijn aan revisie toe!

Wat ik nog niemand heb horen noemen, dus (mischien ten overvloede). De versnellingsbakolie dien je ook te verversen! Het handboek adviseert om de 20.000 km. Na 20 k is de olie door het dif versneden en word deze te dun.
Waar we dan echter aan voorbijgaan is dat de olie naarmate de bak ouder en slechter wordt, ook sneller vervuild. Deze vervuiling is heel slecht voor je lagers en het kringetje is rond. Gezien de lage kosten vaan een beetje olie zou ik adviseren deze elke 10 k te vervangen

grt, leen

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » wo 29 feb, 2012 22:29

Zaterdag ga ik mijn eend weer klaar maken voor het komende seizoen en dus ook de versnellingsbak olie verversen. Maar hoe krijgen jullie de olie in de bak? Ik heb het geprobeerd met een trechter en een slang, maar dat duurt veel te lang. Ik heb ook eens een glazen pot gebruikt (Hak groente) en in het deksel twee gaten gemaakt. In één gat een slang die naar de versnellingsbak gaat en het andere gat om er (lage druk) perslucht op te zetten om zo de olie in de bak te persen. Hebben jullie nog andere oplossingen ?
Schultenbräu das ist mein Bier !

Plaats reactie