Lage compressie met nieuwe zuigerveren
-
- Addicted user
- Berichten: 5841
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Let wel Meeuw, cilinders worden altijd ovaal na verloop van tijd, dus als je alleen nieuwe veren monteerd, zonder opnieuw to hohnen dan heb je de eerste 1000KM altijd last van een lage compressie. Totdat de zuigerveren zich hebben gezet op de ovale cilinder. Zijn de hohnsporen echt goed te zien of alleen in juiste hoek en lichtinval?
Makkelijkste test Meeuw, ff de klepstoters losgooien en dan ronddraaien. Je merkt dan snel genoeg of de compressie ergen weglekt.
Makkelijkste test Meeuw, ff de klepstoters losgooien en dan ronddraaien. Je merkt dan snel genoeg of de compressie ergen weglekt.
Bartje, Kromme koppen zou natuurlijk ook aan de brand kunnen liggen maar alles zag er gewoon erg netjes uit. Heb ook geen problemen gehad met de montage
Thadeez, Ik kreeg de cilinder en zuigers ook redelijk moeilijk in elkaar en daarom heb ik nu zo mijn twijfels. De bougies zijn nieuw (alles komt bij Burton vandaan)
Thx, Backfire..... Ik zal eens kijken of ik haar morgenavond aan de praat kan krijgen.... De cilinderwanden heb ik goed bekeken omdat ik de supercharger uiteindelijk op dit blok wil monteren.... Schuin tegen het licht in zag het er goed uit (geen langsgroeven in ieder geval)

Thadeez, Ik kreeg de cilinder en zuigers ook redelijk moeilijk in elkaar en daarom heb ik nu zo mijn twijfels. De bougies zijn nieuw (alles komt bij Burton vandaan)
Thx, Backfire..... Ik zal eens kijken of ik haar morgenavond aan de praat kan krijgen.... De cilinderwanden heb ik goed bekeken omdat ik de supercharger uiteindelijk op dit blok wil monteren.... Schuin tegen het licht in zag het er goed uit (geen langsgroeven in ieder geval)
Heb je al eens een scheutje olie in het bougie gat gedaan. Dat helpt ook soms met creeren van compressie.
En inderdaad duurt het rondpompen met de hand wel even. Ik laat meestal zolang de klepdeksels eraf, dan zie je de olie op gegeven moment eruit druppelen.
Leuke kompressor trouwens die antieke
En inderdaad duurt het rondpompen met de hand wel even. Ik laat meestal zolang de klepdeksels eraf, dan zie je de olie op gegeven moment eruit druppelen.
Leuke kompressor trouwens die antieke

diverse Citroens, wat anders.
hey meeuw
Misschien onozel en ik weet niet of je het al gecontroleerd hebt. (je hebt precies al wel wat sleutel ervaring)
Ik had met mijn visablokje hetzelfde probleem en wat bleek de zuigerveren zaten niet goed. Lees de openingen zaten niet 180 graden van elkaar en het gevolg was dat langs hier mijn compressie weglekte.
Wat ook kan zijn is dat je kleppen lekken en je klepdichtigen niet goed zijn.
Gewoon je kop demonteren er wat benzine of water in kappen en zien of ze er blijft in staan. Meer zou ik niet direct weten
Robin
Misschien onozel en ik weet niet of je het al gecontroleerd hebt. (je hebt precies al wel wat sleutel ervaring)
Ik had met mijn visablokje hetzelfde probleem en wat bleek de zuigerveren zaten niet goed. Lees de openingen zaten niet 180 graden van elkaar en het gevolg was dat langs hier mijn compressie weglekte.
Wat ook kan zijn is dat je kleppen lekken en je klepdichtigen niet goed zijn.
Gewoon je kop demonteren er wat benzine of water in kappen en zien of ze er blijft in staan. Meer zou ik niet direct weten
Robin
@AZL57
Leuk he!? Het volgende project wordt een Barbot Speciale en daarvoor moest ik wat onderzoek doen.... Kwam bij de zoektocht naar vermogen deze info tegen. Superzeldzaam en niet te betalen helaas
Olie heb ik erin gedaan.
@ Robin2cv
Ik heb met alles rekening gehouden: Het verspringen van de zuigerveren, het merktekentje boven en ook de koppen met vloeistof gecontroleerd.... Sleutelervaring zat ja, maar dat maakt het zo verdomd moeilijk als iets niet werkt...... Je piekert je suf.
@ Kulio
Ik denk dat dat het laatste redmiddel is. Blok is al helemaal ingebouwd.
Ik ben vandaag weer in de garage bezig geweest en de compressie is, na het nogmaals kleppenstellen (onnodig maar toch), nog steeds hetzelfde. Eend wil niet starten, kleppen gesteld, ontsteking staat goed en vonkt, carb is schoon, benzine is nieuw en de nieuwe accu is inmiddels helemaal leeg......
Volgend weekend maar eens een trailer regelen en haar maar eventjes wegbrengen...... Kost weer centen maar ja... HET EENDENRIJDEN JEUKT ZO!!!!!!!! (En ik haat die Fiat waar ik nu in rij
....)
Leuk he!? Het volgende project wordt een Barbot Speciale en daarvoor moest ik wat onderzoek doen.... Kwam bij de zoektocht naar vermogen deze info tegen. Superzeldzaam en niet te betalen helaas

Olie heb ik erin gedaan.
@ Robin2cv
Ik heb met alles rekening gehouden: Het verspringen van de zuigerveren, het merktekentje boven en ook de koppen met vloeistof gecontroleerd.... Sleutelervaring zat ja, maar dat maakt het zo verdomd moeilijk als iets niet werkt...... Je piekert je suf.
@ Kulio
Ik denk dat dat het laatste redmiddel is. Blok is al helemaal ingebouwd.
Ik ben vandaag weer in de garage bezig geweest en de compressie is, na het nogmaals kleppenstellen (onnodig maar toch), nog steeds hetzelfde. Eend wil niet starten, kleppen gesteld, ontsteking staat goed en vonkt, carb is schoon, benzine is nieuw en de nieuwe accu is inmiddels helemaal leeg......
Volgend weekend maar eens een trailer regelen en haar maar eventjes wegbrengen...... Kost weer centen maar ja... HET EENDENRIJDEN JEUKT ZO!!!!!!!! (En ik haat die Fiat waar ik nu in rij

-
- Regelmatige poster
- Berichten: 164
- Lid geworden op: do 20 nov, 2008 22:50
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Hallo Meeuw.Je zeg steeds dat de compressie laag is,maar nooit hoeveel.
Nieuwe zuigerveren hebben een slotopening,Hoeveel?Als je met een lasdraadje de suiger in de hoogste stand zet,moeten de kleppen van die of
de andere precies op tuimelen staan.Hoe heb je de kleppen gesteld,dus in
welke stand de motor en welke klep gesteld?Ik merk hier dat er na 2bldz.
nog niets veranderd is,dus moeten we meer cijfers hebbenIk hoop een
duidelijk antwoord met cijfers etc.
Nieuwe zuigerveren hebben een slotopening,Hoeveel?Als je met een lasdraadje de suiger in de hoogste stand zet,moeten de kleppen van die of
de andere precies op tuimelen staan.Hoe heb je de kleppen gesteld,dus in
welke stand de motor en welke klep gesteld?Ik merk hier dat er na 2bldz.
nog niets veranderd is,dus moeten we meer cijfers hebbenIk hoop een
duidelijk antwoord met cijfers etc.
Gerard,
Heb nog geen compressiemeter kunnen regelen.... Cijfers volgen dus nog...
Even wat ik gedaan heb:
Als de linker inlaatklep ingedrukt staat dan moet de andere inlaatklep toch ' vrij' zijn? Met andere woorden; dan moet ik de andere klep toch gewoon kunnen afstellen?
Ik heb vanavond ook wat anders ontdekt en ik weet niet of dat ik nu spoken zie. Zodra de zuigers op het bdp staan dan staat de ontstekingsnok exact in het midden (verdikking boven en onder). Dat is ook het moment dat ik de paspen in het vliegwiel kan steken.......
Ben ik nu echt zo ongelovelijk aan het klungelen?
Heb nog geen compressiemeter kunnen regelen.... Cijfers volgen dus nog...
Even wat ik gedaan heb:
Als de linker inlaatklep ingedrukt staat dan moet de andere inlaatklep toch ' vrij' zijn? Met andere woorden; dan moet ik de andere klep toch gewoon kunnen afstellen?
Ik heb vanavond ook wat anders ontdekt en ik weet niet of dat ik nu spoken zie. Zodra de zuigers op het bdp staan dan staat de ontstekingsnok exact in het midden (verdikking boven en onder). Dat is ook het moment dat ik de paspen in het vliegwiel kan steken.......
Ben ik nu echt zo ongelovelijk aan het klungelen?
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Dat van het kleppen stellen klopt.
En kan de paspen erin als de zuigers in bdp. staan?
De paspen is het moment dat de ontsteking vonkt, ik meen 8 graden voor het bdp.
De methode is; lichthoogte afstellen, dan de paspen erin en dan een proeflampje op de draden die naar je bobine gaan en het huisje zo draaien dat dit lampje net aan/uit gaat.
Maar als je een electronische ontsteking hebt moet je dit verhaal vergeten en gewoon doen zoals in de handleiding staat.
Weet je inmiddels zeker, zoals eerder gezegd, dat je nokkenas t.o.v. de krukas juist staat?
En kan de paspen erin als de zuigers in bdp. staan?
De paspen is het moment dat de ontsteking vonkt, ik meen 8 graden voor het bdp.
De methode is; lichthoogte afstellen, dan de paspen erin en dan een proeflampje op de draden die naar je bobine gaan en het huisje zo draaien dat dit lampje net aan/uit gaat.
Maar als je een electronische ontsteking hebt moet je dit verhaal vergeten en gewoon doen zoals in de handleiding staat.
Weet je inmiddels zeker, zoals eerder gezegd, dat je nokkenas t.o.v. de krukas juist staat?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
Bertje,
De nokkenas moet wel goed staan. In het andere geval zal een klep anders de zuiger raken....
Electronische ontsteking komt er nog niet in. Pas als het blok netjes loopt en ingereden is dan komt de supercharger erop. Dan zal een programmeerbare onsteking ook noodzakelijk worden. Geen 123 maar eerder een Kronenburg...
De nokkenas moet wel goed staan. In het andere geval zal een klep anders de zuiger raken....
Electronische ontsteking komt er nog niet in. Pas als het blok netjes loopt en ingereden is dan komt de supercharger erop. Dan zal een programmeerbare onsteking ook noodzakelijk worden. Geen 123 maar eerder een Kronenburg...