Visablokje Bouwen

Alles over visa-conversies.
thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » ma 1 feb, 2010 22:47

Ben alweer n paar keer bezig geweest zonder veel te melden.

Krukas lijkt goed; heb geen tik gehoord toen ik er op sloeg. De lagerschalen heb ik niet gecontroleerd, als die inderdaad bijna nooit stuk gaan wil ik daar best van uit gaan.

Tot nu toe lijkt de krukas die ik uit het eerste blokje heb gehaald het beste, maar ik ben nu bezig het vierde (en laatste) blokje uit elkaar te halen en hiervan weet ik nog niet hoe de krukas is. De rest van het blokje lijkt echter veelbelovend.

Omdat ik ondertussen twee kapotte oliekoelers heb (een was al kapot bij het blok dat ik kreeg), werd k dat een beetje zat en besloot dit:
Afbeelding

te verbouwen naar dit:
Afbeelding

Zodat ik er dit mee kon doen:
Afbeelding

Natuurlijk niet voordat ik deze oliekoeler al een maand (!) af en toe warm stookte en weer afkoelde met kruipolie. Helaas mocht het ook deze keer nog steeds niet baten... Het lijkt wel of er soldeer in die verbinding zit ofzo. Heeft iemand nog tips voor het demonteren en niet slopen van oliekoelers?

Anders moet ik nog een manier zoeken om de rest van de koeler via demonteerbare slangetjes op het blok te zetten, want de rest van de koeler is gewoon nog goed.

Anyhow, ben daarna verder gegaan het blokje te splitsen;
Afbeelding
Afbeelding
Zoals je kunt zien is dit blokje echt behoorlijk slecht, ik denk dat alleen de oliepomp bruikbaar is van dit ding!
Na alles eruit gehaald te hebben heb ik de twee helften weer samengebout, zodat ik straks als ik de blokjes weer in elkaar ga zetten precies weet welk boutje waar hoort ;)

Daarna naar 't tuinhuisje gegaan om 't laatste blokje te pakken, maar daarvan zal k morgen de foto's erop zetten.

Iemand al ideën over hoe je zo'n oliekoeler kunt monteren, want ik begreep dat daar flink druk op die leidingen komt te staan...

oja en @ moderators, misschien beter om dit topic bij visa-conversie te zetten?

groetjes,
Tom
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 1 feb, 2010 22:59

Goed bezig.

Topic verplaatst.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » di 2 feb, 2010 10:43

Okee zoals belooft nu de rest van de foto's:

Het volgende blokje staat klaar om geslacht te worden;
Afbeelding

Nu viel me op dat een aantal van die Visa blokjes een gat met een rubberen ring in het carter hebben, weet iemand waar dat voor is?
Het zit aan de rechterkant van het blok, zie hier
Afbeelding
en loopt door het blok heen lijkt wel. Wat moet ik hier mee, want een blokje met een gat erin lijkt me niet echt superpraktisch.

Anyhow, de koppen eraf gehaald en dat ging echt supermakkelijk. Dit blokje is ooit gerestaureerd geweest totdat de eigenaar ermee door een plas reed, waarna er opeens een tik in zat. Toen heeft ie het blok weggedaan. Echter, het lijkt alsof ie de kleppendeksels met de luchttol heeft vastgezet, ze zaten zo vast dat ik met de momentsleutel heb gekeken hoe vast: de kleppendeksels zaten met bijna 60Nm vast (!!!). Resultaat: de kleplifters hebben de binnenkant van het kleppendeksel aangetikt en ik denk dat dat de oorzaak van het tikken was.

Afbeelding
Hier zie je heel mooi dat die Visablokjes toch veel beter in elkaar zitten dan een eendeblokje:
Afbeelding
Afbeelding
Door de "koppakking" kan er geen olie langs de koppen lekker, ook niet langs de tapeinden waar de koppen mee vast zitten.

Nog niet verder gekomen, wel de oliekoeler vast opgestookt en met kruipolie bedreigd. Hopelijk gaat deze wel goed los...
MyAmi Spring Break

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » di 2 feb, 2010 11:41

euh peilstok :D

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » di 2 feb, 2010 13:37

Verrek inderdaad, geen idee waar die dingen dan zijn!!!

Ook nog een goed idee voor de oliekoeler? :twisted:
MyAmi Spring Break

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » di 2 feb, 2010 14:00

thomaaas schreef: Ook nog een goed idee voor de oliekoeler? :twisted:
andere erop zetten van een 2cv6, heb je meteen meer koeling, moet je wel je koelbeplating aanpassen. (ga ik ook doen)

greetzzzzzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » di 2 feb, 2010 14:03

Let op de leiding van de 2cv heeft net een iets andere knik, dus niet alleen beplating, maar (tenminste wat ik heb moeten doen) is een afstandhouder voor de koeler.

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » di 2 feb, 2010 14:07

Nee ik bedoel meer, nog meer tips over hoe deze koeler eraf te halen, en zo niet, hoe deze koeler op een andere manier aan te sluiten?

Bij de BMWeend hebben we een extra oliekoeler gewoon met slangenklemmen gemonteerd, maar ik begreep dat een eend een behoorlijk hoge oliedruk heeft, dus ik was bang dat ik dat niet zou redden met slangenklemmetjes.
MyAmi Spring Break

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » di 2 feb, 2010 15:07

thomaaas schreef:Nee ik bedoel meer, nog meer tips over hoe deze koeler eraf te halen, en zo niet, hoe deze koeler op een andere manier aan te sluiten?

Bij de BMWeend hebben we een extra oliekoeler gewoon met slangenklemmen gemonteerd, maar ik begreep dat een eend een behoorlijk hoge oliedruk heeft, dus ik was bang dat ik dat niet zou redden met slangenklemmetjes.
veel meer dan kruipolie en warmstoken kun je niet doen.... wat wel kan helpen is een klein fel brandertje gebruiken en proberen om daarmee alleen de moer te verwarmen, en niet de leiding, die is van alu en dat zet harder uit dan staal, waardoor die juist strakker gaat klemmen. zelf probeer ik altijd eerst iets strakker te draaien en dan langzaam heen en weer en steeds een grotere slag maken. en hoen dat ie los komt... maar is idd lastig ERG LASTIG!!!

suc6, greetzzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

2cvpieter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door 2cvpieter » di 2 feb, 2010 15:25

op de vroege visa bloken zit een grote oliekoeler zoals ook op de 2cv 6 zit alleen zijn de buisjes bij een visa een fractie langer. later zijn dit 2cv4 maat koelers geworden.bij mijn visa blok zit een 2cv 6 oliekoeler die ik heel voorzichtig gebogen heb en dat werkt al 10000 kilometer. het demonteren is echt hit and mis. schoon maken helpt stoken ook maar is geen garantie meestal is 50/50 je kunt er ook een pijpje tussen solderen op een rubberen slangetje met druk certificaat
2cv6 azu-b 250

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Jheronimus » di 2 feb, 2010 15:38

Het is volgens mij de oxidatie van het aluminium waardoor de boel vast komt te zitten. Je zou dus wat zuurs kunnen proberen. Motor ff een paar dagen in de cola :wink: ?

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » di 2 feb, 2010 17:21

Hmm ik zal es vragen of mn pa er wat cola op wil gooien van de week, mayb helpt t idd wel!! Kan 't nu zelf niet iig, want ben op mn kamer.

Verder, mochten de buisjes van mn laatste oliekoeler 't ook begeven, ga ik geen nieuwe oliekoeler kopen voor €130 terwijl ik 4 goeie oliekoelers heb liggen, dus wil k die buisjes op een of andere manier vervangen door wat anders. Maar dan zoek ik tegen die tijd nog wel ff uit hoe ik dat doen kan ;) Zulke stukken draadeind moeten wel ergens te vinden zijn denk ik, of nie?
MyAmi Spring Break

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » wo 3 feb, 2010 09:44

wat is de diameter ook alweer?? 10 / 12 mm?? dan kun je er een knelkoppeling tussen zetten, daar heb je ook steunbusjes (erg dun) voor die je in de leiding zet zodat je je leiding niet samenknijpt.

greetzzzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » do 4 feb, 2010 09:46

Als je logisch nadenkt moet je het blok warm maken en niet de moeren van de koeler.Dan krijgen de moeren meer ruimte.

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » do 4 feb, 2010 09:57

Ik richt de vlam ook op de bouter om de oliekoeler heen (bij een visa zit de oliekoeler in twee stukken draadeind die in het motorblok vast zitten).

Vervolgens koel ik de pijpjes van de oliekoeler met WD-40 af om het grootst mogelijkte temperatuurverschil te krijgen.
MyAmi Spring Break

Plaats reactie