Een AU Fourgonnette 1953 op een chassis van een 2cv6
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
Nee helaas, de body in nog niet 'thuis'. Nog even wachten dus. De wielbasis zal wel kloppen (ik was in de war gebracht door deze link http://www.citroenet.org.uk/passenger-c ... html#_1953). Maar diverse personen hebben hun AZ(U) nagemeten en komen uit op ca. 240 cm (is dan gelijk aan mijn chassis). Verder wil ik proberen om het uiterlijk zo origineel mogelijk te houden (trouwens hiervoor zoek ik nog documentatie, heeft iemand wat?). Voor het interieur zal ik wel wat concessies moeten doen: hoewel ik het dashbord graag zo wil houden zal het met de 12V van de 2CV6 motor wel niet gaan lukken (misschien zo min mogelijk meters aanpassen?).Bull Frog Bleu schreef:en al aan de slag met de body?
je kan er (ingekorte) 2cv6 bodemplaten in lassen in combinatie met een 6je voetenbak.
Dan heb je het eerste probleem al opgelost. chassis inkorten en dan past hij erop als het goed is.
foto's zijn altijd welkom
Het schutbord, voetenbak en de bodemplaten worden vervangen. De rest wordt aangepast. Vraag ik me alleen nog af of de koplampen in de loop van de tijd ook veranderd zijn. Het liefste doe ik de originele lampen erop (zijn die nog te krijgen?). En natuurlijk zo'n spiegeltje op het linkerspatbord.
Foto's worden uiteraard geplaatst. Nadere berichten volgen.[/img]
-Voor je dashbord is een leuk altenatief een jaren 60 dashbord. Dat is klein, en de redelijk eenvoudig naar 12 volt om te zetten.
-Een stalen stuur natuurlijk.
-Het belangrijkste verschil van koplampen is dat ze bij een ribbelkap wat dichter bij elkaar staan dan bij de eenden van na '70. Je kan een oud lamphuis met oud glas en spiegel pakken. En je hoeft alleen maar een 12 volt lamp met fitting te monteren. Gerard2cv weet vast wat je dan moet pakken.
-Ik had nog aan de wielen gedacht. Maar een AU had 400 velgen met een pilote band. Ik weet niet of die de snelheid van een 2cv6 goed aankan en de AZU had een 135/400 band. Mooi maar kosten een vermogen.
ALs je nu een dichte (in het midden zit geen vierkant gat) begin jaren 60 velg pakt met een Mabor bandje erop ziet het er wel oud uit maar is het veeeel betaalbaarder. Of een (tweede hands)135 Michelin erop.
Zie voor de velgen bijvoorbeeld deze ad.
http://link.marktplaats.nl/336348042
Hoeft zeker niet veel te kosten, maar wel een mooie oude bolle dichte velg.
En foto's; Googlen doet veel, kijk eens op de fotosite van Martijn, doe een oproep op het Franse forum 2pattes.
Een exacte kopie kan het niet worden. Maar als je het gevoel en de sfeer van de eerste Franse bestellers kan weergeven dan is het gelukt.
-Een stalen stuur natuurlijk.
-Het belangrijkste verschil van koplampen is dat ze bij een ribbelkap wat dichter bij elkaar staan dan bij de eenden van na '70. Je kan een oud lamphuis met oud glas en spiegel pakken. En je hoeft alleen maar een 12 volt lamp met fitting te monteren. Gerard2cv weet vast wat je dan moet pakken.
-Ik had nog aan de wielen gedacht. Maar een AU had 400 velgen met een pilote band. Ik weet niet of die de snelheid van een 2cv6 goed aankan en de AZU had een 135/400 band. Mooi maar kosten een vermogen.
ALs je nu een dichte (in het midden zit geen vierkant gat) begin jaren 60 velg pakt met een Mabor bandje erop ziet het er wel oud uit maar is het veeeel betaalbaarder. Of een (tweede hands)135 Michelin erop.
Zie voor de velgen bijvoorbeeld deze ad.
http://link.marktplaats.nl/336348042
Hoeft zeker niet veel te kosten, maar wel een mooie oude bolle dichte velg.
En foto's; Googlen doet veel, kijk eens op de fotosite van Martijn, doe een oproep op het Franse forum 2pattes.
Een exacte kopie kan het niet worden. Maar als je het gevoel en de sfeer van de eerste Franse bestellers kan weergeven dan is het gelukt.
Zo, de eerste foto's van de A(Z)U 1953/1954
'Zij' is thuis! De eerste foto's komen eraan. De body ziet er voor haar leeftijd inderdaad goed uit. Wel moeten vervangen worden: bodemplaten, dorpels, achterbalk laadruimte, linker en rechter zijpaneel, deel bodem laadruimte. Dat was het wel zo ongeveer. De rest (schutbord, deuren?) aanpassen op het 2cv6-chassis/motor.
Wij gaan ons best doen (kan helaas wel even duren, ben eerst nog bezig met een andere koets).
Wij gaan ons best doen (kan helaas wel even duren, ben eerst nog bezig met een andere koets).
Fourgonnette 1953 op 2cv6 chassis
Even een update:
het bestelgedeelte van de koets is nagenoeg gerestaureerd (lees: bodemplaats, zijschermen, tussenschotten en bodemsteun zijn vervangen). Ga nu verder met het voorste deel: bodemplaten, dorpels, voetenbak en eventueel het schutbord.
Maar nu komt het probleem: in eerste instantie was het de bedoeling (zie titel topic) om de koets op een 2cv6 met 32pk motor te plaatsen om zo mooi met het huidige verkeer mee te kunnen komen. Echter: zo langzamerhand (aangestoken door de berichten over de azu 1966 (http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=102 ... sc&start=0) begin ik het toch mooier te vinden om het zoveel mogelijk origineel te houden.
Kan het volgende: een oud chassis (met frotteurs en batteurs?), het originele dasbord, maar wel een 2cv6 motor?
En waar moet ik op letten als ik een 'oud' chassis koop. Ik bedoel: nu heb ik alleen de koets. Het chassis en de motor komen dan van andere donoren: is zoiets wel legaal op de weg te krijgen?
het bestelgedeelte van de koets is nagenoeg gerestaureerd (lees: bodemplaats, zijschermen, tussenschotten en bodemsteun zijn vervangen). Ga nu verder met het voorste deel: bodemplaten, dorpels, voetenbak en eventueel het schutbord.
Maar nu komt het probleem: in eerste instantie was het de bedoeling (zie titel topic) om de koets op een 2cv6 met 32pk motor te plaatsen om zo mooi met het huidige verkeer mee te kunnen komen. Echter: zo langzamerhand (aangestoken door de berichten over de azu 1966 (http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=102 ... sc&start=0) begin ik het toch mooier te vinden om het zoveel mogelijk origineel te houden.
Kan het volgende: een oud chassis (met frotteurs en batteurs?), het originele dasbord, maar wel een 2cv6 motor?
En waar moet ik op letten als ik een 'oud' chassis koop. Ik bedoel: nu heb ik alleen de koets. Het chassis en de motor komen dan van andere donoren: is zoiets wel legaal op de weg te krijgen?
Fourgonnette op 2cv6 chassis
Euh: graag wil ik jullie op de hoogte houden van de vorderingen met foto's: alleen hoe plaats ik die?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
Leuk dat je weer even een update doet. Was lange tijd stil rondom het project.
Foto's plaatsen kan als je ze eerst dropt op een site zoals flickr of mijnalbum.nl. Link van de foto vervolgens kopieeren en dan invoegen in topic door op button IMG te drukken. En dan krijg je zoiets:
IMG ...(www.foto1_AU1953)..IMG/
Was de AU koets overigens ooit uit leeuwarden geplukt? Daar heeft lange tijd één in de schuur te koop gestaan namelijk.
Foto's plaatsen kan als je ze eerst dropt op een site zoals flickr of mijnalbum.nl. Link van de foto vervolgens kopieeren en dan invoegen in topic door op button IMG te drukken. En dan krijg je zoiets:
IMG ...(www.foto1_AU1953)..IMG/
Was de AU koets overigens ooit uit leeuwarden geplukt? Daar heeft lange tijd één in de schuur te koop gestaan namelijk.
Citroén rolls better than a Rolls!
forugonnette op 2cv6 chassis
enkele foto's: