Trekogen maten (veilig verlagen)

Alles over de wielophanging
Ealse
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 12 mar, 2003 23:01
Locatie: Almere

Verlagen = slapper?

Bericht door Ealse » di 31 mar, 2009 20:50

Bij de meeste auto's is het zo dat verlagen het verkortenvan de veerweg betekent. De auto wordt dus stugger en gaat daardoor beter op de weg liggen.
Bij een 2Cv is het volgens mij omgekeerd: de verticale afstand tussen draagarm en trekstang wordt minder bij verlagen dus de vering wordt minder stug.
Ik denk dan ook dat je verlagen moet combineren met zwaardere veren om een betere wegligging te krijgen.
Bedenk overigens dat door verlagen de hellingshoek van de fusee toeneemt. De auto zal dus (nog) meer onderstuurd worden.
Al met al ziet verlagen er wel stoer uit, maar het ruïneert volgens mij de wegligging van een 2CV

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » di 2 jun, 2009 08:28

Ja dat doet het dus een stuk minder met die zwaardere veren, ik heb die op de BMW eend ook geschroefd, maar omdat ik de vering stugger wil en niet lager heb ik een heel stuk van mn trekstangen af geflext.

Wat miss wel interessant is, is dat de schroefdraad in de trekogen zelf maar iets van 3 cm is hoor!

De hexagonale trekogen zijn idd iets langer, die zater ook op de latere eenden geloof ik.

Schroefdraad kun je niet bijtappen op de trekstangen, dat wou ik toen doen met de BMW eend, maar het zit er op gerold. De oplossing: ergen anders een stuk tussenuit snijden, er draad op tappen en er een draadbus overheen zetten. Als je nog lager wilt kun je er ook gewoon een langere draadbus tussen zetten.
Lassen zou je ook kunnen proberen, maar daar wordt het materiaal wel wat zwak van en dat durf ik dus niet aan.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

2cvfreak
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 512
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 16:58
Locatie: naast me buuren in assen

Bericht door 2cvfreak » ma 8 jun, 2009 14:26

AZL57 schreef:Aha, draad schoon snijden dat is normaal geen probleem.
Alleen de achterogen van de acadyane zijn langer volgens mij.
er zijn ook speciale veilen te koop "schroefdraad vijlen"of "draadvijl"


Afbeelding

hier kunje roest en vuil mee uit je schroef draadveilen, zo'n vijl heeft verschillende "draad maten" om het zo maar te zeggen

thomaaas schreef: Wat miss wel interessant is, is dat de schroefdraad in de trekogen zelf maar iets van 3 cm is hoor!

De hexagonale trekogen zijn idd iets langer, die zater ook op de latere eenden geloof ik.

Schroefdraad kun je niet bijtappen op de trekstangen, dat wou ik toen doen met de BMW eend, maar het zit er op gerold. De oplossing: ergen anders een stuk tussenuit snijden, er draad op tappen en er een draadbus overheen zetten. Als je nog lager wilt kun je er ook gewoon een langere draadbus tussen zetten.
Lassen zou je ook kunnen proberen, maar daar wordt het materiaal wel wat zwak van en dat durf ik dus niet aan.
bij Customs & clasics in ede hebben ze extra lange trek ogen
2v6 Club,'87 bleu celeste
2cv6 club '86
Visa Club 0.7, '86 grijs
Cx 2200 pallas '76
Alleen een Citroën, Rijdt als een Citroën!

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 22 aug, 2009 09:15

Wat ik in dit item helemaal mis, is dat er schijnbaar niemand nog let op de uuitlijning van de eend.Als je de hoogte verlaagt zal ook de camber en de fussepenhellingshoek en de sporing veranderen
Sporing= uitspoor 1-3mm
Camber(wielvlucht)=15º is afhankelijk van hoogte
en dat werkt voor de achterwielen ook zo.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 4 okt, 2009 23:12

Om heel eerlijk te zijn vind ik een verlaagde eend er echt niet uit zien :? :? :?

Het ontwerp is er juist op gericht grote bodemvrijheid te hebben en naar mijn mening heeft de auto daar ook de "looks" voor,
Verlaging tast de identiteit aan :lol: :lol: :lol: wow da's mooi gezegd...

Maar ja ieder zijn ding met een eend :wink: :wink:


greetz David

Martijn, Arnhem
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 171
Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01

Bericht door Martijn, Arnhem » ma 5 okt, 2009 10:21

Hooguit vind ik het bij mijn Aca wel mooi om de achterkant nog wat hoger te hebben.
Gezocht ; Dyane en Visa 1.7 D

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 5 okt, 2009 13:10

Hoger is prima.
Lager niet.
Valt mij vaak op dat eenden achter te laag staan!!

greetz david

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » ma 5 okt, 2009 20:24

dat komt natuurlijk omdat de veren door hangen van grootmoeders klok
:wink:
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

Martijn, Arnhem
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 171
Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01

Bericht door Martijn, Arnhem » ma 5 okt, 2009 22:46

Ik vind een hoog kontje er altijd wel lekker uitzien.
Gezocht ; Dyane en Visa 1.7 D

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » ma 5 okt, 2009 23:09

David schreef:Om heel eerlijk te zijn vind ik een verlaagde eend er echt niet uit zien :? :? :?

Het ontwerp is er juist op gericht grote bodemvrijheid te hebben en naar mijn mening heeft de auto daar ook de "looks" voor,
Verlaging tast de identiteit aan :lol: :lol: :lol: wow da's mooi gezegd...

Maar ja ieder zijn ding met een eend :wink: :wink:


greetz David

Het ontwerp is ook bedoeld voor vroegah.......

Zoveel mensen met een eend zie je nou ook weer niet bij de supermarkt vandaan komen met een mandje eieren op de voorstoel, een mud aardappelen en met een hoge hoed op terwijl de huisvrouw de eend met de slinger start, en door een knollenveld naar huis rijden, toch? 8)

Een eend is ook niet gemaakt om te racen, of te raggen, of als jongerenbak vol met audio en lampies, het is wat je er zelf van maakt, en zoals je zegt, ieder zijn ding. Het rijdt zoooo lekker, zo laag, je komt nog eens in contact met de weg ook zo nu en dan, lol........ :oops:
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Berichten: 2185
Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
Locatie: Antwerp
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » di 6 okt, 2009 20:14

Low n'slow , so nice to gow
see you when you see me

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 10 okt, 2009 11:45

Sorry voor iedereen die denkt dat de wagenhoogte voor het zicht is,maar de hoogte bepaalt de wielstanden,dus de sporing en de camber en de caster
En heeft dus invloed op de bandenslijtage en wegligging.

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Berichten: 2185
Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
Locatie: Antwerp
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » za 10 okt, 2009 17:40

wie mooi wil zijn moet pijn lijden .
in dit geval de knip he gerard ;-)
see you when you see me

duck-tuc
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 838
Lid geworden op: do 22 okt, 2009 19:41
Locatie: Lommel (B)

Bericht door duck-tuc » do 15 jul, 2010 17:37

dus als ik het hier goed lees is het bijna geen werk om een 2cv te verlagen :p
enkel die trekoog "los" draaien.

en zit die schroefdraad helemaal in de trekoog origineel?
jah sorry heb het nog niet bekeken :P

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » vr 16 jul, 2010 00:35

Gewoon niet doe joh, dat verlagen :cry: :cry:

Ziet er toch niet uit :shock: :shock:

Gewoon origineel houden :wink:

Greetz David :D

Plaats reactie