dynamo 18 pk 6 volt

Plaats reactie
Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

dynamo 18 pk 6 volt

Bericht door Ramon » wo 27 apr, 2011 13:18

beste mensen

ik heb een probleem waar ik toch niet zo goed uitkom.

ik heb een 18 pk die niet wil bijladen, ik heb een ander motortje ingebouwd en de ring met koolborstel netjes over gezet. de koolborstels zijn nog goed.

ik heb van dit systeem niet veel verstand dus misschien hebben jullie een idee.
de rode lamp op dashbord blijf ook branden!

dank

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2171
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 27 apr, 2011 14:56

Er zijn 2 merken waarvan de componenten niet uitwisselbaar zijn.
Dat klopt nog wel?
Ook heb ik de ervaring dat de collector echt goed moet zijn anders is het een hopeloze strijd.
Het laad lampje staat feitelijk tussen de dynamo en het kontaktslot.
Je kan meten met draaiende motor op de onderste aansluiting van de spanningsregelaar of de dynamo in ieder geval iets doet.
De spanningsregelaar heeft een spanningsspoel, een stroomspoel en een relais wat de dynamo verbind met de accu als de geleverde spanning hoog genoeg is.
Een dynamo die langere tijd niet gebruikt is kan zijn magnetisme kwijtraken waardoor deze gewoon niet begint met spanning leveren.
Het kan dan helpen om het relais in de spanningsregelaar een beetje te helpen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 27 apr, 2011 16:03

Het grote verschil tussen de 2 merken is,dat de ene is massa geregeld en de andere is plus geregeld. Dus altijd het juiste type regelaar bij het type dynamo. Duccelier bij Duccelier en Paris Rhone bij Paris Rhone.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2171
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 27 apr, 2011 16:35

Dat massa geregeld geldt alleen de oudere types.
De dynamo's in de 18 pk zijn allemaal plus geregeld, voorzover ik weet.
Wel zit er verschil in de grootte van de koolborstels en aantal kontakten op de collector.
Ook het stator huis heeft een iets andere lengte.
De spanningsregelaars zijn bij de 18pk gewoon uitwisselbaar.
Ik heb 2 verschillende merken dynamo's in de mijne gehad,
met steeds de zelfde spanningsregelaar.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » do 28 apr, 2011 10:07

ik ga er mee aan de slag! later meer dank iig voor de hulp!!!

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » vr 29 apr, 2011 13:21

ik heb geprobeerd met een directe plus op de gele aansluiting dat is meen ik de kleine stroom te zetten om de spoelen weer op te laden maar het draadje zat binnen 2 seconden vast gelast!! wat gaat er niet goed?

ik meet zoizo geen stroom op welke aansluitng dan ook op de dyanmo.

waar moet ik zoeken?

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2171
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » vr 29 apr, 2011 13:33

Heb je een schema van het dynamo systeem?
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » vr 29 apr, 2011 14:47

nee!

maar heb wel een en het ander door gestuurd gekregen maar ik word er niet echt wijzer van

ramon

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2171
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » vr 29 apr, 2011 16:39

Ik zal eens kijken of ik wat plaatjes heb of kan maken.
Zal vandaag niet meer lukken.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2171
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 1 mei, 2011 12:22

Hier wat plaatjes voor info.
Paris-Rhone merk
Afbeelding

Ducellier anker merk
Afbeelding

Verschil in ankers Paris-Rhone links, Ducellier rechts
Afbeelding

Ook iets diameter verschil
Afbeelding

Op de regelaar zijn dit de aansluitingen
Afbeelding

En op de dynamo deze.
Vrijwel geen verschil tussen de merken.
Afbeelding

Voor enkel testen van de dynamo zelf, haal alle draden los en verbind de plus op de dynamo met de bekrachtiging.
Blokkeer het anker met de fanbout en bv een wielmoer tegen het loskomen en start de motor.
Meet nu spanning op de plus van de dynamo tov massa.
(Wel de koolborstels aangesloten laten natuurlijk :) )
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 2 mei, 2011 11:25

dank ga er mee aan de slag,

Plaats reactie