dynamo 18 pk 6 volt
dynamo 18 pk 6 volt
beste mensen
ik heb een probleem waar ik toch niet zo goed uitkom.
ik heb een 18 pk die niet wil bijladen, ik heb een ander motortje ingebouwd en de ring met koolborstel netjes over gezet. de koolborstels zijn nog goed.
ik heb van dit systeem niet veel verstand dus misschien hebben jullie een idee.
de rode lamp op dashbord blijf ook branden!
dank
ik heb een probleem waar ik toch niet zo goed uitkom.
ik heb een 18 pk die niet wil bijladen, ik heb een ander motortje ingebouwd en de ring met koolborstel netjes over gezet. de koolborstels zijn nog goed.
ik heb van dit systeem niet veel verstand dus misschien hebben jullie een idee.
de rode lamp op dashbord blijf ook branden!
dank
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2171
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Er zijn 2 merken waarvan de componenten niet uitwisselbaar zijn.
Dat klopt nog wel?
Ook heb ik de ervaring dat de collector echt goed moet zijn anders is het een hopeloze strijd.
Het laad lampje staat feitelijk tussen de dynamo en het kontaktslot.
Je kan meten met draaiende motor op de onderste aansluiting van de spanningsregelaar of de dynamo in ieder geval iets doet.
De spanningsregelaar heeft een spanningsspoel, een stroomspoel en een relais wat de dynamo verbind met de accu als de geleverde spanning hoog genoeg is.
Een dynamo die langere tijd niet gebruikt is kan zijn magnetisme kwijtraken waardoor deze gewoon niet begint met spanning leveren.
Het kan dan helpen om het relais in de spanningsregelaar een beetje te helpen.
Dat klopt nog wel?
Ook heb ik de ervaring dat de collector echt goed moet zijn anders is het een hopeloze strijd.
Het laad lampje staat feitelijk tussen de dynamo en het kontaktslot.
Je kan meten met draaiende motor op de onderste aansluiting van de spanningsregelaar of de dynamo in ieder geval iets doet.
De spanningsregelaar heeft een spanningsspoel, een stroomspoel en een relais wat de dynamo verbind met de accu als de geleverde spanning hoog genoeg is.
Een dynamo die langere tijd niet gebruikt is kan zijn magnetisme kwijtraken waardoor deze gewoon niet begint met spanning leveren.
Het kan dan helpen om het relais in de spanningsregelaar een beetje te helpen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2171
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Dat massa geregeld geldt alleen de oudere types.
De dynamo's in de 18 pk zijn allemaal plus geregeld, voorzover ik weet.
Wel zit er verschil in de grootte van de koolborstels en aantal kontakten op de collector.
Ook het stator huis heeft een iets andere lengte.
De spanningsregelaars zijn bij de 18pk gewoon uitwisselbaar.
Ik heb 2 verschillende merken dynamo's in de mijne gehad,
met steeds de zelfde spanningsregelaar.
De dynamo's in de 18 pk zijn allemaal plus geregeld, voorzover ik weet.
Wel zit er verschil in de grootte van de koolborstels en aantal kontakten op de collector.
Ook het stator huis heeft een iets andere lengte.
De spanningsregelaars zijn bij de 18pk gewoon uitwisselbaar.
Ik heb 2 verschillende merken dynamo's in de mijne gehad,
met steeds de zelfde spanningsregelaar.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2171
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2171
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2171
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Hier wat plaatjes voor info.
Paris-Rhone merk
Ducellier anker merk
Verschil in ankers Paris-Rhone links, Ducellier rechts
Ook iets diameter verschil
Op de regelaar zijn dit de aansluitingen
En op de dynamo deze.
Vrijwel geen verschil tussen de merken.
Voor enkel testen van de dynamo zelf, haal alle draden los en verbind de plus op de dynamo met de bekrachtiging.
Blokkeer het anker met de fanbout en bv een wielmoer tegen het loskomen en start de motor.
Meet nu spanning op de plus van de dynamo tov massa.
(Wel de koolborstels aangesloten laten natuurlijk )
Paris-Rhone merk
Ducellier anker merk
Verschil in ankers Paris-Rhone links, Ducellier rechts
Ook iets diameter verschil
Op de regelaar zijn dit de aansluitingen
En op de dynamo deze.
Vrijwel geen verschil tussen de merken.
Voor enkel testen van de dynamo zelf, haal alle draden los en verbind de plus op de dynamo met de bekrachtiging.
Blokkeer het anker met de fanbout en bv een wielmoer tegen het loskomen en start de motor.
Meet nu spanning op de plus van de dynamo tov massa.
(Wel de koolborstels aangesloten laten natuurlijk )
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.