motor --> opbouwen

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5840
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 4 sep, 2011 13:14

scotchbrite en wat commandant of belgom alu.

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » zo 4 sep, 2011 16:17

Scotsch brite en wd 40, meteen bescherming tegen roesten als jet het nog niet meteen monteert!
Citroen 2cv6 special 1986

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5840
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 4 sep, 2011 19:02

zuigers roesten niet ;) en commandant beschermt ook net zoals belgom alu ;)

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » ma 5 sep, 2011 19:27

Niet vervelend bedoelt maar alle metalen roesten (corrosie)! misschien niet in de vorm van roest wat als eerste in je opkomt maar ze doen het wel!

Maar dacht dat ie ook de cilinders wou schoonmaken en daar doelde ik in eerste instantie op :wink:
Citroen 2cv6 special 1986

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

Bericht door //sander// » ma 5 sep, 2011 19:47

Zal dit weekend de combinatie Scotsch brite en wd 40 eens uitproberen op de zuigers. Dit heb ik in huis.

De cilinders zelf zijn nog mooi.
Wat is de reden eigenlijk van zwarte aanslag op de zuigers?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5840
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 5 sep, 2011 20:38

Onverbrande resten

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

Bericht door //sander// » vr 9 sep, 2011 17:56

Juist een afspraak gemaakt om mijn cilinderkoppen te reviseren en carburator ultrasoon te reinigen.
Nu vroegen ze enkel nog mijn carburator te demonteren omdat zo het effect van het reinigen nog beter is.
Daarmee dus begonnen vanavond. helaas niet veel tijd om al veel te doen.
foto's:
Afbeelding

binnenkant:
Afbeelding

vlotter:
Afbeelding

Verder controleren ze de nokkenas en krukas ook nog eens op speling, en meten ze deze op. Dit als gratis service :)
Dit had ik zelf ook al gedaan, maar vertrouw zo'n bedrijf nog net iets meer.
Hopelijk blijkt dat ik dit zelf ook al goed had gecontroleerd, dan weet ik de werkwijze moest ik dit ooit nog eens doen.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5222
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 9 sep, 2011 20:16

Nou vettig genoeg is ie die carburateur ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » vr 9 sep, 2011 20:30

een ding weet ik zeker, dat ultrasoon bad zal hem goed doen!
Citroen 2cv6 special 1986

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

Bericht door //sander// » zo 11 sep, 2011 18:14

Zo vandaag toch nog even de tijd gevonden om wat aan de carburator te werken.
Jammer genoeg krijg ik deze niet veel verder uit elkaar zonder dat ik vrees dat ik iets beschadig. Enkel de vlotter eraf gekregen.
Maar alle asjes, en messing onderdelen durf ik niet veel kracht opzetten om te demonteren.
Heb ook nog nergens een handleiding gevonden die stap per stap aangeeft hoe je de carburator uit elkaar haalt.
een ding weet ik zeker, dat ultrasoon bad zal hem goed doen!
Inderdaad, na een dikke 10 jaar stof en vuil te staan verzamelen is hij redelijk smerig geworden.

Verder ook aan de zuigers en cilinders bezig geweest. Van mijn zo goed als nieuwe set wil ik dus de zwarte aanslag verwijderen op de zuiger.
Voor dat ik met deze aan de slag ben gegaan, eerst op mijn oude geprobeerd.
Zwarte aanslag minder klein beetje met de methode wd-40 en scotch brite.
Maar nu nog een vraagje: ik wilde de zuiger terug in de cilinder monteren, maar hoe houd je de zuigerveren best ingedrukt zodat zuiger in cilinder past?
Heb geprobeerd door een touwtje rond te binden, maar dit bleef prutsen om zuiger in cilinder te schuiven.
Welke methode gebruik je best? Of wat is jullie ervaring.

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

Bericht door tweeceevee » zo 11 sep, 2011 19:59

Om de zuiger terug te plaatsen in de cilinderbus gebruik je normaal gesproken een zuigerveren klemband.( loop eens binnen bij een lokale garage, en vraag er een te leen, of neem het spul mee daar naar toe.)

Zonder dit ding gaat het ook wel, maar de olieschraapveer is een lastig ding.

Je kan proberen om een slangklem om de veren te klemmen en dan de zuiger voorzichtig in de cilinderbus te duwen, wel heel goed invetten.
let je er wel op dat de openingen van de veren 120graden t.o.v. elkaar gedraaid zitten.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5222
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 11 sep, 2011 20:35

Een fiets klem werkt en ook een ingezaagde pvc buis die je samendrukt doet het.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 12 sep, 2011 07:00

Sander,De gasklepas alleen maar demonteren om hem te vernieuwen,omdat de schroefjes geborgt zitten

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

Bericht door //sander// » di 13 sep, 2011 07:05

Sander,De gasklepas alleen maar demonteren om hem te vernieuwen,omdat de schroefjes geborgt zitten
Bedankt voor de tip. Denk dat ik de carburator zo zal laten reinigen. Heb hem nu in 2 gesplitst en de vlotter verwijderd.

Volgens mij moet dit voldoende zijn voor een ultrasoon bad.

Voor de zuigers zal ik eens kijken of ik zo'n klem kan gebruiken en anders eens proberen met een pvc buis.

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

Bericht door //sander// » wo 5 okt, 2011 17:28

Vandaag een paar onderdelen gaan ophalen.

Gereviseerde cilinderkoppen:
Voor:
Afbeelding
Afbeelding

Na:
Afbeelding
Afbeelding

Krukas met nieuwe lagers (hoofdlagers, small end lagers, toplager):
Afbeelding

Carburator ultrasoon gereinigd:
Afbeelding

En nog een totaalplaatje:
Afbeelding

Nu kijken wanneer ik tijd zal hebben om alles terug samen te bouwen.

Plaats reactie