Zelf nokkenas en krukas opmeten
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 164
- Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
- Locatie: west vlaanderen
Herrschaften,
bij 't nakijken van de krukas is vooral van belang :
*slijtage op krukaslagertap/krukaslager (geen overmatige groeven,markeringen etc.),
slijtage kan je meten door Plastigauge te gebruiken.
*Voelbare speling op big end of small end : neem de krukas met één drijfstang vast in je
hand en sla met je andere vrije hand flink op de hand die de krukas vasthoudt. Bij speling
hoor je een lichte metaalachtige "klak"...bij geen speling hoor je niets (oefening baart
kunst).
*Axiale speling op de krukas (zeer belangrijk) : tussen de voorste krukaslager en de
krukastapwang mag geen voelermaatje van 0.10mm gaan, anders moet je er een nieuwe
lager op laten persen.
cheerio
Werner
bij 't nakijken van de krukas is vooral van belang :
*slijtage op krukaslagertap/krukaslager (geen overmatige groeven,markeringen etc.),
slijtage kan je meten door Plastigauge te gebruiken.
*Voelbare speling op big end of small end : neem de krukas met één drijfstang vast in je
hand en sla met je andere vrije hand flink op de hand die de krukas vasthoudt. Bij speling
hoor je een lichte metaalachtige "klak"...bij geen speling hoor je niets (oefening baart
kunst).
*Axiale speling op de krukas (zeer belangrijk) : tussen de voorste krukaslager en de
krukastapwang mag geen voelermaatje van 0.10mm gaan, anders moet je er een nieuwe
lager op laten persen.
cheerio
Werner
Fluctuat nec mergitur (scheeps-Latijns voor "het deint en schommelt, maar vergaat niet")
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 164
- Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
- Locatie: west vlaanderen
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 164
- Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
- Locatie: west vlaanderen
Dit weekend eens de krukas van dichtbij bekeken.
Ik zie geen slijtage sporen met het blote oog.
Voelbare speling door een drijfstang vast te nemen en op je hand te slaan heb ik ook niet. Ik hoor toch geen metaal achtige klak. Enkel het geluid van op mijn hand te slaan
Axiale speling door met een voelermaatje te voelen tussen de voorste lager en de wang. Hier krijg ik geen voelermaatje van 0.1mm tussen dus dit zit ook nog goed.
Ik zie geen slijtage sporen met het blote oog.
Voelbare speling door een drijfstang vast te nemen en op je hand te slaan heb ik ook niet. Ik hoor toch geen metaal achtige klak. Enkel het geluid van op mijn hand te slaan
Axiale speling door met een voelermaatje te voelen tussen de voorste lager en de wang. Hier krijg ik geen voelermaatje van 0.1mm tussen dus dit zit ook nog goed.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 618
- Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
- Locatie: Albergen
- Contacteer:
He Sander, is het moeilijk een blokje uit elkaar te halen? Ik ben ook met een restauratie begonnen en het blok is erg vies, veel olie. ik zit te denken om het hele blok uit elkaar te halen en te reviseren. Lijkt mij een leuke uitdaging. Ben een beginnen met een beetje autokennis.//sander// schreef:Dit weekend eens de krukas van dichtbij bekeken.
Ik zie geen slijtage sporen met het blote oog.
Voelbare speling door een drijfstang vast te nemen en op je hand te slaan heb ik ook niet. Ik hoor toch geen metaal achtige klak. Enkel het geluid van op mijn hand te slaan
Axiale speling door met een voelermaatje te voelen tussen de voorste lager en de wang. Hier krijg ik geen voelermaatje van 0.1mm tussen dus dit zit ook nog goed.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 164
- Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
- Locatie: west vlaanderen
Nee moeilijk is het niet. Ik ben ook een beginner en heb weinig ervaring in het sleutelen. Maar na het lezen van de vraagbaak ben ik aan de slag gegaan. Mijn blok zag er net zo vettig en vuil uit als dat van u.He Sander, is het moeilijk een blokje uit elkaar te halen?
Gewoon voorzichtig te werk gaan, en alle bouten die je losmaakt mooi labelen om het in elkaar plaatsen vlot te laten verlopen.
Zelf ben ik nu verschillende onderdelen aan het bekijken, en onderdelen welke ik wil vervangen. Daarna ga ik alles terug samenbouwen. Zal misschien iets moeilijker zijn dan alles uit elkaar te halen. Maar ik reken dat ik er met behulp van dit forum wel in zal slagen.
De vraagbaak kan je trouwens vinden op volgende link:
http://www.lapsis.nl/wordpress/wp-conte ... 2cv6-1.pdf
Succes ermee, tegen dat je klaar bent met je blok ben je direct ook een ervaren sleutelaar
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 618
- Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
- Locatie: Albergen
- Contacteer:
Bedankt Sander. De printer loopt al!//sander// schreef:Nee moeilijk is het niet. Ik ben ook een beginner en heb weinig ervaring in het sleutelen. Maar na het lezen van de vraagbaak ben ik aan de slag gegaan. Mijn blok zag er net zo vettig en vuil uit als dat van u.He Sander, is het moeilijk een blokje uit elkaar te halen?
Gewoon voorzichtig te werk gaan, en alle bouten die je losmaakt mooi labelen om het in elkaar plaatsen vlot te laten verlopen.
Zelf ben ik nu verschillende onderdelen aan het bekijken, en onderdelen welke ik wil vervangen. Daarna ga ik alles terug samenbouwen. Zal misschien iets moeilijker zijn dan alles uit elkaar te halen. Maar ik reken dat ik er met behulp van dit forum wel in zal slagen.
De vraagbaak kan je trouwens vinden op volgende link:
http://www.lapsis.nl/wordpress/wp-conte ... 2cv6-1.pdf
Succes ermee, tegen dat je klaar bent met je blok ben je direct ook een ervaren sleutelaar
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 618
- Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
- Locatie: Albergen
- Contacteer:
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 164
- Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
- Locatie: west vlaanderen
Al een tijdje geleden dat ik nog verder gedaan heb aan het motortje.
Heb de nokkenas toch nog iets beter bestudeerd voor dat ik de motor terug ging samenbouwen.
Maar voelde nu op 1 plaats in het lager een licht schurend gevoel.
Kan je dit lager zelf vervangen, of begin je daar beter niet aan.
Ja kan dit natuurlijk ook laten vervangen, maar kost dan ook weer een boel geld. Mensen die ervaring hebben met adressen waar ze dit hebben laten vervangen mogen altijd pm sturen met adres.
Zou dit schuren in de lager als oorzaak kunnen hebben dat motor lang heeft stil gestaan en daar vuil zich heeft verzameld? Ga in ieder geval proberen met voldoende olie door lager te pompen en zien of dit schuren verbeterd.
Wat denken jullie, niet achter kijken en risico lopen dat motor na revisie terug open mag omdat lager breekt, of geld sparen en lager laten vervangen of lager zelf proberen te vervangen.
Krukas is nu volledig in orde.
hoofdlagers, small end lagers en toplager zijn vervangen geweest.
best prijzig om te laten doen
Heb de nokkenas toch nog iets beter bestudeerd voor dat ik de motor terug ging samenbouwen.
Maar voelde nu op 1 plaats in het lager een licht schurend gevoel.
Kan je dit lager zelf vervangen, of begin je daar beter niet aan.
Ja kan dit natuurlijk ook laten vervangen, maar kost dan ook weer een boel geld. Mensen die ervaring hebben met adressen waar ze dit hebben laten vervangen mogen altijd pm sturen met adres.
Zou dit schuren in de lager als oorzaak kunnen hebben dat motor lang heeft stil gestaan en daar vuil zich heeft verzameld? Ga in ieder geval proberen met voldoende olie door lager te pompen en zien of dit schuren verbeterd.
Wat denken jullie, niet achter kijken en risico lopen dat motor na revisie terug open mag omdat lager breekt, of geld sparen en lager laten vervangen of lager zelf proberen te vervangen.
Krukas is nu volledig in orde.
hoofdlagers, small end lagers en toplager zijn vervangen geweest.
best prijzig om te laten doen