1-2-SPARK Mijn eigen ontwikkelde electronische ontsteking.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Ik had wat foto's beloofd. Bij deze:
De bedrading loopt momenteel door de kachelslang doorvoering.
Als ik terug ben uit Spanje gaat de pickup helemaal uit elkaar daarna wordt de bedrading netjes in de draadboom verwerkt.
Zo kwam het pakketje aan:
Daarna eerst het kastje onder de aflegplank gemaakt met 2 zelftappers.
Vervolgens de vacuüm leiding aangesloten, die had ik al vast voorbereid. LPGo heeft nog een messing busje mee geleverd met een klein gaatje deze moet in de vacuümleiding opgenomen. Om het vacuüm wat te dempen.
Vervolgens een klein plaatje aan het vliegwiel gebakken en de sensor beugel zo aan het spruitstuk gelast dat er ongeveer 1mm ruimte is tussen de sensor en het plaatje.
Dan nog de blauwe draad naar de bobine. De originele hangt er nog naast kwestie van 2 stekkers wisselen en je rijd weer op de standaard ontsteking.
Wat betreft het rijden ik heb er nu 250 km op zitten. Ik hoop snel tijd te vinden om af te stellen.
De bedrading loopt momenteel door de kachelslang doorvoering.
Als ik terug ben uit Spanje gaat de pickup helemaal uit elkaar daarna wordt de bedrading netjes in de draadboom verwerkt.
Zo kwam het pakketje aan:
Daarna eerst het kastje onder de aflegplank gemaakt met 2 zelftappers.
Vervolgens de vacuüm leiding aangesloten, die had ik al vast voorbereid. LPGo heeft nog een messing busje mee geleverd met een klein gaatje deze moet in de vacuümleiding opgenomen. Om het vacuüm wat te dempen.
Vervolgens een klein plaatje aan het vliegwiel gebakken en de sensor beugel zo aan het spruitstuk gelast dat er ongeveer 1mm ruimte is tussen de sensor en het plaatje.
Dan nog de blauwe draad naar de bobine. De originele hangt er nog naast kwestie van 2 stekkers wisselen en je rijd weer op de standaard ontsteking.
Wat betreft het rijden ik heb er nu 250 km op zitten. Ik hoop snel tijd te vinden om af te stellen.
Je kunt het monteren en ja dan zal het ook werken, maar als je het onderste uit je motor wil halen (of juist niet) dan dan ontkom je er niet aan om hem met de computer te tunen........elfried schreef:ik vind dit razend interessant maar ik snap er alleen geen yota van
is het de bedoeling als dit op punt gezet is dat je het kan aankopen ,monteren en gaan gebruiken zonder zelf te moeten afregelen?
zeg maar voor de gewone sterveling
De units zijn afgesteld op mijn eigen (standaard 2cv6) motor, maar zoals eerder gezegd elke motor is weer een beetje anders en als je een Visa, big bore, turbo, supercharger of iets dergelijks hebt dan moet je zeker tunen om er het volledige vermogen uit te halen......
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Ik heb eindelijk even tijd gevonden om een beetje te tunen.
Ik heb eerst met een stroboscoop lamp gekeken hoe de 123 ignition precies vervroegd en tot hoe ver die gaat. Ik moet met de 12spark 34 graden invullen om de zelfde maximale vervroeging te krijgen bij max toeren.
Als de motor stationair draaid 650 toeren dan vonkt de 123 igniton op 8 graden. Als ik de spark instel op 8 graden vonkt hij ook daadwerkelijk op 8 graden de sensor en het plaatje zitten dus goed op de juiste plaats.
Met testen heb ik de vacuümslang niet aangesloten. Uiteraard de kant van de motor afgedopt tegen valse lucht. Nu heb ik de minimale waarde op 8gr gezet bij 300 toeren. De maximale waarde heb ik op 33 graden gezet. Bij 34 begint hij te pingelen. De 123 pingelt ook en die gaat tot 34 gr dus dat is te verklaren. De overige velden heb ik steeds een stapje hoger.
Hij trekt nu lekker op en hij pingelt niet. Alleen bij 4000 toeren schokt de motor even een een beetje. voor bij de 4000 toeren loopt hij weer mooig en hij loopt 120 op de gps. Dat schokken ga ik morgen proberen weg te krijgen.
Met de standaard tabel die er in zat loopt hij goed maar mis ik trekkracht. Als ik de schakelaar omschakel naar de tabel die ik zelf heb aangepast klinkt het net of je nog een beetje extra gas geeft terwijl hij al op de bodem zit.
wordt vervolgd
Ik heb eerst met een stroboscoop lamp gekeken hoe de 123 ignition precies vervroegd en tot hoe ver die gaat. Ik moet met de 12spark 34 graden invullen om de zelfde maximale vervroeging te krijgen bij max toeren.
Als de motor stationair draaid 650 toeren dan vonkt de 123 igniton op 8 graden. Als ik de spark instel op 8 graden vonkt hij ook daadwerkelijk op 8 graden de sensor en het plaatje zitten dus goed op de juiste plaats.
Met testen heb ik de vacuümslang niet aangesloten. Uiteraard de kant van de motor afgedopt tegen valse lucht. Nu heb ik de minimale waarde op 8gr gezet bij 300 toeren. De maximale waarde heb ik op 33 graden gezet. Bij 34 begint hij te pingelen. De 123 pingelt ook en die gaat tot 34 gr dus dat is te verklaren. De overige velden heb ik steeds een stapje hoger.
Hij trekt nu lekker op en hij pingelt niet. Alleen bij 4000 toeren schokt de motor even een een beetje. voor bij de 4000 toeren loopt hij weer mooig en hij loopt 120 op de gps. Dat schokken ga ik morgen proberen weg te krijgen.
Met de standaard tabel die er in zat loopt hij goed maar mis ik trekkracht. Als ik de schakelaar omschakel naar de tabel die ik zelf heb aangepast klinkt het net of je nog een beetje extra gas geeft terwijl hij al op de bodem zit.
wordt vervolgd
Erikjan schreef:Ik heb eindelijk even tijd gevonden om een beetje te tunen.
Ik heb eerst met een stroboscoop lamp gekeken hoe de 123 ignition precies vervroegd en tot hoe ver die gaat. Ik moet met de 12spark 34 graden invullen om de zelfde maximale vervroeging te krijgen bij max toeren.
Als de motor stationair draaid 650 toeren dan vonkt de 123 igniton op 8 graden. Als ik de spark instel op 8 graden vonkt hij ook daadwerkelijk op 8 graden de sensor en het plaatje zitten dus goed op de juiste plaats.
Met testen heb ik de vacuümslang niet aangesloten. Uiteraard de kant van de motor afgedopt tegen valse lucht. Nu heb ik de minimale waarde op 8gr gezet bij 300 toeren. De maximale waarde heb ik op 33 graden gezet. Bij 34 begint hij te pingelen. De 123 pingelt ook en die gaat tot 34 gr dus dat is te verklaren. De overige velden heb ik steeds een stapje hoger.
Hij trekt nu lekker op en hij pingelt niet. Alleen bij 4000 toeren schokt de motor even een een beetje. voor bij de 4000 toeren loopt hij weer mooig en hij loopt 120 op de gps. Dat schokken ga ik morgen proberen weg te krijgen.
Met de standaard tabel die er in zat loopt hij goed maar mis ik trekkracht. Als ik de schakelaar omschakel naar de tabel die ik zelf heb aangepast klinkt het net of je nog een beetje extra gas geeft terwijl hij al op de bodem zit.
wordt vervolgd
Bij 300 graden kun je hem (naar mijn mening beter op 4 graden laten staan, dit vergemakkelijkt (een erg) koude start. Bij 800 toeren kun je al veel hoger dan 8
graden gaan; 14 tot 16 graden is mogelijk daarboven begint de motor waarschijnlijk te pingelen met volle belasting, maar hier merk je dan wel meteen een vermogen toename t.o.v. 123.
Schokken kan ik niet thuisbrengen, heb ik en mijn andere testrijders nog nooit gehad.
Probeer te achterhalen waar dit aan ligt, dwellwaarde per ongeluk te laag ingesteld rond dit toerental??? (oftewel probeer eens de dwellwaarde met 1000 te verhogen op dit toerental en kijk of het dan over is)
Zo te zien ben je wel erg wetenschappelijk bezig, ben benieuwd of je echt verschil met 123 gaat merken, mijn overige testrijders in elk geval wel......
Is er al iets bekent of de Burton dag (voor jouw) doorgaat.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Die vermogensbank dag heb ik nog niets van gehoord heb een mailtje gestuurd. ff afwachten nog. Als jij een dag organiseert kom ik ook gewoon als ik tijd heb, ook als de Burton dag wel doorgaat. Bij burton gaat het alleen om de juiste sproeiers monteren. Ik neem aan dat als jij eventueel iets regelt dat er juist aan de ontsteking wordt gesleuteld.
Ik heb even naar de dwell waarden gekeken. Dat had ik eigenlijk nog niet gedaan om dat ik dacht dat die goed stonden voor een zwarte bobine en je daar verder niets mee hoefde te doen.
Nu gebeurd er iets raars. als ik bijvoorbeeld 4000 invul wordt het automatisch veranderd in 800000 van 3000 maakt hij 600000
Hij vermenigvuldigd het met 2 en dan nog een paar extra nullen.
Morgen eens met een andere laptop proberen.
Verder rijd het prima hij trekt lekker. alleen bij tussen 4100 en 4700 ff dat hikje zowel in de 3 als 4e versenelling.
Ik heb even naar de dwell waarden gekeken. Dat had ik eigenlijk nog niet gedaan om dat ik dacht dat die goed stonden voor een zwarte bobine en je daar verder niets mee hoefde te doen.
Nu gebeurd er iets raars. als ik bijvoorbeeld 4000 invul wordt het automatisch veranderd in 800000 van 3000 maakt hij 600000
Hij vermenigvuldigd het met 2 en dan nog een paar extra nullen.
Morgen eens met een andere laptop proberen.
Verder rijd het prima hij trekt lekker. alleen bij tussen 4100 en 4700 ff dat hikje zowel in de 3 als 4e versenelling.
Ben je de software van de cd aan het gebruiken, ik heb aan het ingeven van de dwell nog gewerkt, hierdoor zie je dit gebeuren (met oude software) ligt niet aan je laptop maar aan de software, anders stuur ik je wel de laatste versie......
overigens zouden ze inderdaad goed moeten staan voor een zwarte bobine... maar wil even niets uitsluiten....
overigens zouden ze inderdaad goed moeten staan voor een zwarte bobine... maar wil even niets uitsluiten....
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Ok, net nog even geprobeerd met de minilaptop daar geeft hij wel de juiste waarden en daar staat inderdaad de versie van de cd op.
Op de grote laptop staat de versie die je een paar weken terug hebt gestuurd.
Morgen ga ik proberen hoe hij rijdt nu ga ik niet meer weg anders is mn parkeerplek voor de deur bezet
*edit
Ik heb het metalen plaatje iets af moeten slijpen met monteren anders liep het aan Nu is het net iets minder breed als de sensor. Is dat nog een potentieel probleem?
*edit
De vermogensbank dag gaat door hij zit zelfs vol. Wilde nog een extra auto aanmelden maar dat ging niet meer helaas..
Op de grote laptop staat de versie die je een paar weken terug hebt gestuurd.
Morgen ga ik proberen hoe hij rijdt nu ga ik niet meer weg anders is mn parkeerplek voor de deur bezet
*edit
Ik heb het metalen plaatje iets af moeten slijpen met monteren anders liep het aan Nu is het net iets minder breed als de sensor. Is dat nog een potentieel probleem?
*edit
De vermogensbank dag gaat door hij zit zelfs vol. Wilde nog een extra auto aanmelden maar dat ging niet meer helaas..
Wat erg als je bijna moet vechten voor een parkeerplaats, is bij mij ook zo maar dat is alleen omdat ik/wij teveel auto's voor de deur heb staanErikjan schreef:Ok, net nog even geprobeerd met de minilaptop daar geeft hij wel de juiste waarden en daar staat inderdaad de versie van de cd op.
Op de grote laptop staat de versie die je een paar weken terug hebt gestuurd.
Morgen ga ik proberen hoe hij rijdt nu ga ik niet meer weg anders is mn parkeerplek voor de deur bezet ..
*edit
..
Als het niet veel is valt dat wel mee, het eerste waar je het mee merkt is met starten, alsIk heb het metalen plaatje iets af moeten slijpen met monteren anders liep het aan Nu is het net iets minder breed als de sensor. Is dat nog een potentieel probleem?
..
de sensor geen goed signaal krijgt dan werkt het niet, als je zin en tijd hebt probeer je het maar eens met een redelijk lege accu, in mijn proefopstelling haal ik minder dan 50 toeren........
*edit
..
Ben echt benieuwd wat eruit gaat komen en wat de jongens van Burton ervan vinden,De vermogensbank dag gaat door hij zit zelfs vol. Wilde nog een extra auto aanmelden maar dat ging niet meer helaas..
heb het een paar keer aangekaart, maar ze plakken vast (hebben commercieel voordeel) aan 123............
Laat ze maar eens meekijken met de laptop.....
ErikJan heeft nog een "foutje" in de programma-afloop van de chip gevonden.
Indien de laadtijd (dwell) van de bobine groter is dan de tijdsduur van 1 omwenteling van de krukas dan (gaf) dit problemen. De chip wil dan namelijk meteen nadat de bobine uitgezet wordt (de bobine wordt stroomloos) beginnen aan de nieuwe vonk (anders wordt de laadtijd niet gehaald die opgegeven is), dus direct nadat de bobine uitgezet is wordt hij ook weer aangezet, hierbij moet je denken aan 0,0000002 seconden
er kan dus geen vonk ontwikkeld worden.....
ikzelf heb daar geen problemen mee gehad maar als je dwelltijd langer insteld dan nodig dan kan dit gebeuren.....
Ik heb dus nu nog een "spark duration" (vonkduur) ingebouwd.
Dit houdt dus in dat nadat de bobine uitgezet is, er tijd gegeven wordt om ook daadwerkelijk een goede vonk te produceren.
Helaas wordt hierdoor de laadtijd voor de volgende vonk kleiner maar bij een 2cv is dit bij een goede instelling van de dwell sowieso geen probleem.....
Bovenstaand is b.v. een groot probleem bij V8 motoren waarin een verdeler zit, als het toerental te hoog wordt dan wordt er geen vonk meer geproduceerd, en begint de motor te haperen....
Ondertussen begint mijn ontsteking steeds volwassener te worden, ik durf al te zeggen dat mijn ontsteking beter is (althans voor een 2cv) als een
Megasquirt ontsteking (deze ondersteunt bijvoorbeeld geen multispark)..... of 123 (niet instelbaar via PC)
Indien de laadtijd (dwell) van de bobine groter is dan de tijdsduur van 1 omwenteling van de krukas dan (gaf) dit problemen. De chip wil dan namelijk meteen nadat de bobine uitgezet wordt (de bobine wordt stroomloos) beginnen aan de nieuwe vonk (anders wordt de laadtijd niet gehaald die opgegeven is), dus direct nadat de bobine uitgezet is wordt hij ook weer aangezet, hierbij moet je denken aan 0,0000002 seconden
er kan dus geen vonk ontwikkeld worden.....
ikzelf heb daar geen problemen mee gehad maar als je dwelltijd langer insteld dan nodig dan kan dit gebeuren.....
Ik heb dus nu nog een "spark duration" (vonkduur) ingebouwd.
Dit houdt dus in dat nadat de bobine uitgezet is, er tijd gegeven wordt om ook daadwerkelijk een goede vonk te produceren.
Helaas wordt hierdoor de laadtijd voor de volgende vonk kleiner maar bij een 2cv is dit bij een goede instelling van de dwell sowieso geen probleem.....
Bovenstaand is b.v. een groot probleem bij V8 motoren waarin een verdeler zit, als het toerental te hoog wordt dan wordt er geen vonk meer geproduceerd, en begint de motor te haperen....
Ondertussen begint mijn ontsteking steeds volwassener te worden, ik durf al te zeggen dat mijn ontsteking beter is (althans voor een 2cv) als een
Megasquirt ontsteking (deze ondersteunt bijvoorbeeld geen multispark)..... of 123 (niet instelbaar via PC)
Laatst gewijzigd door LPGo op wo 29 mei, 2013 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 495
- Lid geworden op: di 17 mei, 2011 12:50
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Ik heb nu een 400 km gereden met de ontsteking en kan niet anders zeggen dan dat het een top product is.
In eerste instantie had ik een kleine hik bij 4000 toeren dat bleek in de sensor positie te zitten na aanpassing draait het zonder een vonk te missen.
Ik merk dat hij iets meer trekkracht heeft onderin. Op topsnelheid merk je er niet zo veel van als je beide ontstekingen zo afstelt dat ze de zelfde maximale vervroeging hebben. Dan bedoel ik de maximale vervroeging zonder de extra vacuüm vervroeging. Bij vol gas op topsnelheid is er geen vacuüm dus dat maakt dan geen verschil.
Wat ik ook merk is dat je bij voorbeeld om 80 continu te rijden minder gas hoeft te geven. Dit komt waarschijnlijk om dat de vervroeging dan naar 45 graden gaat. En de andere ontsteking komt nooit verder dan 33 graden en bij 80 zit hij zelfs rond de 24 graden. Dit zou moeten resulteren in een lager brandstof verbruik.
Ik kan nog geen harde cijfers geven helaas. Maar ik ga het zeker meten.
Naar Spanje ga ik 1 dag met de originele ontsteking rijden om het verschil te meten.
Of hij inderdaad bij lage toeren meer koppel heeft zal 8 juni blijken op de vermogensbank.
Wat ook een geweldige optie is de drie standen schakelaar. Je kan zelfs op 91 rijden als je een tabel programmeert met minder vervroeging. Je mist dan wat vermogen maar het kan.
Het voelt wel een beetje apart om een eend af te stellen met een laptop
In eerste instantie had ik een kleine hik bij 4000 toeren dat bleek in de sensor positie te zitten na aanpassing draait het zonder een vonk te missen.
Ik merk dat hij iets meer trekkracht heeft onderin. Op topsnelheid merk je er niet zo veel van als je beide ontstekingen zo afstelt dat ze de zelfde maximale vervroeging hebben. Dan bedoel ik de maximale vervroeging zonder de extra vacuüm vervroeging. Bij vol gas op topsnelheid is er geen vacuüm dus dat maakt dan geen verschil.
Wat ik ook merk is dat je bij voorbeeld om 80 continu te rijden minder gas hoeft te geven. Dit komt waarschijnlijk om dat de vervroeging dan naar 45 graden gaat. En de andere ontsteking komt nooit verder dan 33 graden en bij 80 zit hij zelfs rond de 24 graden. Dit zou moeten resulteren in een lager brandstof verbruik.
Ik kan nog geen harde cijfers geven helaas. Maar ik ga het zeker meten.
Naar Spanje ga ik 1 dag met de originele ontsteking rijden om het verschil te meten.
Of hij inderdaad bij lage toeren meer koppel heeft zal 8 juni blijken op de vermogensbank.
Wat ook een geweldige optie is de drie standen schakelaar. Je kan zelfs op 91 rijden als je een tabel programmeert met minder vervroeging. Je mist dan wat vermogen maar het kan.
Het voelt wel een beetje apart om een eend af te stellen met een laptop
Heb ik al gehad bij de APK met mijn turbo-eend, wilden ze het stationaire mengsel aanpassen, konden alleen geen stelschroef vinden op het gasklephuis van de Deawoo Matiz (er zit dus geen carburateur in). Toen ik de laptop erbij haalde en het mengsel over de laptop bijstelde begrepen ze er niets meer van, daarna heb ik nog een uur staan uitleggen, APK meester wilde dit zelf ook in zijn auto.... (lpg injectie)
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
We zijn weer een paar dagen verder en hij doet het nog steeds prima.
Ben nu bijna klaar met instellen.
De maximale vervroeging vol gas op topsnelheid is bij mijn eend 33 graden.
Zet ik hem op 34 gaat hij pingelen.
De 123 ontsteking die er ook nog op zit heb ik ook bijgesteld die gaat nu ook tot 33 graden en pingelt dus niet meer. Brandstof verbruik ga ik in juli testen op weg naar Spanje. Dan wil ik 1 dag met de 123 rijden vergelijken met 1 dag met de 1-2 Spark.
Ik ben nog even met de stroboscooplamp bezig geweest en een vergelijking gemaakt tussen de originele ontsteking, 123 en 12spark.
De originele met centrifugaal vervroeging gaat afhankelijk van het toerental traploos van 8 naar 30 graden.
De 123 gaat afhankelijk van het toerental met stapjes van 4 naar 33 graden. In het begin tot een 3000 toeren gaat hij vrij snel in een paar stapjes naar ~ 20 graden. En dan bij 4000+ toeren gaat hij door naar 33 graden
De 1-2 Spark kan je zelf instellen voor bepaalde toerentallen en alles daar tussen gaat traploos. Daarbij heeft deze een vacuüm aansluiting waardoor de vervroeging ook nog afhankelijk wordt van hoe ver je het gas intrapt.
@LGPo
Mocht je ooit niets te doen hebben heb ik nog wel een ideetje voor een uitbreiding.
Connectie via bleutooth en software voor een Android toestel.
Dan kan ik ook de eend instellen met mijn telefoon.
Ik kan nu al de mijn elektrische fiets en scooter monitoren en begrenzen via de telefoon.
Ben nu bijna klaar met instellen.
De maximale vervroeging vol gas op topsnelheid is bij mijn eend 33 graden.
Zet ik hem op 34 gaat hij pingelen.
De 123 ontsteking die er ook nog op zit heb ik ook bijgesteld die gaat nu ook tot 33 graden en pingelt dus niet meer. Brandstof verbruik ga ik in juli testen op weg naar Spanje. Dan wil ik 1 dag met de 123 rijden vergelijken met 1 dag met de 1-2 Spark.
Ik ben nog even met de stroboscooplamp bezig geweest en een vergelijking gemaakt tussen de originele ontsteking, 123 en 12spark.
De originele met centrifugaal vervroeging gaat afhankelijk van het toerental traploos van 8 naar 30 graden.
De 123 gaat afhankelijk van het toerental met stapjes van 4 naar 33 graden. In het begin tot een 3000 toeren gaat hij vrij snel in een paar stapjes naar ~ 20 graden. En dan bij 4000+ toeren gaat hij door naar 33 graden
De 1-2 Spark kan je zelf instellen voor bepaalde toerentallen en alles daar tussen gaat traploos. Daarbij heeft deze een vacuüm aansluiting waardoor de vervroeging ook nog afhankelijk wordt van hoe ver je het gas intrapt.
@LGPo
Mocht je ooit niets te doen hebben heb ik nog wel een ideetje voor een uitbreiding.
Connectie via bleutooth en software voor een Android toestel.
Dan kan ik ook de eend instellen met mijn telefoon.
Ik kan nu al de mijn elektrische fiets en scooter monitoren en begrenzen via de telefoon.