trillende wielen
-
- Gebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: do 8 mei, 2003 22:35
- Locatie: Alkmaar
trillende wielen
Ik heb sinds een maand weer een eend, en ben lekker aan het klussen om hem helemaal in orde te krijgen. Een van de problemen die ik heb is dat bij het optrekken de voorwielen gaan trillen. Dit probleem heeft hij sinds ik hem gekocht heb, ondertussen heb ik al het volgende gedaan (niet perse om dit op te lossen maar wel handig om te weten):
Grote beurt (inclusief doorsmeren aandrijfassen & fusees)
Nieuwe michelins op de voorwielen
stuurkogels(leviertjes) en stuurkogelhoezen vervangen
Mijn verdachten zijn:
afstelling stuurkogels (naar mijn idee zijn ze al best wel strak gesteld)
koppeling
wiellager
stuurhuis
fusees
aandrijfassen
De stuurkogels zijn na het monteren afgesteld en staan best strak
Het trillen heeft wel iets van het trillen dat je voelt bij een versleten koppeling maar het is er niet altijd en alleen maar in de eerste versnelling, maar pas nadat de koppeling al aangegrepen heeft.
Toen ik jaren terug een versleten koppeling had was het er altijd bij het optrekken dat is nu niet het geval.
Er was geen verschil in het trillen voor en nadat de fusees en aandrijfassen waren doorgesmeerd.
Heeft iemand ideeën wat het nog meer kan zijn maar vooral ook hoe ik mijn "verdachten" kan "ondervragen" en uitsluiten ?
Grote beurt (inclusief doorsmeren aandrijfassen & fusees)
Nieuwe michelins op de voorwielen
stuurkogels(leviertjes) en stuurkogelhoezen vervangen
Mijn verdachten zijn:
afstelling stuurkogels (naar mijn idee zijn ze al best wel strak gesteld)
koppeling
wiellager
stuurhuis
fusees
aandrijfassen
De stuurkogels zijn na het monteren afgesteld en staan best strak
Het trillen heeft wel iets van het trillen dat je voelt bij een versleten koppeling maar het is er niet altijd en alleen maar in de eerste versnelling, maar pas nadat de koppeling al aangegrepen heeft.
Toen ik jaren terug een versleten koppeling had was het er altijd bij het optrekken dat is nu niet het geval.
Er was geen verschil in het trillen voor en nadat de fusees en aandrijfassen waren doorgesmeerd.
Heeft iemand ideeën wat het nog meer kan zijn maar vooral ook hoe ik mijn "verdachten" kan "ondervragen" en uitsluiten ?
Het kan van alles zijn bij dit soort klachten.
Wat weleens kan is dat de velg aan de binnenzijde roest heeft. Deze uitstulping tikt dan onderaan tegen de fusee. Vind jouw klachten niet overeen komen, maar wel de moeite waard te bekijken.
Om uit te sluiten of het niet aan de velgen ligt, wissel de achterwielen naar voren en ga t dan proberen. Is het er dan nog, dan moet je weer andere dingen gaan uitsluiten.
Ik neem aan dat je wielen wel goed vast zitten? De aandrijfassen vast en geborgd? Ook aan de bakzijde alle boutjes vast? Asbouten ook vast aan t chassis?
Wat weleens kan is dat de velg aan de binnenzijde roest heeft. Deze uitstulping tikt dan onderaan tegen de fusee. Vind jouw klachten niet overeen komen, maar wel de moeite waard te bekijken.
Om uit te sluiten of het niet aan de velgen ligt, wissel de achterwielen naar voren en ga t dan proberen. Is het er dan nog, dan moet je weer andere dingen gaan uitsluiten.
Ik neem aan dat je wielen wel goed vast zitten? De aandrijfassen vast en geborgd? Ook aan de bakzijde alle boutjes vast? Asbouten ook vast aan t chassis?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Gebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: do 8 mei, 2003 22:35
- Locatie: Alkmaar
Boven de 100 is er ook een lichte trilling, die is minder hevig maar voel ik in tegenstelling tot bij het optrekken ook in mijn stuur. Ik heb niet expliciet gevraagd om de wielen te balanceren ik zal eens navragen bij de garage of hij dat gedaan heeft.
Bij het optrekken kan je van buitenaf met name het rechtervoorwiel zien trillen.
Bij het optrekken kan je van buitenaf met name het rechtervoorwiel zien trillen.
-
- Gebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: do 8 mei, 2003 22:35
- Locatie: Alkmaar
de velgen hebben geen roest aan de binnenzijde. Ik kan inderdaad voor en achter even omwisselen, goeie tip.
Wielen zitten goed vast, ik zal de aandrijfassen nog eens goed controleren op montage
Met de asbouten bedoel je de traversebouten?
Die zijn inderdaad ook wel licht verdacht. Als ik het stuur helemaal van links naar rechts beweeg zit er ergens een kleine "klonk" (kan natuurlijk ook het stuurslot zijn) maar heel veel speling zal er niet in zitten ik hoor geen harde klonk geluiden bij het rijden over verkeersdrempels oid.
Wielen zitten goed vast, ik zal de aandrijfassen nog eens goed controleren op montage
Met de asbouten bedoel je de traversebouten?
Die zijn inderdaad ook wel licht verdacht. Als ik het stuur helemaal van links naar rechts beweeg zit er ergens een kleine "klonk" (kan natuurlijk ook het stuurslot zijn) maar heel veel speling zal er niet in zitten ik hoor geen harde klonk geluiden bij het rijden over verkeersdrempels oid.
En de uitlijning? Is daar wel eens naar gekeken? Gaat zegmaar om de stand van je voorwielen.
Balanceren en Michelin wordt soms niet gedaan want zijn behoorlijk trillingsvrij, maar balanceren is altijd beter en veiliger voor je lagers. Gezien die trilling boven de 100 kmh wel nodig denk ik.
Check ook dit topic http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=12695
Balanceren en Michelin wordt soms niet gedaan want zijn behoorlijk trillingsvrij, maar balanceren is altijd beter en veiliger voor je lagers. Gezien die trilling boven de 100 kmh wel nodig denk ik.
Check ook dit topic http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=12695
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Gebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: do 8 mei, 2003 22:35
- Locatie: Alkmaar
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
-
- Gebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: do 8 mei, 2003 22:35
- Locatie: Alkmaar
Nee, is niet simpel gedacht. Ik vind het juist een logische gedachte. Maar als er flink wat olie op gekomen is, dan zal het niet vanzelf weg zijn. Enige oplossing is dan de koppeling vervangen. Klinkt heel wat, maar is eenvoudig te doen en wat betreft kosten ook te doen.
Maar dat moet je wel eerst zeker weten voordat je eraan begint. Anders doe je misschien onnodig werk en maak je onnodig kosten. Lukraak vervangen doen ze alleen bij dealers van dure automerken .
Het trillen tijdens optrekken ken ik wel van andere auto's en dat bleek een versleten koppeling te zijn. En bij een andere auto gewoon een klote koppeling van een slecht merk.
Maar dat moet je wel eerst zeker weten voordat je eraan begint. Anders doe je misschien onnodig werk en maak je onnodig kosten. Lukraak vervangen doen ze alleen bij dealers van dure automerken .
Het trillen tijdens optrekken ken ik wel van andere auto's en dat bleek een versleten koppeling te zijn. En bij een andere auto gewoon een klote koppeling van een slecht merk.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
Bij het optrekken kan een vette koppelingsplaat schokken veroorzaken.
Het schokken op juist hogere snelheden kan dan veroorzaakt worden door het doorslippen van de koppeling.
Probeer met remmenreiniger met een slangetje of iets dergelijks je koppeling schoon te spuiten.
Als je dan enig verschil merkt weet je in ieder geval waar het vandaan komt....
Het schokken op juist hogere snelheden kan dan veroorzaakt worden door het doorslippen van de koppeling.
Probeer met remmenreiniger met een slangetje of iets dergelijks je koppeling schoon te spuiten.
Als je dan enig verschil merkt weet je in ieder geval waar het vandaan komt....
-
- Gebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: do 8 mei, 2003 22:35
- Locatie: Alkmaar
Dit weekend weer even gereden en een aantal zaken gecontroleerd. De wielen en aandrijfassen zitten goed vast, vorste motorsteunen lijken in goede conditie.
Met twee personen in de eend komt het soms voor en dan alleen bij optrekken in de eerste versnelling met voet nog op de koppeling. Heb express geprobeeerd zonder voet op de koppeling vanaf bijna stilstand op te trekken maar dan gebeurt er niets bijzonders.
Alleen in de eend rijdend kwam het helemaal niet voor, op 1x na dat was optrekken vanuit stilstand met een helling omhoog.
Dit begint al met al steeds meer op koppeling te wijzen. Ik heb remreiniger en slangetje in huis, nu alleen nog even toepassen. Maak me alleen een beetje zorgen dat ik dan ook het druklager van zijn vet ga ontdoen.
Met twee personen in de eend komt het soms voor en dan alleen bij optrekken in de eerste versnelling met voet nog op de koppeling. Heb express geprobeeerd zonder voet op de koppeling vanaf bijna stilstand op te trekken maar dan gebeurt er niets bijzonders.
Alleen in de eend rijdend kwam het helemaal niet voor, op 1x na dat was optrekken vanuit stilstand met een helling omhoog.
Dit begint al met al steeds meer op koppeling te wijzen. Ik heb remreiniger en slangetje in huis, nu alleen nog even toepassen. Maak me alleen een beetje zorgen dat ik dan ook het druklager van zijn vet ga ontdoen.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam