motorolie bedrijfstemperatuur in de winter

Ed147
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Ed147 » za 7 feb, 2015 14:58

Moet zeggen dat ik hier niet echt flink door kan rijden.
De meeste tijd is het stapvoets en wat harder, omdat ik veel binnendoor weggetjes rij.
Hij is dan ook behoorlijk snel op temperatuur.
Maar deze oplossing is voor mij natuurlijk erg simpel te maken!
Ze staan nu beide netjes binnen, maar zal eens een plaatje knippen en buigen.
2cv6 Charleston grijs/grijs
Mitsubishi Pajero Pinin
Suzuki Grand Vitara 2004

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door azuiper » za 7 feb, 2015 18:42

@ schermer : ik heb de site van Le Patron eens goed bestudeerd (bedankt voor de tip) en de handleiding voor het bouwen van zo'n kitcar v.w.b. de koeling gelezen - hier wordt inderdaad gebruik gemaakt van de originele oliekoeler, pijpjes op enkele cm's van de oliekoeler afgezaagd, op de pijpjes worden ringetjes gelast? om de slang die hierover geschoven wordt goed vast te kunnen klemmen met slangenklemmen. Als optie kan tussen de slangen een losse oliethermostaat geplaatst worden. Denkend aan een standaard 2CV zou je dit ook kunnen doen met de standaard oliekoeler - pijpjes op enkele cm's afzagen, hittebestendige olieslangen, oliethermostaat en speciale slangpilaren op het blok - stof tot nadenken ....
BARE METAL CAR

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » za 7 feb, 2015 20:40

Als we nu eens zoiets nemen....

http://www.lpgonderdelenshop.nl/Benzine ... rmogen-8mm

en aan 1 been van de oliekoeler aansluiten (tussen oliekoeler en uitgang aan het motorblok)

en dit nu eens aansluiten op de 1-2-Spark.... (die heb je toch al)

Bij 85 graden gaat ie open onder de 80 graden dicht...... uiteraard instelbaarbaar op jouw wensen...... dan ben je er toch???
Laatst gewijzigd door LPGo op za 7 feb, 2015 20:50, 2 keer totaal gewijzigd.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » za 7 feb, 2015 20:46

Ik ga dit toch eens serieus onderzoeken, ik rijd 10km van en naar me werk... ik vind het ideaal als het past...

misschien ook nog een instelbaar olietemperatuurlampje op het shiftlight.. olie temp hoger dan b.v. 130 graden dan gaat het shiftlight continue branden...

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door azuiper » za 7 feb, 2015 21:43

Ik ben in de veronderstelling dat er altijd een verbinding moet zijn tussen de ingaande- en uitgaande zijde van de olieleiding (normaal gevormd door de standaard oliekoeler) omdat dit onderdeel uitmaakt van het smeercircuit. In de thermostaat-optie heb je aldus een kort circuit (zonder oliekoeler) en een lang circuit (met oliekoeler), in beide gevallen een oliestroom het blok uit en het blok in.

Als ik jouw idee correct interpreteer wordt de oliestroom bij temperaturen onder de 80-85 graden onderbroken en is er geen oliestroom ?? of ben ik nou OLIEdom ? :?
BARE METAL CAR

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » zo 8 feb, 2015 15:24

Volgens mij heb je gelijk.
Er moet altijd doorstroming zijn, of dit nu wel of niet door de koeler gaat is niet belangrijk maar je moet het niet zomaar afsluiten.
Je hebt dus een 3-wegklep nodig.

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » zo 8 feb, 2015 17:23

Is het geen idee regelbare lamellen voor de oliekoeler te maken net zoals voor de radiatoren van auto's uit de jaren '30. Die werden ook temperatuur gestuurd.
Afbeelding
diverse Citroens, wat anders.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 9 feb, 2015 18:14

Als ik jouw idee correct interpreteer wordt de oliestroom bij temperaturen onder de 80-85 graden onderbroken en is er geen oliestroom ?? of ben ik nou OLIEdom ? :?

Ik heb altijd begrepen dat er sowieso een bypass zit "achter" de oliekoeler. als de oliekoeler verstopt zou raken (of afgesloten wordt) dan gaat de olie via de bypass toch rond... weer iets om nog eens uit te zoeken..

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » ma 9 feb, 2015 18:19

Die bypass gaat volgens mij pas open bij vrij hoge druk, dus ik denk dat teveel stress op gaat leveren voor de pomp en andere dingen in het oliecircuit (oliedruksensor)

Maar je mag t van mij best proberen ;)

Greetzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 9 feb, 2015 18:51

Voor wat het waard is... nummertje 4 op het plaatje...

Afbeelding

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 9 feb, 2015 19:09

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door azuiper » ma 9 feb, 2015 19:51

Ga je deze 3-weg-klep laten aansturen door temperatuurmeter op de warmtewisselaar (reeds aanwezig in de 1-2-Spark opstelling) waarbij je de uitlaatlucht-temperatuur meet of .... middels een thermokoppel die de olietemperatuur meet en bij een bepaalde temperatuur een schakelcontact maakt (of breekt) :

http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=the ... sacat=9884
BARE METAL CAR

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 9 feb, 2015 20:01

Eigenlijk heb ik een 2e sensor in gedachte die de olietmperatuur meet en hierop (al dan niet) reageert... Het mooiste is om een klep te vinden die zonder stroom open is (olie door koeler) en zodra je er stroom opzet de boel afsluit/omleidt.. Mocht het onverhoopt niet werken (kabeltje los of zo) dan is de oliekoeler gewoon open...

Dus onder de 80 graden (of zo) wordt er stroom geschakeld en erboven wordt ie stroomloos...

De olie wordt veel langzamer warm dan de warmtewisselaar en duurt ook langer voordat ie weer koud wordt dus de sensor op de warmtewisselaar is hiervoor niet te gebruiken.......

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 9 feb, 2015 20:19

Afbeelding

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door azuiper » ma 9 feb, 2015 22:14

bij magneetventielen - ook solenoids genaamd - heb je 2 typen :

- NC ofwel normally closed, gesloten indien er geen spanning op staat
- NO ofwel normally open, open indien spanningsloos

beide types zou je kunnen gebruiken afhankelijk hoe je de leidingen aansluit natuurlijk. Zoals LPGO terecht opmerkt is de situatie waarbij zonder spanning de olie wel door de oliekoeler loopt te prevereren - mocht er iets mis zijn met de schakeling, sensor en/of stroomtoevoer dan loopt de olie te allen tijde door de oliekoeler.
Ik heb op mijn olie adaptorplaat / sensorflens nog enkele vrije aansluitingen waar een thermostaatschakelaar op gemonteerd kan worden ......
BARE METAL CAR

Plaats reactie