motorolie bedrijfstemperatuur in de winter
- Ed147
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1512
- Lid geworden op: do 7 aug, 2008 22:57
- Locatie: Unnaryd, Zweden
Moet zeggen dat ik hier niet echt flink door kan rijden.
De meeste tijd is het stapvoets en wat harder, omdat ik veel binnendoor weggetjes rij.
Hij is dan ook behoorlijk snel op temperatuur.
Maar deze oplossing is voor mij natuurlijk erg simpel te maken!
Ze staan nu beide netjes binnen, maar zal eens een plaatje knippen en buigen.
De meeste tijd is het stapvoets en wat harder, omdat ik veel binnendoor weggetjes rij.
Hij is dan ook behoorlijk snel op temperatuur.
Maar deze oplossing is voor mij natuurlijk erg simpel te maken!
Ze staan nu beide netjes binnen, maar zal eens een plaatje knippen en buigen.
2cv6 Charleston grijs/grijs
Mitsubishi Pajero Pinin
Suzuki Grand Vitara 2004
Mitsubishi Pajero Pinin
Suzuki Grand Vitara 2004
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 318
- Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
- Locatie: Netherlands
@ schermer : ik heb de site van Le Patron eens goed bestudeerd (bedankt voor de tip) en de handleiding voor het bouwen van zo'n kitcar v.w.b. de koeling gelezen - hier wordt inderdaad gebruik gemaakt van de originele oliekoeler, pijpjes op enkele cm's van de oliekoeler afgezaagd, op de pijpjes worden ringetjes gelast? om de slang die hierover geschoven wordt goed vast te kunnen klemmen met slangenklemmen. Als optie kan tussen de slangen een losse oliethermostaat geplaatst worden. Denkend aan een standaard 2CV zou je dit ook kunnen doen met de standaard oliekoeler - pijpjes op enkele cm's afzagen, hittebestendige olieslangen, oliethermostaat en speciale slangpilaren op het blok - stof tot nadenken ....
BARE METAL CAR
Als we nu eens zoiets nemen....
http://www.lpgonderdelenshop.nl/Benzine ... rmogen-8mm
en aan 1 been van de oliekoeler aansluiten (tussen oliekoeler en uitgang aan het motorblok)
en dit nu eens aansluiten op de 1-2-Spark.... (die heb je toch al)
Bij 85 graden gaat ie open onder de 80 graden dicht...... uiteraard instelbaarbaar op jouw wensen...... dan ben je er toch???
http://www.lpgonderdelenshop.nl/Benzine ... rmogen-8mm
en aan 1 been van de oliekoeler aansluiten (tussen oliekoeler en uitgang aan het motorblok)
en dit nu eens aansluiten op de 1-2-Spark.... (die heb je toch al)
Bij 85 graden gaat ie open onder de 80 graden dicht...... uiteraard instelbaarbaar op jouw wensen...... dan ben je er toch???
Laatst gewijzigd door LPGo op za 7 feb, 2015 20:50, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 318
- Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
- Locatie: Netherlands
Ik ben in de veronderstelling dat er altijd een verbinding moet zijn tussen de ingaande- en uitgaande zijde van de olieleiding (normaal gevormd door de standaard oliekoeler) omdat dit onderdeel uitmaakt van het smeercircuit. In de thermostaat-optie heb je aldus een kort circuit (zonder oliekoeler) en een lang circuit (met oliekoeler), in beide gevallen een oliestroom het blok uit en het blok in.
Als ik jouw idee correct interpreteer wordt de oliestroom bij temperaturen onder de 80-85 graden onderbroken en is er geen oliestroom ?? of ben ik nou OLIEdom ?
Als ik jouw idee correct interpreteer wordt de oliestroom bij temperaturen onder de 80-85 graden onderbroken en is er geen oliestroom ?? of ben ik nou OLIEdom ?

BARE METAL CAR
Als ik jouw idee correct interpreteer wordt de oliestroom bij temperaturen onder de 80-85 graden onderbroken en is er geen oliestroom ?? of ben ik nou OLIEdom ?
Ik heb altijd begrepen dat er sowieso een bypass zit "achter" de oliekoeler. als de oliekoeler verstopt zou raken (of afgesloten wordt) dan gaat de olie via de bypass toch rond... weer iets om nog eens uit te zoeken..
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 318
- Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
- Locatie: Netherlands
Ga je deze 3-weg-klep laten aansturen door temperatuurmeter op de warmtewisselaar (reeds aanwezig in de 1-2-Spark opstelling) waarbij je de uitlaatlucht-temperatuur meet of .... middels een thermokoppel die de olietemperatuur meet en bij een bepaalde temperatuur een schakelcontact maakt (of breekt) :
http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=the ... sacat=9884
http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=the ... sacat=9884
BARE METAL CAR
Eigenlijk heb ik een 2e sensor in gedachte die de olietmperatuur meet en hierop (al dan niet) reageert... Het mooiste is om een klep te vinden die zonder stroom open is (olie door koeler) en zodra je er stroom opzet de boel afsluit/omleidt.. Mocht het onverhoopt niet werken (kabeltje los of zo) dan is de oliekoeler gewoon open...
Dus onder de 80 graden (of zo) wordt er stroom geschakeld en erboven wordt ie stroomloos...
De olie wordt veel langzamer warm dan de warmtewisselaar en duurt ook langer voordat ie weer koud wordt dus de sensor op de warmtewisselaar is hiervoor niet te gebruiken.......
Dus onder de 80 graden (of zo) wordt er stroom geschakeld en erboven wordt ie stroomloos...
De olie wordt veel langzamer warm dan de warmtewisselaar en duurt ook langer voordat ie weer koud wordt dus de sensor op de warmtewisselaar is hiervoor niet te gebruiken.......
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 318
- Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
- Locatie: Netherlands
bij magneetventielen - ook solenoids genaamd - heb je 2 typen :
- NC ofwel normally closed, gesloten indien er geen spanning op staat
- NO ofwel normally open, open indien spanningsloos
beide types zou je kunnen gebruiken afhankelijk hoe je de leidingen aansluit natuurlijk. Zoals LPGO terecht opmerkt is de situatie waarbij zonder spanning de olie wel door de oliekoeler loopt te prevereren - mocht er iets mis zijn met de schakeling, sensor en/of stroomtoevoer dan loopt de olie te allen tijde door de oliekoeler.
Ik heb op mijn olie adaptorplaat / sensorflens nog enkele vrije aansluitingen waar een thermostaatschakelaar op gemonteerd kan worden ......
- NC ofwel normally closed, gesloten indien er geen spanning op staat
- NO ofwel normally open, open indien spanningsloos
beide types zou je kunnen gebruiken afhankelijk hoe je de leidingen aansluit natuurlijk. Zoals LPGO terecht opmerkt is de situatie waarbij zonder spanning de olie wel door de oliekoeler loopt te prevereren - mocht er iets mis zijn met de schakeling, sensor en/of stroomtoevoer dan loopt de olie te allen tijde door de oliekoeler.
Ik heb op mijn olie adaptorplaat / sensorflens nog enkele vrije aansluitingen waar een thermostaatschakelaar op gemonteerd kan worden ......
BARE METAL CAR