gordels achterin 2cv

Alles in, over, rond en op de koets.
Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » vr 27 mei, 2005 11:20

BlueDuck schreef: Moet je wel een sloopkoets hebben en een goed lastoestel.
wel een beetje overdreven om voor een stukje uitgklopt plaatwerk en een moer met je juiste maat een koets in stukken te zagen, als je een beetje handig bent met hamer en werkbank klop je dat stukje plaat gewoon zelf in vorm, boort er een gat in en last een passende moer erin, vervolgens las je het geheel dan op de plek als aangeduid in het artikel. :)
Ami 8 break

abr2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 3 jan, 2005 20:42

Bericht door abr2cv » vr 27 mei, 2005 20:41

Vergeet niet om de gordels met speciale bouten en moeren vast moet worden gezet. Deze bouten hebben een ander, fijner, schroefdraad.
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » vr 27 mei, 2005 21:23

'Gewoon' fijne metrische schroefdraad of andere, niet-metrische schroefdraad ?
Afblijven.

abr2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 3 jan, 2005 20:42

Bericht door abr2cv » vr 27 mei, 2005 23:07

Dat weet k niet precies. Weet alleen dat er speciale bouten voor zijn.
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.

Hydrocalcium
Beginner
Beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: di 7 okt, 2014 11:47
Locatie: Lint

Bericht door Hydrocalcium » di 25 aug, 2015 11:50

Hanzzl69 schreef:Ik heb laatst 2-punts gordels in de eend gemonteerd. Die heb ik op de kop getikt via internet van een gozer die van een eend een kitcar ging bouwen. Hij had de gordels over van zijn sloopeend. Koste me een paar tientjes.
Er zitten meestal in de hoeken naast je achterbank, in de binnenschermen dus, gaten met schroefdraad waar je de bout van de gordel in kan draaien. En als je de bank er uit haalt zie je als het goed is twee doppen in het midden van de bodem van je eend. Als je die er uit haalt heb je weer twee gaten met schroefdraad voor de monatge van de twee sluitingen van je gordels. Die steek je vervolgens door je achterbank heen, daar is een gat voor gemaakt, en klaar is kees.
Oud topic, maar dit was de duidelijkste uitleg.

Ik heb ook gordels op de kop kunnen tikken. Ik zie de bevestigingspunten in 't midden van de auto wel. Gewoon hier de dopjes uitduwen ? Of trekken ?
Afbeelding

Maar de bevestigingspunten aan de zijkant zie ik niet ?
Afbeelding

Geit is van 1985.

Ik heb al door dat je voor de bevestiging bouten met schroefdraad M11 nodig hebt.
Waar bevestig je de gordels aan de zijkant ?

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 25 aug, 2015 17:08

Dat zijn ze ook niet, die zijn voor je bank.

Deze heb je nodig:

http://www.burton2cvparts.com/gordelhoe ... -4714.html

Daar gaat de bout van de tweepuntsgordel in vast.
De andere gaat in het midden boven je tank aan de gordelbrug vast met een bout.

Dat is de goedgekeurde manier voor een 2cv.

Titatommeke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 13 okt, 2013 16:26
Locatie: Oostvoorne

Bericht door Titatommeke » di 25 aug, 2015 22:49

Hallo
Dat zijn ze inderdaad
Zorg wel goed voor een anti corrosie behandeling!
Doordat die plaat in de wielkast komt te zitten wilt het namelijk graag gaan roesten als het een keertje geregend heeft. Met goede voorzorgsmaatregelen moet dat proces in ieder geval uitgesteld kunnen worden.
Bij onze 2cv was het namelijk tussen de koets en die plaat erg gaan roesten.
succes met er in zetten

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 26 aug, 2015 17:13

Heeft een 85er geen gordelaansluiting ik dacht dat dit toen al standaard was? De aansluitmoeren zitten normaal verder naar voren in het spatbord bij de deurstijlen. Of zijn ze ooit bij een restauratie verwijderd?
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 26 aug, 2015 17:21

Nee in 85 zaten ze er bij de meeste Nederlandse eenden nog niet in.
De Duitse hadden ze al veel langer.

Overigens zou ik hem misschien helemaal niet lassen, maar met flink aantal boutjes en moetjes vastzetten en veel ML er over heen.
Dan kun je in de wielkast ook een versteviging zetten dan heb je 3 lagen en een redelijk groot oppervlak.

Succes in ieder geval.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1914
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » do 27 aug, 2015 15:52

Ik heb ook wel eens gordelhoekjes geplaatst, maar die waren al dubbel uitgevoerd. Wat je op het plaatje ziet zou best al dubbel kunnen zijn.

Ik vraag me af of je met boutjes of popnagels wel aan de constructie-eisen voldoet. Een koets moet je immers ook in elkaar lassen.

Die bouten zijn M11 met een hele bijzondere draad. Op de sloop kan je ze uit elke auto draaien; veeal dezelfde draad. Bij de gordelset die ik kocht voor de eend zaten de bouten bij. De moeren zitten al vastgelast aan het gordelhoekje.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Ed147
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 22:57
Locatie: Unnaryd, Zweden

Bericht door Ed147 » do 27 aug, 2015 19:53

Als je het niet kan lassen, zou ik het met een lijmende kit vast zetten.
Inderdaad wel goed behandelen, want het rot zo weg er tussen.
2cv6 Charleston grijs/grijs
Mitsubishi Pajero Pinin
Suzuki Grand Vitara 2004

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1883
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » do 27 aug, 2015 20:43

Als het niet gelast is is de bevestiging niet deugdelijk lijkt mij dus afkeur.
Met veiligheid zou ik sowieso niet spelen, vooral niet als je het hebt over kinderstoeltjes vastzetten.
Mijn gordelhoek was ook aangetast door roest en ik heb er een volledig nieuw vervangingsdeel in laten lassen bij de Eendenwacht.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 27 aug, 2015 21:16

bij mijn broer was de buiten plaat ook weggerot. Na behandeling van de rest hebben we de originele moer op een stuk dikke plaat van een oude grasmaaier gelast en het geheel weer op het binnenspatbord. Geen probleem :roll:
diverse Citroens, wat anders.

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » do 27 aug, 2015 21:22

Of je hem nou achter het scherm vastbout of in het spatbord last maakt qua stevigheid niet echt uit, je hebt nog steeds die grote ankerplaat die de druk over het scherm verdeeld.

De bouten zijn overigens geen M11 met vage spoed maar UNF 7/16, een verplichte maat voor autogordels (waarom dan engels weet ik ook niet). Laatst nog zo'n tap moeten aanschaffen voor mijn verzonken carrosserie.

GJ2CV
Beginner
Beginner
Berichten: 42
Lid geworden op: do 5 sep, 2013 14:51
Locatie: Spijkenisse

Bericht door GJ2CV » ma 31 aug, 2015 09:23

Even over de schroefdraad.
In een eend zit nergens M17 schroefdraad
De draad voor gordels is 7/16 UNF dit is standaarddraad voor gordels.
2cv6 (5x) '70 '83 (2x) '84 (2x)

Plaats reactie