Robbert, het verzink setje bestaat uit een emmer, 2 flessen chemicaliën en een kg zinkzouten en 2 plaatjes zink.
Ik heb de Super Bright/ Glans Verzink Module (5 ltr.) gekocht.
https://www.frost-auto.nl/metaal---zwar ... -verzinken
Je kan ook voor geel passiveer kiezen dat schijnt iets meer tegen roest beschermen. Maar die vond ik minder mooi onder de motorkap roest het denk ik toch niet zo hard.
De zinkzouten moet je in de emmer oplossen in 5 liter warm gedemineraliseerd water en daar voeg je 0,5 liter van 1 van de chemicalien aan toe. Dit is de oplossing waar je in gaat verzinken.
Dan maak je nog een emmer met 5 liter demi water met daar in 0,5 liter van de passiveer vloeistof dit is echt super chemische zooi.
Ben er nog niet helemaal achter waarom sommige delen super mooi glimmend worden en sommige delen wat mat blijven. Ik denk dat het met de voorbewerking van het materiaal en met de stroomsterkte te maken heeft.
Je hebt buiten deze set nog de startkit nodig maar die heb ik niet gekocht hierin zit een stroomvoeding wat snoeren en nog een emmer. Voor de stroom gebruik ik een regelbare voeding 0-30v 2,5A die ik al had. Emmers met deksel komen 10 voor een tientje van marktplaats.
De 2 zinkplaatjes hang je in de 1e emmer met zinkzoutoplossing en zijn verbonden met de plus van de voeding. Het te verzinken onderdeel moet met de plus van de voeding worden verbonden en tussen de zinkplaatjes in de emmer hangen.
Dan de voeding instellen op 0,2A per m2 inch werkstuk. En wachten tot er een laag zink op zit. dan nog 30 seconden in de passiveervloeistof dompelen voor de glans. Tussendoor steeds afspoelen met demi water.
Het werkstuk moet volledig schoon en vetvrij zijn. En het wordt alleen mooi glimmend als het metaal al glad is. Gestraald staal wordt dan ook mat na verzinken. Ik gooi het ook nog een poosje in zoutzuur vooraf. dat verwijderd restjes zink en roest.
Het is echt leuk om te doen maar wel jammer dat het allemaal chemische troep is. gelukkig gaat het wel eindeloos mee als je zorgt dat het schoon blijft. Masker handschoenen en bril wel nodig.