conversie naar Charleston geel zwart
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Met stralen kwam ik toch net wat lucht te kort. De compressoren draaiden continu dat is niet zo goed voor een compressor.
Nu kwam ik op marktplaats een grote compressor tegen en nog dicht bij ook. Ik deed een bod en mocht hem halen.
Was even slikken toen ik aan kwam toch wel iets groter als hij leek op de foto. De aanhanger had het er moeilijk mee.
Ding weegt 400kg
Vanavond wielen er onder gemaakt en op z'n plek gezet. Morgen kabel en een stekker halen en kijken of ik nog weet hoe de ster driehoekschakeling werkt is weer een paar jaartjes terug dat ik dat moest aansluiten op school.
Het is echt een beest krachtstroom 7 pk 370 liter tank en 820 l/m lucht opbrengst.
Hopelijk kan ik nu achterelkaar doorgaan met stralen.
Op de achtergrond zie je nog net de ketel van de 50 liter michelin compressor. Die lijkt echt klein nu.
Nu kwam ik op marktplaats een grote compressor tegen en nog dicht bij ook. Ik deed een bod en mocht hem halen.
Was even slikken toen ik aan kwam toch wel iets groter als hij leek op de foto. De aanhanger had het er moeilijk mee.
Ding weegt 400kg
Vanavond wielen er onder gemaakt en op z'n plek gezet. Morgen kabel en een stekker halen en kijken of ik nog weet hoe de ster driehoekschakeling werkt is weer een paar jaartjes terug dat ik dat moest aansluiten op school.
Het is echt een beest krachtstroom 7 pk 370 liter tank en 820 l/m lucht opbrengst.
Hopelijk kan ik nu achterelkaar doorgaan met stralen.
Op de achtergrond zie je nog net de ketel van de 50 liter michelin compressor. Die lijkt echt klein nu.
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2664
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Re: conversie naar Charleston geel zwart
wow Als je dan niet genoeg druk hebt dan weet ik het ook niet meer!
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: conversie naar Charleston geel zwart
De compressor XL is aangesloten en draait heel mooi. Heb wat metingen gedaan. De luchtopbrengst is nog beter als gedacht. 820l/m is bij 14bar.
Hij draait bij mij op 10bar.
En met een extra 100l tank in totaal 470l buffer.
In 2 min van 5,5 naar 10 bar. Dat is 1057 liter per minuut netto .
Met stralen kan ik 4 minuten continu voor de compressor weer aan slaat. Als ik dan continu door straal draait hij ook 4 minuten om weer op druk te komen.
Voor zo ver de lucht perikelen nu weer door met de versnellingsbak.
Hij draait bij mij op 10bar.
En met een extra 100l tank in totaal 470l buffer.
In 2 min van 5,5 naar 10 bar. Dat is 1057 liter per minuut netto .
Met stralen kan ik 4 minuten continu voor de compressor weer aan slaat. Als ik dan continu door straal draait hij ook 4 minuten om weer op druk te komen.
Voor zo ver de lucht perikelen nu weer door met de versnellingsbak.
- dimi_v
- Regelmatige poster
- Berichten: 263
- Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
- Locatie: Omgeving Breda
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Gaaf hoor
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504
en nu ook een Peugeot 504
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Dacht ik even stoer bezig te zijn toen ik van een 24 liter naar een 50 liter compressor ging
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Vandaag mijn verjaardag kado geprobeerd.
Een set om elektrolytisch te verzinken. De set bestaat uit een emmer met verschillende chemicaliën en 2 plaatjes zink.
Je moet een oplossing maken van de chemicaliën daar hang je de plaatjes zink in met een stroomdraad naar de plus pool van een elektrische voeding. Je hangt een ijzeren voorwerp in de emmer met een draad naar de pluspool.
Door de stroom die gaat lopen slaat er zink neer van de plaatjes op je werkstuk.
Vervolgens hang je het nog 10 seconden in passiveervloeistof en je onderdelen zijn weer mooi glimmend verzinkt.
Ben alleen nog aan het zoeken naar de juiste instelling van de stroom. Sommige onderdelen zijn mooi glimmend geworden sommige wat matter van kleur. Maar het werkt echt wel goed.
Een set om elektrolytisch te verzinken. De set bestaat uit een emmer met verschillende chemicaliën en 2 plaatjes zink.
Je moet een oplossing maken van de chemicaliën daar hang je de plaatjes zink in met een stroomdraad naar de plus pool van een elektrische voeding. Je hangt een ijzeren voorwerp in de emmer met een draad naar de pluspool.
Door de stroom die gaat lopen slaat er zink neer van de plaatjes op je werkstuk.
Vervolgens hang je het nog 10 seconden in passiveervloeistof en je onderdelen zijn weer mooi glimmend verzinkt.
Ben alleen nog aan het zoeken naar de juiste instelling van de stroom. Sommige onderdelen zijn mooi glimmend geworden sommige wat matter van kleur. Maar het werkt echt wel goed.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: conversie naar Charleston geel zwart
We zijn gister begonnen met het schoonmaken van de assen. Ik wil ze graag in de hammerite schilderen dan kan je ze mooi schoon houden. slijptol met een staalborstel werkt zeer goed.
De achter as liep aan 1 kant niet lekker blijkt 1 lager ingevreten is vocht in gekomen en geroest.
De andere 3 lagers zien er gelukkig nog uit als nieuw zijn vrij dure lagers. Hoef er maar 1 te vervangen.
Stuurhuis voelt ook goed geen speling en het rondsel loopt soepel daar ga ik verder niets aan doen.
Van de schoonmaak actie nog geen foto's gemaakt.
Ik heb 2 verschillende ruitensproeier reservoirs gevonden in mn onderdelen voorraad. Nu vraag ik me af welk type er op een charleston van 1981 hoort. de kleine of de grote.
De kleine zag er zo uit:
Heb het metaal gestraald en verzinkt. potje schoongepoetst ziet er weer netjes uit.
Carburateur schroefjes en stalen onderdelen zijn ook verzinkt die ziet er weer als nieuw uit. alleen nog even wachter op de lagerbusjes uit China dan kan ik het beloofde verslagje maken van de revisie van de asjes. Daarna is hij met een nieuwe pakking en ultrasoon gereinigde sproeiers echt weer als nieuw.
De achter as liep aan 1 kant niet lekker blijkt 1 lager ingevreten is vocht in gekomen en geroest.
De andere 3 lagers zien er gelukkig nog uit als nieuw zijn vrij dure lagers. Hoef er maar 1 te vervangen.
Stuurhuis voelt ook goed geen speling en het rondsel loopt soepel daar ga ik verder niets aan doen.
Van de schoonmaak actie nog geen foto's gemaakt.
Ik heb 2 verschillende ruitensproeier reservoirs gevonden in mn onderdelen voorraad. Nu vraag ik me af welk type er op een charleston van 1981 hoort. de kleine of de grote.
De kleine zag er zo uit:
Heb het metaal gestraald en verzinkt. potje schoongepoetst ziet er weer netjes uit.
Carburateur schroefjes en stalen onderdelen zijn ook verzinkt die ziet er weer als nieuw uit. alleen nog even wachter op de lagerbusjes uit China dan kan ik het beloofde verslagje maken van de revisie van de asjes. Daarna is hij met een nieuwe pakking en ultrasoon gereinigde sproeiers echt weer als nieuw.
- RobertF
- Veelvuldig poster
- Berichten: 559
- Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
- Locatie: Z-Limburg
- Contacteer:
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Heb je nog wat info over dat verzinken setje, waar koop je dat.
Voor chassis lak neem ik 2 in 1 zwart van de Action. Is hetzelfde als Hammerite maar kost slechts 6,95 en geeft een mooi glanzend resultaat met veel body
Voor chassis lak neem ik 2 in 1 zwart van de Action. Is hetzelfde als Hammerite maar kost slechts 6,95 en geeft een mooi glanzend resultaat met veel body
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814
- dimi_v
- Regelmatige poster
- Berichten: 263
- Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
- Locatie: Omgeving Breda
Re: conversie naar Charleston geel zwart
echt goed bezig, mooi met dat doe-het-zelf verzinken!
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504
en nu ook een Peugeot 504
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Robbert, het verzink setje bestaat uit een emmer, 2 flessen chemicaliën en een kg zinkzouten en 2 plaatjes zink.
Ik heb de Super Bright/ Glans Verzink Module (5 ltr.) gekocht.
https://www.frost-auto.nl/metaal---zwar ... -verzinken
Je kan ook voor geel passiveer kiezen dat schijnt iets meer tegen roest beschermen. Maar die vond ik minder mooi onder de motorkap roest het denk ik toch niet zo hard.
De zinkzouten moet je in de emmer oplossen in 5 liter warm gedemineraliseerd water en daar voeg je 0,5 liter van 1 van de chemicalien aan toe. Dit is de oplossing waar je in gaat verzinken.
Dan maak je nog een emmer met 5 liter demi water met daar in 0,5 liter van de passiveer vloeistof dit is echt super chemische zooi.
Ben er nog niet helemaal achter waarom sommige delen super mooi glimmend worden en sommige delen wat mat blijven. Ik denk dat het met de voorbewerking van het materiaal en met de stroomsterkte te maken heeft.
Je hebt buiten deze set nog de startkit nodig maar die heb ik niet gekocht hierin zit een stroomvoeding wat snoeren en nog een emmer. Voor de stroom gebruik ik een regelbare voeding 0-30v 2,5A die ik al had. Emmers met deksel komen 10 voor een tientje van marktplaats.
De 2 zinkplaatjes hang je in de 1e emmer met zinkzoutoplossing en zijn verbonden met de plus van de voeding. Het te verzinken onderdeel moet met de plus van de voeding worden verbonden en tussen de zinkplaatjes in de emmer hangen.
Dan de voeding instellen op 0,2A per m2 inch werkstuk. En wachten tot er een laag zink op zit. dan nog 30 seconden in de passiveervloeistof dompelen voor de glans. Tussendoor steeds afspoelen met demi water.
Het werkstuk moet volledig schoon en vetvrij zijn. En het wordt alleen mooi glimmend als het metaal al glad is. Gestraald staal wordt dan ook mat na verzinken. Ik gooi het ook nog een poosje in zoutzuur vooraf. dat verwijderd restjes zink en roest.
Het is echt leuk om te doen maar wel jammer dat het allemaal chemische troep is. gelukkig gaat het wel eindeloos mee als je zorgt dat het schoon blijft. Masker handschoenen en bril wel nodig.
Ik heb de Super Bright/ Glans Verzink Module (5 ltr.) gekocht.
https://www.frost-auto.nl/metaal---zwar ... -verzinken
Je kan ook voor geel passiveer kiezen dat schijnt iets meer tegen roest beschermen. Maar die vond ik minder mooi onder de motorkap roest het denk ik toch niet zo hard.
De zinkzouten moet je in de emmer oplossen in 5 liter warm gedemineraliseerd water en daar voeg je 0,5 liter van 1 van de chemicalien aan toe. Dit is de oplossing waar je in gaat verzinken.
Dan maak je nog een emmer met 5 liter demi water met daar in 0,5 liter van de passiveer vloeistof dit is echt super chemische zooi.
Ben er nog niet helemaal achter waarom sommige delen super mooi glimmend worden en sommige delen wat mat blijven. Ik denk dat het met de voorbewerking van het materiaal en met de stroomsterkte te maken heeft.
Je hebt buiten deze set nog de startkit nodig maar die heb ik niet gekocht hierin zit een stroomvoeding wat snoeren en nog een emmer. Voor de stroom gebruik ik een regelbare voeding 0-30v 2,5A die ik al had. Emmers met deksel komen 10 voor een tientje van marktplaats.
De 2 zinkplaatjes hang je in de 1e emmer met zinkzoutoplossing en zijn verbonden met de plus van de voeding. Het te verzinken onderdeel moet met de plus van de voeding worden verbonden en tussen de zinkplaatjes in de emmer hangen.
Dan de voeding instellen op 0,2A per m2 inch werkstuk. En wachten tot er een laag zink op zit. dan nog 30 seconden in de passiveervloeistof dompelen voor de glans. Tussendoor steeds afspoelen met demi water.
Het werkstuk moet volledig schoon en vetvrij zijn. En het wordt alleen mooi glimmend als het metaal al glad is. Gestraald staal wordt dan ook mat na verzinken. Ik gooi het ook nog een poosje in zoutzuur vooraf. dat verwijderd restjes zink en roest.
Het is echt leuk om te doen maar wel jammer dat het allemaal chemische troep is. gelukkig gaat het wel eindeloos mee als je zorgt dat het schoon blijft. Masker handschoenen en bril wel nodig.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Nu druk bezig met de assen en de remmen.
Achteras gedemonteerd en gestraald, Daarna in de hammerite geschilderd. Voor het chassis ga ik de Action verf halen van de tip van Robbert scheelt nog al een berg. Aan de wieldraagarm eerst nieuw klemmetjes gelast voor de remleiding die waren weggeroest.
Voor de remmen heb ik nieuwe remcilinders en rvs remleidingen. De voeringen waren nog als nieuw die gaan er gewoon weer op.
De trommels heb ik de lagers uit gehaald om ze te stalen. Momenteel kosten de lagers nog geen 10euro per stuk dat is wel lekker. De trommels gaan straks in de hittebestendige verf.
De veerpotten heb ik kaal gemaakt met de komborstel en geschilderd met hammerite. Stralen gaat niet ik wil grid in de potten.
De vooras ga ik ook niet stralen dan komt er grid in de fuses en de aandrijfassen zitten er nog in en die laat ik zitten om te voorkomen dat er zooi in die lagers komt. pa is al een avondje met de staalborstel bezig geweest.
Achteras gedemonteerd en gestraald, Daarna in de hammerite geschilderd. Voor het chassis ga ik de Action verf halen van de tip van Robbert scheelt nog al een berg. Aan de wieldraagarm eerst nieuw klemmetjes gelast voor de remleiding die waren weggeroest.
Voor de remmen heb ik nieuwe remcilinders en rvs remleidingen. De voeringen waren nog als nieuw die gaan er gewoon weer op.
De trommels heb ik de lagers uit gehaald om ze te stalen. Momenteel kosten de lagers nog geen 10euro per stuk dat is wel lekker. De trommels gaan straks in de hittebestendige verf.
De veerpotten heb ik kaal gemaakt met de komborstel en geschilderd met hammerite. Stralen gaat niet ik wil grid in de potten.
De vooras ga ik ook niet stralen dan komt er grid in de fuses en de aandrijfassen zitten er nog in en die laat ik zitten om te voorkomen dat er zooi in die lagers komt. pa is al een avondje met de staalborstel bezig geweest.
- dimi_v
- Regelmatige poster
- Berichten: 263
- Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
- Locatie: Omgeving Breda
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Goed bezig!
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504
en nu ook een Peugeot 504
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: conversie naar Charleston geel zwart
vanavond weer een paar uurtjes bezig geweest.
De remtrommels zijn van roest naar hittebestendig mat zwart gegaan. Nu 24 uur drogen en dan nog afbakken in de oven.
De asbuis en de 2e draagarm zijn in de 1e laag hammerite geschilderd. Morgen de 2e laag dan kan de achter as weer inelkaar. Er zijn nieuwe wiellagers onderweg en ik heb nieuwe remcilinders en remleidingen. De grote lagers waren op 1 na nog goed heb 1 nieuwe en 4 nieuwe keerringen.
De trommels zijn eerst gestraald waarbij het remoppervlak, het loopvlak van de keerring / lager en de schroefdraad zijn afgeplakt met ducttape.
De remtrommels zijn van roest naar hittebestendig mat zwart gegaan. Nu 24 uur drogen en dan nog afbakken in de oven.
De asbuis en de 2e draagarm zijn in de 1e laag hammerite geschilderd. Morgen de 2e laag dan kan de achter as weer inelkaar. Er zijn nieuwe wiellagers onderweg en ik heb nieuwe remcilinders en remleidingen. De grote lagers waren op 1 na nog goed heb 1 nieuwe en 4 nieuwe keerringen.
De trommels zijn eerst gestraald waarbij het remoppervlak, het loopvlak van de keerring / lager en de schroefdraad zijn afgeplakt met ducttape.
- RobertF
- Veelvuldig poster
- Berichten: 559
- Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
- Locatie: Z-Limburg
- Contacteer:
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Mooi werk, zo moet het, maar kost wel heel veel tijd en voor de handel wordt zo'n auto dan onbetaalbaar.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Voor een bedrijf is het goedkoper om 2 nieuwe trommels te nemen denk ik.
Al de details kost een hoopt tijd indd. Maar de bedoeling is om hem beter te maken als nieuw net als die van jou.
Moet ook niet te snel gaan anders heb jk straks niets meer te doen
Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk
Al de details kost een hoopt tijd indd. Maar de bedoeling is om hem beter te maken als nieuw net als die van jou.
Moet ook niet te snel gaan anders heb jk straks niets meer te doen
Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk