Ik ben nog steeds 2CV-loos.
Wat op de advertentiefoto's wat slordig bijgewerkte oude roestplekken leken, zijn flinke stukken doorroest metaal wat letterlijk met plamuur en zelfs siliconenkit bij elkaar gehouden is.
Dit soort beunhazerij zegt wel wat over het (gebrek aan) respect dat iemand voor z'n wagen heeft, en in de advertentie was nergens een hint te bespeuren van nodig laswerk, dus dat lijkt mij (en dat maakt me zóóó kwaad

) een typisch gevalletje van zo goedkoop mogelijk de boel van op 5 meter afstand toonbaar maken en hopen dat er iemand in trapt.
dimi_v schreef: ↑vr 8 jul, 2022 17:35
vooral geduld hebben, ik heb na aanschaf van ons eendje nog zoveel mooie en betaalbare auto's voorbij zien komen. Je moet eigenlijk ook vergelijkingsmateriaal hebben...(knip voor het overzicht)
Ik moet inderdaad de drang onderdrukken om zo snel mogelijk een hobbywagen te willen en geduld hebben. Ik heb nu alleszins al een mooi voorbeeld gehad van een 2CV waarvan de zwaktes (poging tot) verborgen waren, dus ik weet nu toch al enkele plekken waar ik ook op een beter ogend exemplaar extra naar ga kijken.
Geduld dus, blijven de markt in de gaten houden, en nog meer geduld...
Erikjan schreef: ↑vr 8 jul, 2022 19:42
Controleer ook even of het chassisnummer origineel is. Of door de RDW ingeslagen.
Als het chassisnummer nog origineel is horen er ovaaltjes met citroentekens voor en achter te staan.
De RDW gebruikt een machine die allemaal putjes beitelt en dan staan de letters RDW voor en achter het nummer
Ik woon in België en ben niet echt in de markt voor import, dus het RDW-verhaal is hier net even wat anders. Ik geloof dat er sowieso melding van een nieuw chassis staat op het keuringsattest als dat van toepassing is, maar de tip met de ovaaltjes met Citroën-logo kan zeker van pas komen.
Geldt dit voor alle bouwjaren en fabricagelanden?
Als je de 2cv gaat bekijken probeer objectief te blijven zonder verliefd te worden op een eend (is lastig), Als er roest zichtbaar is zit er nog veel roest die niet zichtbaar is. Soms met dikker lagen plamuur en verf er over waardoor het op de foto's er prima uit ziet...
Dat verliefd worden is inderdaad een dingetje, ik denk dat het daarom goed is dat ik vandaag als eerste kanshebber een exemplaar had dat ik qua uitvoering toch al helemaal lelijk vond en volledig zou getransformeerd hebben mocht ik die gekocht hebben (kleur, kap, bankhoezen, grille). Ik denk dat me dat wel zal helpen om bij een volgende kandidaat die misschien dichter aanleunt bij mijn smaak toch er door te kijken en mij te focussen op wat achter het misschien mooie masker zit.
Ik kan zelf niet lassen, dus als er teveel (uit te besteden dus) werk is aan de bodem en naden houdt het voor mij op of de prijs moet inderdaad wel héél aantrekkelijk zijn.
Je zegt dat je het chassis het belangrijkste vind. Maar vergis je niet in de reparatie van een koets. Een chassis vervangen is als je wat ruimte hebt en een klein beetje handig ben goed zelf te doen met wat hulp van een 2e persoon. Een chassis koop je vanaf 750 euro dan komt er vaak nog een en ander bij om dat je het toch uit elkaar hebt. Maar ik denk dat je met 1000 euro een heel eind komt.
Hier in België is een chassis wisselen (zoals met zoveel dingen

) hopeloos ingewikkelder dan in veel andere landen. Ik dacht dat het chassis sowieso in België moet aangekocht worden, op een lijst van toegestane vervangchassis moet staan, en er dan nog een flinke keuringrompslomp bij komt kijken. Vandaar dat ik toch liever een exemplaar zoek waarvan het chassis gewoon goed is, desnoods moet ik maar wat meer geduld uitoefenen en bekijken in hoeverre ik mijn budget kan/wil bijstellen mocht het nodig blijken.
Een koets repareren zit je al snel met lassen, en spuiten of rollen. Als je dit niet zelf kan kost dat een veelvoud van een chassis vervangen. Kan je het wel en zie je het zitten zeker doen het is echt leuk werk.
Laswerk kan ik dus niet, dus ik zal geval per geval moeten beoordelen in hoeverre de koets voor mij goed genoeg is...
De afwerking moet wel lukken, zeker aangezien ik eigenlijk juist een slordige eend/geit wil.
Veel succes met je zoektocht, eend rijden is echt verslavend
Dank u!