Remkracht 2cv6
Remkracht 2cv6
Hallo allemaal,
15 jaar geleden heb ik een eend voor €650 gekocht en deze volledig opgelapt met horten en stoten (twee kinderen, grote verbouwing, ... jullie kennen het vast wel). Afgelopen maandag kon ik eindelijk naar de Ierse APK, waar alleen getest wordt en niks gerepareerd / afgesteld. Mij werd verteld dat de remmen 1410N (linksvoor), 1320N (rechtsvoor), 980N (linksachter) en 1020N (rechtsachter) opleverden. In totaal dus 4730 Newton en dit was volgens de keurmeester te weinig.
Nu denk ik dat er waarschijnlijk sowieso een fout is gemaakt: de "service brake performance" wordt berekend door de totale remkracht te delen door het gewicht van de auto. Hiervoor is 1013kg gerekend. Dat lijkt me erg hoog (heb er geen betonnen bodem ingegoten) en uitgaande van een gewicht van 700kg zou de remkracht opeens redelijk (doch nog niet fantastisch) zijn.
Heeft iemand enig idee van de remkracht die je mag verwachten? Mijn eend is uit '89 met schijfremmen voor.
En even voor de zekerheid, een eend zal toch geen 1000kg wegen?
Hartelijk dank,
Pepijn
15 jaar geleden heb ik een eend voor €650 gekocht en deze volledig opgelapt met horten en stoten (twee kinderen, grote verbouwing, ... jullie kennen het vast wel). Afgelopen maandag kon ik eindelijk naar de Ierse APK, waar alleen getest wordt en niks gerepareerd / afgesteld. Mij werd verteld dat de remmen 1410N (linksvoor), 1320N (rechtsvoor), 980N (linksachter) en 1020N (rechtsachter) opleverden. In totaal dus 4730 Newton en dit was volgens de keurmeester te weinig.
Nu denk ik dat er waarschijnlijk sowieso een fout is gemaakt: de "service brake performance" wordt berekend door de totale remkracht te delen door het gewicht van de auto. Hiervoor is 1013kg gerekend. Dat lijkt me erg hoog (heb er geen betonnen bodem ingegoten) en uitgaande van een gewicht van 700kg zou de remkracht opeens redelijk (doch nog niet fantastisch) zijn.
Heeft iemand enig idee van de remkracht die je mag verwachten? Mijn eend is uit '89 met schijfremmen voor.
En even voor de zekerheid, een eend zal toch geen 1000kg wegen?
Hartelijk dank,
Pepijn
Lelijke eend? Lelijke vent!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1917
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Remkracht 2cv6
Toen mijn Azam voor de import- keuring ging werd ie gelijk apk gekeurd. Was bij de rdw. Bij de meting van de remvertraging keek de keurmeester zuur: veel te weinig. Tot ie met het gewicht van 610 kg ging rekenen en toen was het net goed.
Ik denk dat die 1013 kg het probleem is. Je kan eens vragen hoe hij daar aan komt? Misschien een trekhaak?rekent de keurmeester het gewicht van de ongeremde aanhanger mee? Dat is trouwens 250 kg, kom je nog nooit aan 1013
Gr Rob
Ik denk dat die 1013 kg het probleem is. Je kan eens vragen hoe hij daar aan komt? Misschien een trekhaak?rekent de keurmeester het gewicht van de ongeremde aanhanger mee? Dat is trouwens 250 kg, kom je nog nooit aan 1013
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: Remkracht 2cv6
Mogelijk wordt met het maximaal toelaatbaar gewicht gerekend.
Staat op de kenteken papieren, voor mijn mehari is dat 935kg.
Lijkt me ook wel realistisch. om dat te gebruiken.
Overigens, als de remblokken al wat ouder zijn kan dat remkracht verlies opleveren.
Staat op de kenteken papieren, voor mijn mehari is dat 935kg.
Lijkt me ook wel realistisch. om dat te gebruiken.
Overigens, als de remblokken al wat ouder zijn kan dat remkracht verlies opleveren.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Re: Remkracht 2cv6
Leeg gewicht in NL is 560kg. In andere landen meestal ook zo iets. Max gewicht net onder de 1000kg.
Maar schijven doen het altijd goed, zelden wat mee. Of heb je net nieuwe blokken?
Klopt wel dat als vol gepakt is eend moeizaam remt, maar zo kwamen ze uit de fabriek.
Maar schijven doen het altijd goed, zelden wat mee. Of heb je net nieuwe blokken?
Klopt wel dat als vol gepakt is eend moeizaam remt, maar zo kwamen ze uit de fabriek.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
Re: Remkracht 2cv6
Dank voor de reacties!
Ik heb geen trekhaak en op de autopapieren staat geen gewicht. Volgens google wordt hier het gewicht van de auto gemeten tijdens de test; per as en daardoor niet zo heel precies. De keurmeester was van normaal formaat, dus dit lijkt me inderdaad een te groot verschil en rekenend met 700kg zou ik net door de keuring komen.
Blokken zijn nieuw en nog weinig gebruikt. Ik ben nog steeds benieuwd naar wat een goede remkracht is. Iemand enig idee?
Hartelijk dank,
Pepijn
Ik heb geen trekhaak en op de autopapieren staat geen gewicht. Volgens google wordt hier het gewicht van de auto gemeten tijdens de test; per as en daardoor niet zo heel precies. De keurmeester was van normaal formaat, dus dit lijkt me inderdaad een te groot verschil en rekenend met 700kg zou ik net door de keuring komen.
Blokken zijn nieuw en nog weinig gebruikt. Ik ben nog steeds benieuwd naar wat een goede remkracht is. Iemand enig idee?
Hartelijk dank,
Pepijn
Lelijke eend? Lelijke vent!
Re: Remkracht 2cv6
Kan zijn dat de nieuwe blokken nog iets ingesleten moeten worden. Maar veel verschil zal het niet maken.
diverse Citroens, wat anders.
Re: Remkracht 2cv6
Bijzonder verhaal. Hoe hard je kunt remmen wordt uiteindelijk bepaald door de remkracht van de remmen en de wrijving tussen je banden en de weg. Je zou een praktijktest kunnen doen.
Als ik met m'n 2cv6 bij warm weer op asfalt met Michelin 125's de rem met kracht intrap dan glijdt hij. Meer remkracht heeft dus geen zin omdat de banden niet meer grip hebben.
Als ik met m'n 2cv6 bij warm weer op asfalt met Michelin 125's de rem met kracht intrap dan glijdt hij. Meer remkracht heeft dus geen zin omdat de banden niet meer grip hebben.
Re: Remkracht 2cv6
De vraag vond ik interessant, dus even gezocht en kwam dit artikel tegen.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... e63lySXzbZ
Volgens de berekening op pagina 43 heeft je eend voldoende remkracht. Tenzij ze in Ierland andere normen hanteren.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... e63lySXzbZ
Volgens de berekening op pagina 43 heeft je eend voldoende remkracht. Tenzij ze in Ierland andere normen hanteren.
Mehari 1971 (project status)
Re: Remkracht 2cv6
Is er maar een keuringsstation of kun je ook bij een ander terecht die wat meer idee heeft?
diverse Citroens, wat anders.
Re: Remkracht 2cv6
Dank voor de reacties en Paul, bedankt voor de slides! Zeer interessant en inderdaad geruststellende info op slide 43. Ik kan inderdaad bij andere stations terecht en zal dat ook doen als er volgende keer weer een probleem is. Ik denk dat ik ze moet kunnen overtuigen dat het gewicht van een eend plus keurmeester geen 1000 kg is.
Lelijke eend? Lelijke vent!
Re: Remkracht 2cv6
Het was vandaag feest in Limerick: eend goed gekeurd met volgende remkracht (indien iemand geinteresseerd): 1650N en 1420N voor, 1020N en 1040N achter. De keurdame (dit keer) heeft een meer realistisch gewicht van 696 kg gebruikt om tot een 'service brake performance' van 75% te komen, ruim boven het minimum van 55%. De handrem deed het nu ook voldoende met een remkracht van 1150N op beide wielen; ik ben trots op de perfecte balans in de afstelling
Misschien ook leuk om even te laten weten aangezien ik hier veel over heb gelezen op het forum: over chassis zonder nummer wordt hier in Ierland niet zo moeilijk gedaan. Ik moest naar de politie om te laten verklaren (na onderzoek) dat de auto niet ooit gestolen is. Het feit dat ook de motor niet origineel was, was geen probleem. Een goed voorbeeld van wat ik zo fijn vind van Ierse ambtenaren: een beetje common sense en empathie.
Misschien ook leuk om even te laten weten aangezien ik hier veel over heb gelezen op het forum: over chassis zonder nummer wordt hier in Ierland niet zo moeilijk gedaan. Ik moest naar de politie om te laten verklaren (na onderzoek) dat de auto niet ooit gestolen is. Het feit dat ook de motor niet origineel was, was geen probleem. Een goed voorbeeld van wat ik zo fijn vind van Ierse ambtenaren: een beetje common sense en empathie.
Lelijke eend? Lelijke vent!
Re: Remkracht 2cv6
Grappig, door jouw verhaal (en vooral je locatie) moest ik ineens aan deze eend denken:
Heb ooit een paar maanden in Dublin gewoond, en deze was van een vriendin. Op een ochtend bleek een beschonken Ier de (overigens heel flauwe) bocht niet gehaald te hebben en was vol in haar eend gereden. Het was geen eerlijke wedstrijd zoals je ziet.
Heb ooit een paar maanden in Dublin gewoond, en deze was van een vriendin. Op een ochtend bleek een beschonken Ier de (overigens heel flauwe) bocht niet gehaald te hebben en was vol in haar eend gereden. Het was geen eerlijke wedstrijd zoals je ziet.
2008 Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale
1990 Citroen 2CV6
2003 Renault Grand Espace 2.0T 16v Initiale
2003 Peugeot 406 Break Gentry Premium 2.0-16V
1999 Peugeot 406 SV 2.0-16V
1993 Volvo 440 DL 2.0i
1986 Citroen 2CV6 Special
Citroen CX 2000 Athena
1990 Citroen 2CV6
2003 Renault Grand Espace 2.0T 16v Initiale
2003 Peugeot 406 Break Gentry Premium 2.0-16V
1999 Peugeot 406 SV 2.0-16V
1993 Volvo 440 DL 2.0i
1986 Citroen 2CV6 Special
Citroen CX 2000 Athena
Re: Remkracht 2cv6
Zat die Ier met een paar Guinness te veel ook nog eens in een Guinness truck? Dit doet mij dan weer denken aan mijn eerste eend die op de dag dat ik mijn rijbewijs haalde van achteren werd aangereden door een busje bij een stoplicht. Mijn toenmalige vriendin zat achter het stuur en bevond zich opeens achter in de auto. Geen persoonlijke schade maar auto total loss verklaard. Eenden hebben blijkbaar niet alleen een kreukelzone maar ook nog eens anti-whiplash stoelgeleiders. Wat een revolutionair concept was het toch..
Lelijke eend? Lelijke vent!