Advies gevraagd: versnellingsbak
- Willem vd Zaan
- Beginner
- Berichten: 38
- Lid geworden op: zo 26 mar, 2023 19:57
Advies gevraagd: versnellingsbak
Beste mede 2CV liefhebbers,
Ik ben Willem en nieuw op dit forum. Ik ben sinds enkele maanden de trotse bezitter van een azu250 uit 1965 (Vorst productie). Verder ben ik een Citroën liefhebber en heb al de nodige eenden en CX'en gereden.
De azu is in slechte staat, carrosserie en chassis slecht en ze heeft naar mijn inschatting minstens 20 jaar al niet meer gereden. Maar wel compleet en een leuk project om te restaureren!
Ik ben inmiddels gestart, plan is de azu volledig te restaureren, ben nu bij de versnellingsbak aangekomen en zoek daarvoor advies. Ik heb geen historie van de auto. Ik heb ook niet kunnen rijden ermee, motor is handmatig rond te tornen, maar alles wat er omheen nodig is om te rijden is defect, dus geen proefrit kunnen maken.
Ik twijfel wat ik met de versnellingsbak moet doen. De bak schakelt goed met de hand, is via pignonas met de hand goed rond te draaien, tandwielen visueel van bovenaf bekeken via het bovendeksel, geen schade aan vertanding te zien.
Echter, de olie is pikzwart en erg dik, verder dikke zwarte smurrie op de schakelassen.
.
Ik heb de olie afgetapt, geen grote ijzerdeeltjes aan de aftapstop te zien, met een magneet door de oude olie leverde ook geen ijzerdeeltjes op.
Achter de aandrijfassen bij pignon/kroonwiel ook allemaal zwarte smurrie. (Ik heb de afstandringen gemarkeerd)
Wat is jullie advies, toch helemaal reviseren? Of alleen schoonmaken en schoonspoelen en als de azu weer rijdt bezien of er problemen zijn met de bak?
Wat betreft het spoelen/ schoonmaken, hoe is dat het beste te doen? Ontvetter erin lijkt me voor de lagers niet wenselijk?
Hoor graag van jullie!
Ik ben Willem en nieuw op dit forum. Ik ben sinds enkele maanden de trotse bezitter van een azu250 uit 1965 (Vorst productie). Verder ben ik een Citroën liefhebber en heb al de nodige eenden en CX'en gereden.
De azu is in slechte staat, carrosserie en chassis slecht en ze heeft naar mijn inschatting minstens 20 jaar al niet meer gereden. Maar wel compleet en een leuk project om te restaureren!
Ik ben inmiddels gestart, plan is de azu volledig te restaureren, ben nu bij de versnellingsbak aangekomen en zoek daarvoor advies. Ik heb geen historie van de auto. Ik heb ook niet kunnen rijden ermee, motor is handmatig rond te tornen, maar alles wat er omheen nodig is om te rijden is defect, dus geen proefrit kunnen maken.
Ik twijfel wat ik met de versnellingsbak moet doen. De bak schakelt goed met de hand, is via pignonas met de hand goed rond te draaien, tandwielen visueel van bovenaf bekeken via het bovendeksel, geen schade aan vertanding te zien.
Echter, de olie is pikzwart en erg dik, verder dikke zwarte smurrie op de schakelassen.
.
Ik heb de olie afgetapt, geen grote ijzerdeeltjes aan de aftapstop te zien, met een magneet door de oude olie leverde ook geen ijzerdeeltjes op.
Achter de aandrijfassen bij pignon/kroonwiel ook allemaal zwarte smurrie. (Ik heb de afstandringen gemarkeerd)
Wat is jullie advies, toch helemaal reviseren? Of alleen schoonmaken en schoonspoelen en als de azu weer rijdt bezien of er problemen zijn met de bak?
Wat betreft het spoelen/ schoonmaken, hoe is dat het beste te doen? Ontvetter erin lijkt me voor de lagers niet wenselijk?
Hoor graag van jullie!
Re: Advies gevraagd: versnellingsbak
Ja inderdaad schoonmaken. Wat een troep zeg, nooit gezien.
EN dan eens mee rijden. Als je pech hebt is er wat mee. Maar dan weet je tenminste ook wat.
EN dan eens mee rijden. Als je pech hebt is er wat mee. Maar dan weet je tenminste ook wat.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
Re: Advies gevraagd: versnellingsbak
Wat je motor betreft na lange stilstand valt er vaak veel roet en roest uit het spruitstuk in de cylinders, dus niet veel draaien maar eerst de koppen eraf en schoonmaken. Succes.
diverse Citroens, wat anders.
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Re: Advies gevraagd: versnellingsbak
Je kan de bak best reviseren. Dan is alles goed gangbaar, goed afgesteld en lekvrij. De kans dat je gewoon een goed werkende bak hebt, is eigenlijk vrij klein.
Heb je nog foto's van de auto? Een Belgische AZU van 1965 is zeldzaam.
Heb je nog foto's van de auto? Een Belgische AZU van 1965 is zeldzaam.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
- Willem vd Zaan
- Beginner
- Berichten: 38
- Lid geworden op: zo 26 mar, 2023 19:57
Re: Advies gevraagd: versnellingsbak
Bedankt voor jullie reacties! Wat is jullie advies voor het schoonmaken, ontvetter, remmenreiniger of iets anders?
Hierbij een paar foto's van de azu. Hij is voor de Belgische markt geleverd, nog met de remlichten bovenaan, toen ze vanaf 1966 het houten blokje achter de deurvangers monteerden verhuisde de remlichten weer naar de normale plek.
Hierbij een paar foto's van de azu. Hij is voor de Belgische markt geleverd, nog met de remlichten bovenaan, toen ze vanaf 1966 het houten blokje achter de deurvangers monteerden verhuisde de remlichten weer naar de normale plek.
- IVARIO
- Regelmatige poster
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Advies gevraagd: versnellingsbak
Coole eend hoor! Ga je hem overspuiten? Zou ook leuk zijn om de buitenkant zo te laten en alleen te conserveren; toverwoord: patina...
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987
- Willem vd Zaan
- Beginner
- Berichten: 38
- Lid geworden op: zo 26 mar, 2023 19:57
Re: Advies gevraagd: versnellingsbak
Ik ben begonnen met de bak uit elkaar te halen, hou jullie op de hoogte.
Ik vind patina ook erg gaaf inderdaad, probleem is wel dat ik aan de achterkant veel plaatwerk moet vervangen waardoor het dan wel een lapjeskat wordt, ik ontkom er niet aan denk ik om hem over te spuiten
Ik vind patina ook erg gaaf inderdaad, probleem is wel dat ik aan de achterkant veel plaatwerk moet vervangen waardoor het dan wel een lapjeskat wordt, ik ontkom er niet aan denk ik om hem over te spuiten
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1914
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Advies gevraagd: versnellingsbak
goede eend met patina verkoopt niet echt heel goed.
Het kan er beter van buiten strak uitzien met een beetje nuffig karakter, dan een gouden hart en een slechte huid. Dat brengt makkelijker aan de man.
Groet, Rob
Het kan er beter van buiten strak uitzien met een beetje nuffig karakter, dan een gouden hart en een slechte huid. Dat brengt makkelijker aan de man.
Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
- Willem vd Zaan
- Beginner
- Berichten: 38
- Lid geworden op: zo 26 mar, 2023 19:57
Re: Advies gevraagd: versnellingsbak
Inmiddels alles uit elkaar en gestart met schoonmaken. Alle tandwielen en lagers zijn in goede conditie, geen speling, soepel draaiend, nergens visueel beschadigd. Welke delen zouden jullie sowieso vervangen nu (behalve alle pakkingen en keerringen)?
- Willem vd Zaan
- Beginner
- Berichten: 38
- Lid geworden op: zo 26 mar, 2023 19:57
Re: Advies gevraagd: versnellingsbak
Nog een vraag, weten jullie de maat van de moer die in het aandrijfasflensstuk zit, is dit 30 of 32? Ik begrijp van Haynes dat ik die met een pijpsleutel los moet draaien, die moet ik nog even regelen dan
Re: Advies gevraagd: versnellingsbak
De drie vertragingsveertjes en alle lagers.
tweeceevees zijn leuk!
- Willem vd Zaan
- Beginner
- Berichten: 38
- Lid geworden op: zo 26 mar, 2023 19:57
Re: Advies gevraagd: versnellingsbak
Ik heb nog een vraag. Voor het pook gedeelte zitten er 2 schuif busjes met erin een veer om de pook te centreren. Nu verschillen de veren in lengte en draad dikte. De langere is soepeler maar moet wel verder ingedrukt worden. De kortere is stugger maar heeft een kortere veerweg. Welke veer zou er aan welke zijde moeten zitten, de dikkere kortere voor de 4de versnelling en de langere voor de achteruit en de eerste versnelling of juist andersom?
De bak zelf staat weer in elkaar:
De bak zelf staat weer in elkaar:
Re: Advies gevraagd: versnellingsbak
Volgens het onderdelenboek moeten de veren van de pook even lang zijn. (32mm).
diverse Citroens, wat anders.