Beste 2cv vrienden,
Ik zit met een dilemma. Ik moet helaas mijn cilinderkoppen weer demonteren om de stoterstang buisjes te (laten) vervangen. Door een ongelukje waren deze eerder beschadigd geraakt. Ik heb een poging gewaagd om ze weer recht te maken, maar het blijft olie zweten.
Nu twijfel ik of ik ook gelijk mijn cilinderbussen / zuigers moet vervangen nu ik toch weer alles los ga halen. Mijn eend geeft wat wisselende signalen af, waardoor ik niet zeker weet of het echt nodig is.
- hij start goed
- hij maakt makkelijk snelheid richting 80km/u (voor eendbegrippen dan)
- Top ca 110km/u op de teller (zonder harde tegenwind uiteraard)
- Veel witte rook, ook na een lange rit van 30km (zie foto)
- Bougies zijn zwart en niet helemaal droog. zie foto)
- Zuiger was bruin aan de zijkant en zwart aan de bovenkant toen ik het blok uit elkaar haalde de vorige keer.
De zuigers zijn overigens voorzien van nieuwe zuigerveren. Hoonsporen waren nog een heel klein beetje zichtbaar.
Een nieuwe set is niet heel duur, maar ik heb nog genoeg andere klussen en ook zie ik op tegen het inrijden. Rustig aan doen met een eend lijkt me een hele opgave.
Kortom, heeft iemand advies en / of ervaring op basis van mijn bevindingen?
Gr Rutger
p.s. fotos uploaden op het forum lukt helaas op dit moment. Zodra het weer kan zal ik ze plaatsen.
Advies nieuwe zuigers / cilinders
-
- Beginner
- Berichten: 39
- Lid geworden op: ma 1 jun, 2020 17:34
Re: Advies nieuwe zuigers / cilinders
Hallo, Uit ervaring weet ik dat je de stoterstangpijpjes niet of nauwelijks zonder beschadigen vervangen kan. Als het lukt dan heb je kans dat het pijpje een deukje hebt en je krijgt weer olie lekkage. Je kan beter een revisiekoppen kopen waar de klepsetels zijn ingeslepen klepseals zijn vervangen kop gevlakt, evt nieuwe kleppen. Dan is het de moeite waard om gelijk nieuwe cilinders en zuigers te monteren. Krukas speling controleren! Alles bijelkaar heb je weer een nieuwe motor.
Inrijden is niet zo spannend. Je moet niet in het rode toerengebied komen op je km teller. En veel afwisselen van toerengebieden. Niet te lang in 1 toerengebied rijden en ook niet constant plankgas rijden. Mag wel even hoor. Na 1500/2000 km de koppen natrekken en kleppen stellen en olie en filter vervangen, spruitstuk bouten natrekken! Die lopen vaak los!
Klinkt veel maar dat is het niet. Ik kan niet kijken hoe vol de portemonnee is maar dan heb je wel wat weer jaren en 100.000 km mee verder kan. Die blokken kunnen 3 tot 4 ton mee als de onderhoud goed gedaan is, succes ermee!
Inrijden is niet zo spannend. Je moet niet in het rode toerengebied komen op je km teller. En veel afwisselen van toerengebieden. Niet te lang in 1 toerengebied rijden en ook niet constant plankgas rijden. Mag wel even hoor. Na 1500/2000 km de koppen natrekken en kleppen stellen en olie en filter vervangen, spruitstuk bouten natrekken! Die lopen vaak los!
Klinkt veel maar dat is het niet. Ik kan niet kijken hoe vol de portemonnee is maar dan heb je wel wat weer jaren en 100.000 km mee verder kan. Die blokken kunnen 3 tot 4 ton mee als de onderhoud goed gedaan is, succes ermee!
Re: Advies nieuwe zuigers / cilinders
Dit is wel de beste, maar ook de duurste oplossing. Mijn koppen zijn verder prima, dus ik denk dat ik revisiekoppen nog wel wat zonde vind.
En nu met foto's!
En nu met foto's!