Advies nieuwe zuigers / cilinders
Advies nieuwe zuigers / cilinders
Beste 2cv vrienden,
Ik zit met een dilemma. Ik moet helaas mijn cilinderkoppen weer demonteren om de stoterstang buisjes te (laten) vervangen. Door een ongelukje waren deze eerder beschadigd geraakt. Ik heb een poging gewaagd om ze weer recht te maken, maar het blijft olie zweten.
Nu twijfel ik of ik ook gelijk mijn cilinderbussen / zuigers moet vervangen nu ik toch weer alles los ga halen. Mijn eend geeft wat wisselende signalen af, waardoor ik niet zeker weet of het echt nodig is.
- hij start goed
- hij maakt makkelijk snelheid richting 80km/u (voor eendbegrippen dan)
- Top ca 110km/u op de teller (zonder harde tegenwind uiteraard)
- Veel witte rook, ook na een lange rit van 30km (zie foto)
- Bougies zijn zwart en niet helemaal droog. zie foto)
- Zuiger was bruin aan de zijkant en zwart aan de bovenkant toen ik het blok uit elkaar haalde de vorige keer.
De zuigers zijn overigens voorzien van nieuwe zuigerveren. Hoonsporen waren nog een heel klein beetje zichtbaar.
Een nieuwe set is niet heel duur, maar ik heb nog genoeg andere klussen en ook zie ik op tegen het inrijden. Rustig aan doen met een eend lijkt me een hele opgave.
Kortom, heeft iemand advies en / of ervaring op basis van mijn bevindingen?
Gr Rutger
p.s. fotos uploaden op het forum lukt helaas op dit moment. Zodra het weer kan zal ik ze plaatsen.
Ik zit met een dilemma. Ik moet helaas mijn cilinderkoppen weer demonteren om de stoterstang buisjes te (laten) vervangen. Door een ongelukje waren deze eerder beschadigd geraakt. Ik heb een poging gewaagd om ze weer recht te maken, maar het blijft olie zweten.
Nu twijfel ik of ik ook gelijk mijn cilinderbussen / zuigers moet vervangen nu ik toch weer alles los ga halen. Mijn eend geeft wat wisselende signalen af, waardoor ik niet zeker weet of het echt nodig is.
- hij start goed
- hij maakt makkelijk snelheid richting 80km/u (voor eendbegrippen dan)
- Top ca 110km/u op de teller (zonder harde tegenwind uiteraard)
- Veel witte rook, ook na een lange rit van 30km (zie foto)
- Bougies zijn zwart en niet helemaal droog. zie foto)
- Zuiger was bruin aan de zijkant en zwart aan de bovenkant toen ik het blok uit elkaar haalde de vorige keer.
De zuigers zijn overigens voorzien van nieuwe zuigerveren. Hoonsporen waren nog een heel klein beetje zichtbaar.
Een nieuwe set is niet heel duur, maar ik heb nog genoeg andere klussen en ook zie ik op tegen het inrijden. Rustig aan doen met een eend lijkt me een hele opgave.
Kortom, heeft iemand advies en / of ervaring op basis van mijn bevindingen?
Gr Rutger
p.s. fotos uploaden op het forum lukt helaas op dit moment. Zodra het weer kan zal ik ze plaatsen.
-
- Beginner
- Berichten: 41
- Lid geworden op: ma 1 jun, 2020 17:34
Re: Advies nieuwe zuigers / cilinders
Hallo, Uit ervaring weet ik dat je de stoterstangpijpjes niet of nauwelijks zonder beschadigen vervangen kan. Als het lukt dan heb je kans dat het pijpje een deukje hebt en je krijgt weer olie lekkage. Je kan beter een revisiekoppen kopen waar de klepsetels zijn ingeslepen klepseals zijn vervangen kop gevlakt, evt nieuwe kleppen. Dan is het de moeite waard om gelijk nieuwe cilinders en zuigers te monteren. Krukas speling controleren! Alles bijelkaar heb je weer een nieuwe motor.
Inrijden is niet zo spannend. Je moet niet in het rode toerengebied komen op je km teller. En veel afwisselen van toerengebieden. Niet te lang in 1 toerengebied rijden en ook niet constant plankgas rijden. Mag wel even hoor. Na 1500/2000 km de koppen natrekken en kleppen stellen en olie en filter vervangen, spruitstuk bouten natrekken! Die lopen vaak los!
Klinkt veel maar dat is het niet. Ik kan niet kijken hoe vol de portemonnee is maar dan heb je wel wat weer jaren en 100.000 km mee verder kan. Die blokken kunnen 3 tot 4 ton mee als de onderhoud goed gedaan is, succes ermee!
Inrijden is niet zo spannend. Je moet niet in het rode toerengebied komen op je km teller. En veel afwisselen van toerengebieden. Niet te lang in 1 toerengebied rijden en ook niet constant plankgas rijden. Mag wel even hoor. Na 1500/2000 km de koppen natrekken en kleppen stellen en olie en filter vervangen, spruitstuk bouten natrekken! Die lopen vaak los!
Klinkt veel maar dat is het niet. Ik kan niet kijken hoe vol de portemonnee is maar dan heb je wel wat weer jaren en 100.000 km mee verder kan. Die blokken kunnen 3 tot 4 ton mee als de onderhoud goed gedaan is, succes ermee!
Re: Advies nieuwe zuigers / cilinders
Dit is wel de beste, maar ook de duurste oplossing. Mijn koppen zijn verder prima, dus ik denk dat ik revisiekoppen nog wel wat zonde vind.
En nu met foto's!
En nu met foto's!
-
- Beginner
- Berichten: 38
- Lid geworden op: vr 4 nov, 2022 16:50
Re: Advies nieuwe zuigers / cilinders
Die zuiger ziet er niet meer 100% fris uit (sporen in de lengterichting en veel aanslag)en ALS je cilinders licht ovaal ingesleten zijn kun je zuigerveren vervangen wat je wil, maar dat heeft geen nut.
Nu je het toch open hebt zou ik de zuigers / cilinders meteen vervangen.
Wat betreft het inrijden, ook met enkel nieuwe zuigerveren moet je inrijden.
Nu je het toch open hebt zou ik de zuigers / cilinders meteen vervangen.
Wat betreft het inrijden, ook met enkel nieuwe zuigerveren moet je inrijden.
Re: Advies nieuwe zuigers / cilinders
De zuigerveren hebben een opening. als deze enig zins in lijn liggen met elkaar dan kan er gecomprimeerde lucht langs ontsnappen. Op de bovenste foto lijkt dit zo. Of zijn de zuigerveren verdraaid tijdens de demontage.
De openingen moeten altijd 120 graden van elkaar liggen. 1 bovenaan (12 uur), 1 120 graden verder (op 4 uur) en 1 weer 120 graden verder (op 8 uur). Nooit een opening aan de onderkant van de zuiger.
Belangrijk is ook dat de tekst op de veer aan de Kant van de zuigerkop zit.
ps, ik weet niet waar je woont, Ik ben lid van sleutelclub 'het Eendeëi' in Rotterdam. Daar ligt het gereedschap om de stoterstangbuisjes te vervangen. Niet erg moeilijk om te gebruiken.
De openingen moeten altijd 120 graden van elkaar liggen. 1 bovenaan (12 uur), 1 120 graden verder (op 4 uur) en 1 weer 120 graden verder (op 8 uur). Nooit een opening aan de onderkant van de zuiger.
Belangrijk is ook dat de tekst op de veer aan de Kant van de zuigerkop zit.
ps, ik weet niet waar je woont, Ik ben lid van sleutelclub 'het Eendeëi' in Rotterdam. Daar ligt het gereedschap om de stoterstangbuisjes te vervangen. Niet erg moeilijk om te gebruiken.
tweeceevees zijn leuk!
Re: Advies nieuwe zuigers / cilinders
Kijk, dat is waardevolle info! Ik ben ook lid van het Ei. Woon in de buurt. ik had er wel eens naar gevraagd, maar toen begreep ik van diegene dat ze / we het niet hadden liggen. Zelf doen is de sport, dus dan ga ik het zeker proberen.marcopr schreef: ↑do 30 jan, 2025 19:37 De zuigerveren hebben een opening. als deze enig zins in lijn liggen met elkaar dan kan er gecomprimeerde lucht langs ontsnappen. Op de bovenste foto lijkt dit zo. Of zijn de zuigerveren verdraaid tijdens de demontage.
De openingen moeten altijd 120 graden van elkaar liggen. 1 bovenaan (12 uur), 1 120 graden verder (op 4 uur) en 1 weer 120 graden verder (op 8 uur). Nooit een opening aan de onderkant van de zuiger.
Belangrijk is ook dat de tekst op de veer aan de Kant van de zuigerkop zit.
ps, ik weet niet waar je woont, Ik ben lid van sleutelclub 'het Eendeëi' in Rotterdam. Daar ligt het gereedschap om de stoterstangbuisjes te vervangen. Niet erg moeilijk om te gebruiken.
Scherp gezien op de foto trouwens. Zo heb ik ze aangetroffen toen ik ze demonteerde. Bij montage heb ik inderdaad de openingen 120 graden verschoven t.o.v. elkaar!
Re: Advies nieuwe zuigers / cilinders
Ik denk dat ik dit inderdaad maar ga doen. Het ligt nog niet open, maar daar gaat de komende weken verandering in komen.magnamaniac schreef: ↑do 30 jan, 2025 18:44 Die zuiger ziet er niet meer 100% fris uit (sporen in de lengterichting en veel aanslag)en ALS je cilinders licht ovaal ingesleten zijn kun je zuigerveren vervangen wat je wil, maar dat heeft geen nut.
Nu je het toch open hebt zou ik de zuigers / cilinders meteen vervangen.
Wat betreft het inrijden, ook met enkel nieuwe zuigerveren moet je inrijden.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 984
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
Re: Advies nieuwe zuigers / cilinders
een andere optie is er (tijdelijk) een ander blok inhangen. Dan kun je in ieder geval even doorrijden.
met eendige groeten,
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: Advies nieuwe zuigers / cilinders
Met monteren ook even opletten zuigers hebben ook een boven en onderkant de piston pen zit niet exact in het midden van de zuiger. Dat voorkomt het kantelen. Als je ze op zn kop monteerd werkt het averechts.
Verstuurd vanaf mijn 22101316G met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn 22101316G met Tapatalk
Re: Advies nieuwe zuigers / cilinders
Vandaag maar eens alles uit elkaar gehaald. De zuigers zijn echt nat van de olie. Dat wordt dus een nieuw setje zuigers. Stoterstangbuisjes vind ik er toch wel goed uit zien. Toch nog maar eens een nieuwe poging wagen met monteren.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 153
- Lid geworden op: do 20 nov, 2008 22:50
Re: Advies nieuwe zuigers / cilinders
Alleen zuigers zal niet voldoende zijn. Kijk ook eens naar de slijtage in de cilinders, stootrand en/of ovaliteit. Dan natuurlijk ook altijd nieuwe klepseals.
Re: Advies nieuwe zuigers / cilinders
Sorry, ik bedoel uiteraard een volledige set! Inlaat klepseals had ik al vervangen. Helaas waren er toen onvoldoende in het magazijn van de club, dus heb ik de uitlaat seals niet vervangen. Pak ik nu wel gelijk mee!Charleston 88 schreef: ↑zo 2 feb, 2025 18:12 Alleen zuigers zal niet voldoende zijn. Kijk ook eens naar de slijtage in de cilinders, stootrand en/of ovaliteit. Dan natuurlijk ook altijd nieuwe klepseals.
Re: Advies nieuwe zuigers / cilinders
Klepseals krijg je goedkoop bij ieder motorrevisie bedrijf.
diverse Citroens, wat anders.
Re: Advies nieuwe zuigers / cilinders
Nauw, olieprobleem ontrafeld. Blijk ik toch de uitlaat i.v.m. de inlaat seals vervangen te hebben en de inlaat seals zijn zo lek als een mandje. Ligt gewoon wat olie op de klep

Dat wordt dus nieuwe seals / zuigers. Ik zag door het zuigergat wel wat schade op de nokken van de nokkenas, maar motortje liep altijd mooi zonder gekke geluiden, dus ik laat dat nog maar even zitten.