De fusées, een aantal mythen en een probleem.

Alles over de wielophanging
Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2179
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 28 apr, 2012 18:53

Als de pen er gemakkelijk ingaat kan je op zoek naar een andere draagarm.
De pen moet vast zitten daar in.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » za 28 apr, 2012 20:15

In de oude zat hij wel degelijk klem! En trouwens de pennen zitten toch klem in de bussen, of heb ik het mis?

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2179
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 28 apr, 2012 20:29

De bussen draait de pen in, de draagarm houdt de pen vast.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » za 28 apr, 2012 21:37

Heb dat ook ooit gehad. Leek helemaal niet zo erg, de speling was acceptabel. Maar dat was na een klein jaar wel anders. En toen ik daarna de fusee demonteerde, kon ik de pen laten rammelen in de draagarm. Leek me griezelig, dus uiteindelijk maar de draagarm vervangen...

spank
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: za 22 apr, 2017 21:20

Re:

Bericht door spank » ma 21 apr, 2025 13:04

Roel l'Hiver schreef: za 25 sep, 2010 20:51
bartje2212 schreef:Een zilversmid vertelde dat hij reepjes zilver altijd eerst heet stookt omdat het dan "zacht" wordt en minder snel breekt (atoomstructuur is veranderd) en waardoor bewerking makkelijker wordt. Om het materiaal weer hard en buigvast te maken wordt het in speciale vloeistof afgekoeld (smerig goedje). Hierdoor wordt het materiaal weer "hard".
Ik kan me voorstellen dat het bij ijzer ook zo kan werken. Heet stoken en niet op de juiste wijze afkoelen maakt het materiaal zachter waardoor slijtage sneller gaat?
Staal kun je zonder probleem warm maken tot zo'n 600 gr. C Bij deze temperatuur begint het metaal rood te kleuren. Als je het daarna maar gewoon laat afkoelen, dus niet geforceerd koelen. Als je metaal heet maakt en dan plotseling koelt (onderdompelen in water of olie, afhankelijk van de toepassing) hard je het metaal. Het metaal wordt dan bros en kan sneller breken. Vooral gietijzer e.d. is hier gevoelig voor, gooi maar eens een mooie gietijzeren pan zo van het vuur in het (relatief) koude afwaswater.

Geharde onderdelen zoals de kogel van het stuurarmpje of lagers mag je niet heet maken als je ze opnieuw wil gebruiken. Door het verhitten veranderen de materiaaleigenschappen te veel. Plotseling koelen = bros = kans op breuk(jes), langzaam koelen = zacht / taai = slijtage.

Metaal warm maken tot 100 graden kan geen enkel kwaad. Metaaltechnisch is 100 graden absoluut niet warm, je zou het zelfs koud kunnen noemen (maar je brandt er wel je vingers aan! ;-)


Als ik dit zo lees, dan lijkt het mij niet verstandig om het dopje bovenin het fuseehuis te solderen. Want volgens mij is de fuseepen van gehard staal gemaakt.

Verder lees ik regelmatig dat het dopje plat geslagen moet worden vóór borging. Dit heb ik getest met de originele dop van Citroën in een oud fuseehuis. Ik weet niet hoe anderen dit doen, maar het lukt mij niet om de dop platter te slaan. Misschien komt dit omdat de originele dop veel dikker is dan de imitatie. Overigens zie ik dat de binnenrand van het fuseehuis (daar waar de rand van de dop op rust) door het meppen met de hamer is beschadigd (afgeschuind).

Heeft iemand een test gedaan met 2k lijm (o.i.d.)? Zo ja, helpt dit tegen het weglopen van het vet via de dop?

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Re: De fusées, een aantal mythen en een probleem.

Bericht door marcopr » di 22 apr, 2025 18:41

om de dop goed te laten afdichten is het belangrijk om van tevoren de rand op de zuiveren met een rond slijpsteentje op een dremel. Alle bramen weghalen. dan de dop erin leggen en met hamer op een drevel slaan, de rand blijft op deze manier mooi heel en de dop sluit rondom goed af. tenslotte op drie plekken de rand van het fuseehuis intikken om de dop te borgen. Dit met een puntdrevel. de dop zit dan goed vast.
ps voordat ik begin smeer ik in de rand een dun laagje carrosseriekit. dan de dop erin slaan. een dag wachten tot de kit droog is en dan vet in de fusee spuiten via de vetnippel. Op deze maniier heb je nooit vetlekkage.
tweeceevees zijn leuk!

Gebruikersavatar
Data58
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 209
Lid geworden op: do 29 nov, 2018 21:51
Locatie: Zwolle

Re: De fusées, een aantal mythen en een probleem.

Bericht door Data58 » do 24 apr, 2025 11:47

Je leest in dit bericht ook de reactie "laat maar". De dop moet aan de bovenkant echt dicht zitten. Zie de beschrijvingen hiervoor. Wanneer deze niet dicht zit en je perst het vet er boven uit dan betekent dat je de fuseepen in het fusee niet voldoende smering geeft.
Je kunt er met een vuistje op hameren als het Fusee aan de onderzijde goed gesteund is op een vaste ondergrond. Ik heb zelf hiervoor een dik stuk betonijzer (doorsnede ongeveer 3cm) gebruikt en daaraan een afgeronde punt geslepen waarmee ik op de ronding van het afsluitplaatje sla totdat deze goed aansluit. Voorbereiding om bramen weg te halen is daarbij zeker belangrijk.
De tip om carrosseriekit te gebruiken is ook een goede maar die helpen zeker niet als het plaatje niet goed aansluit. Er komt met de kitspuit heel veel druk op te staan. Dat is ook juist de reden wanneer het plaatje niet goed geborgd is of aansluit dit direct ten dele of geheel eruit geperst wordt door de vetspuit.
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]

spank
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: za 22 apr, 2017 21:20

Re: De fusées, een aantal mythen en een probleem.

Bericht door spank » ma 5 mei, 2025 17:22

Ik heb meerdere losse doppen vergeleken op pasvorm en geprobeerd in een oud, versleten fuseehuis. Beste resultaat geeft de dop uit Vechta. Deze is net iets breder dan het fuseehuis. Met 3 flinke klappen met een dikke drijfpen en een vuisthamer zit de dop goed vast. Daarna met 4 centerpunten borgen. Er kwam geen vet via de dop naar buiten. Beide bussen werden goed gesmeerd en overtollig vet kwam op de goede plekken naar buiten.
Ik heb ook nog de test gedaan met carrosseriekit, maar dit maakte geen verschil.

Plaats reactie