Carburateur probleem, krijg hem niet afgesteld

Claudine
Gebruiker
Gebruiker

Carburateur probleem, krijg hem niet afgesteld

Bericht door Claudine » vr 2 mei, 2025 17:21

Ik zal het proberen zo kort mogelijk te houden, maar ik wil gewoon begrijpen wat er aan de hand is.

Mijn 2cv komt net uit de garage waar ze oa ook de carburateur ultrasoon hebben gereinigd.

Bij thuiskomst leek alles ok, de eerste keer starten de volgende dag kwam er zo een harde knal uit de uitlaat dat het verf van mijn bumper afviel.

Daarna lange rit naar Normandie gedaan waarbij na een uurtje rijden de motor steeds uitviel bij een rotonde. Hij start wel gelijk weer maar nu bij terugkomst is het echt heel erg. Gas loslaten is motor uit.

Ik heb eerst zelf hem geprobeerd te stellen, en kom net terug van de garage en die weet het ook niet.

Het probleem: De stelschroef is enorm ver ingedraaid om hem draaiende te houden. Als ik hem ook maar iets terugschroef valt hij gelijk weer uit.
Gaskabel is goed, niet te strak, niet te los (denk ik)
De mengselschroef heeft hij nu iets van weggehaald maar hij hing na de garage weer zo los dat ik bang was hem te verliezen.

Mijn vraag: hoeveel slagen kan zo'n mengselschroef maken?
En hoe snel moet de motor op zon gedraai aan de mengselschroef reageren want hij reageert helemaal niet lijkt wel.
Hij staat nu helemaal dicht en hij doet hetzelfde als bij helemaal uit, maar ik vind dat er erg weinig slagen zijn die ik kan maken. Max 5 denk ik.

Maar even wat foto's ter illustratie.

De garage zegt dat er misschien vuil uit de benzinetank in de carburateur is gekomen, maar ik heb benzinefilter, zou toch niet moeten kunnen?

Ik rij nu dus met een motor die heel veel touren maakt, dat is ook niet prettig.

Benieuwd of ik het met jullie hulp zelf kan oplossen dit weekend :-)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Claudine
Gebruiker
Gebruiker

Re: Carburateur probleem, krijg hem niet afgesteld

Bericht door Claudine » vr 2 mei, 2025 17:22

ah foto's werken niet , dan maar even zo:
Eerste: deze mengselschroef is dus nu dicht. Kan niet verder. Klopt dat wel?
Bijlagen
IMG_2848.JPG
IMG_2846.JPG
IMG_2847.JPG

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » vr 2 mei, 2025 19:51

Die carburateur niet er niet echt uit als of hij is gereinigd. Om die mengsel schroef most een plastic kapje je hoort die veer niet t zien.

Als hij stationair niet blijft lopen eerst de stationair sproeier doorblazen. Die kan je vanaf de buitenkant er uithalen zit aan de voorkant sleutel 8 voor nodig.

Met die mengsels hroef stel je CO waarde af. Niet het stationair toerental daarvoor heb je de schroef bij de hevel waar je gaskabel aan vast zit. Door die aanslag schroef te verstellen gaat de gasklep verder of minder ver dicht.

Verstuurd vanaf mijn 22101316G met Tapatalk

Claudine
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Claudine » vr 2 mei, 2025 20:48

Ik heb de sproeier er inderdaad ook al uitgehaald en hij was helemaal schoon.

Die stationair stelschroef waardoor de motor dus sneller gaat draaien is vrijwel helemaal ingedraaid. Hij draait veel te snel maar als ik hem maar iets uitdraai slaat de motor stationair gelijk uit.

Claudine
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Claudine » vr 2 mei, 2025 20:49

Is dit hele gedoe opgelost als ik een nieuwe carburateur koop ?

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » vr 2 mei, 2025 21:08

Kan je een foto van de complete carburateur sturen. Volgens mij zit de vacuüm sturing van da de chocke aan de verkeerde kant. Dan zit er aan de andere kant een gat waar hij valse lucht weg trekt.

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » vr 2 mei, 2025 21:08

Kan ook zijn dat dit een ander type carburateur is wat ik niet ken.

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » vr 2 mei, 2025 21:12

Mijn fout bestaat schijnbaar wel nooit eerder gezien. Meestal zit dat ding aan de andere kant.Afbeelding

Claudine
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Claudine » vr 2 mei, 2025 21:43

Erikjan schreef: vr 2 mei, 2025 21:12 Mijn fout bestaat schijnbaar wel nooit eerder gezien. Meestal zit dat ding aan de andere kant.Afbeelding

Noworries, ik ben al blij dat je meedenkt! Ik moet ook zeggen dat ik helemaal geen problemen had met mijn carburateur. Ik ging alleen naar de garage omdat ik de aankomende tijd veel ga rijden. Ik was heel druk en deze garage was me aanbevolen, maar het is er niet een waar ik weer heen zou gaan. Alleen wil ik wel dat ze dit probleem oplossen want de rekening was vrij gepeperd!

gewatte
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door gewatte » vr 2 mei, 2025 23:35

Volgens mij heeft iemand draad getapt en die choke-opener met membraam langs de verkeerde kant gezet. Op foto kun je zien dat dat gaat.
Bijlagen
2CV Carb.PNG

Eendjekwek
Beginner
Beginner

Bericht door Eendjekwek » za 3 mei, 2025 00:55

Ik denk dat je stationair sproeier verstopt zit. Die kun je bij als je de deksel van je carburateur los neemt. Misschien is het ook een goed idee om eerst op valse lucht te testen?
EENDJES!!!

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » za 3 mei, 2025 09:58

stationair sproeier zit voor schuin onder de benzineleiding. Hij moet niet alleen schoon uitzien maar je moet er ook doorheen kunnen blazen.
diverse Citroens, wat anders.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » za 3 mei, 2025 13:15

Beschrijving van ingedraaide stationair schroef is toch echt een probleem van de stationair sproeier. De motor blijft nu lopen op de hoofdsproeier, dat is niet echt goed. Stationair sproeier demonteren en desnoods een nieuwe monteren, soms zit er aan de binnenzijde oude aanslag en die krijg je er bijna niet uit, zeker omdat het gaatje zo klein is.

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » za 3 mei, 2025 13:24

Met rood aangegeven is de stationair sproeier. Dat kleine gat in de punt zit soms verstopt. Met groen aangegeven is de COafregel schroef die kan bij mij 16 slagen maken van volledig dicht naar er helemaal uit. Hiermee stel je dus niet stationair toerental af. Al veranderd dit wel als je er aan draaid. Zelf heb ik een co meter en stel en af op 3% dan zie je in de deksel nog 3 gaten waar bij mij die chocke klep bediening op zit. Ik ben wel benieuwd of die er bij jou ook zitten. De middelste moet ieg dicht zijn daar trekt hij anders valse lucht. Daar zijn afdek plaatjes voor te koop. Die chocke klep bediening kan je wel missen. AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Claudine
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Claudine » za 3 mei, 2025 14:22

Eendjekwek schreef: za 3 mei, 2025 00:55 Ik denk dat je stationair sproeier verstopt zit. Die kun je bij als je de deksel van je carburateur los neemt. Misschien is het ook een goed idee om eerst op valse lucht te testen?
Deze heb ik er al uitgehaald en die was helemaal schoon.

Hoe test ik hem op valse lucht? Dan ga ik dat gelijk doen :-)

Plaats reactie