Gelast chassis erg?

Reparaties, modificaties en onderhoud
Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » vr 14 okt, 2005 16:24

Lelijke Eend schreef: 1 nadeel: een las is altijd zwakker dan het oorspronkelijke materiaal.
waarom scheurt iets dat gelast is altijd NAAST de las, en nooit op de plaats waar gelast is?
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » vr 14 okt, 2005 16:37

Omdat dat het zwakke punt is. Dat gedeelte van het staal smelt niet, maar ondergaat wel een warmtebehandeling (zachtgloeien). Staal breekt ook altijd in de HAZ. Heat Affected Zone.
Afblijven.

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 14 okt, 2005 16:40

Vergeet niet dat je door lassen nieuwe spanningen in het staal maakt, die er bij een origineel chassis niet inzitten. Dit is ook een nadeel van veel (niet origineel) gelaste delen aan een chassis. Dit maakt het weer zwakker.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Arjen

Bericht door Arjen » vr 14 okt, 2005 18:23

OK Dus het hoeft allemaal niet zo dramatisch te zijn proef ik uit de reacties. Maar hoe zie ik of de las in orde is? Ik ben geen lasser en heb er dus weinig verstand van/kijk op.

Arjen
:?:

patje74
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door patje74 » vr 14 okt, 2005 18:34

Lelijke Eend schreef: Orgineel is een chassis ook uit verschillende delen in elkaar gelast ;)
Een chassis wordt naderhand gelast omdat er aan de buitenkant een gat is ontstaan door roest. Omdat de ruist van binnenuit komt, is het aan de binnenkant altijd erger dan aan de buitenkant.
Om deze reden vind ik het lassen van een chassis een laatste redmiddel om een chassiswissel wat voor je uit te schuiven. (er is een paar maanden geleden ook voor het eerst aan mijn chassis gelast, het nieuwe chassis ligt inmiddels klaar...)
Maar goed, om bovenstaande reden is een chassis natuurlijk niet af-fabriek gelast, dat is dus ook geen argument om het naderhand lassen van een chassis gewenst te vinden. :wink:

Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » vr 14 okt, 2005 18:49

Wat ik wel vreemd vind:
een koets die op iedere mogelijke plaats is gelast mag wel, waarom een chassis waar aan gelast is dan niet?
Ik zak liever door mn chassis dan door mn koets :roll:
2003 Audi A2 1.4i

patje74
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door patje74 » vr 14 okt, 2005 18:51

Simpel, een chassis is dragend, de koets ligt daar op. Hoe wil jij trouwens door je koets vallen? Ik zie dat zo niet voor mij... :D

Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » vr 14 okt, 2005 18:54

nou, als je koets van behoorlijke gaten is voorzien, komt er een moment, dat de resterende plaat het gewicht van de bijrijder niet kan handelen..En dan kan dat gebeuren..

Ach, als het chassis goed gelast is maakt het voor mij niet veel uit..
2003 Audi A2 1.4i

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door leo top » vr 14 okt, 2005 18:56

Tom Duckpower schreef:Wat ik wel vreemd vind:
een koets die op iedere mogelijke plaats is gelast mag wel, waarom een chassis waar aan gelast is dan niet?
Ik zak liever door mn chassis dan door mn koets :roll:
Het chassis is het dragende gedeelte van je auto, een koets is alleen maar het omhulsel waar je in zit en kan bij wijze van spreken met touwtjes aan elkaar hangen en dan kan het nog veilig zijn.
Dat maakt je eendenchassis ook zo geschikt voor een kitcar!! :D

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » vr 14 okt, 2005 19:24

Leuk als je voetenbak uit lucht bestaat (alle roest is er uit gevalen). Dan zakt je koets over je chassis. Zie je niets meer of moet je continu bukken ...
patje74 schreef:
Lelijke Eend schreef: Orgineel is een chassis ook uit verschillende delen in elkaar gelast ;)
Een chassis wordt naderhand gelast omdat er aan de buitenkant een gat is ontstaan door roest. Omdat de ruist van binnenuit komt, is het aan de binnenkant altijd erger dan aan de buitenkant.
Om deze reden vind ik het lassen van een chassis een laatste redmiddel om een chassiswissel wat voor je uit te schuiven. (er is een paar maanden geleden ook voor het eerst aan mijn chassis gelast, het nieuwe chassis ligt inmiddels klaar...)
Maar goed, om bovenstaande reden is een chassis natuurlijk niet af-fabriek gelast, dat is dus ook geen argument om het naderhand lassen van een chassis gewenst te vinden. :wink:
Als je goed kan lassen, veel ruimte, een goed lasapparaat en voldoende tijd en plaatstaal hebt, alsmede een haakse slijper, dan kan je de rotte delen er ruim uit slijpen en er nieuwe platen in lassen. Zorg er dan voor dat de lassen op en plaats liggen waar het materiaal minder belast wordt. Op die manier is het geen enkel punt om een rot chassis te herstellen door middel van laswerk.

Maarja, als Hobby Bob de bodem uit een conservenblikje knipt, dat conservenblikje in de lengte openknipt en dat er in brobbelt, dan heb je met eersteklas beunwerk te maken.
Afblijven.

Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » vr 14 okt, 2005 19:27

Lelijke Eend schreef: Maarja, als Hobby Bob de bodem uit een conservenblikje knipt, dat conservenblikje in de lengte openknipt en dat er in brobbelt, dan heb je met eersteklas beunwerk te maken.
Hoor je dat Bart ;), ohnee, jij last niet :roll: :lol:
2003 Audi A2 1.4i

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » vr 14 okt, 2005 19:32

Volgens mij is het met die dunne troep ook steviger als je popnagelt :oops:
Afblijven.

013
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door 013 » vr 14 okt, 2005 23:24

Lelijke Eend schreef:Leuk als je voetenbak uit lucht bestaat (alle roest is er uit gevalen). Dan zakt je koets over je chassis. Zie je niets meer of moet je continu bukken ....
In mijn geval heb ik dan een prima uitzicht :roll:

Klein maar fijn toch? :lol:

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » za 15 okt, 2005 23:35

Vergeet niet dat in een bocht je koets best eens meer kan kantelen dan de rest van je Eend. Resultaat: je wordt nog een stukkie opzij geduwd ook (als je een bocht naar links gaat).
Afblijven.

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 16 okt, 2005 05:16

Een koets die over het chassis zakt is ook gevaarlijk, omdat de stuurstang ook klem komt te zitten. Je krijgt eigenlijk hetzelfde effect als bij een geknikte.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Plaats reactie