witte rook na start

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Gebruikersavatar
goanna
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: di 20 sep, 2005 13:35
Locatie: breda
Contacteer:

witte rook na start

Bericht door goanna » wo 28 sep, 2005 20:26

wanneer ik mijn eendje start, in de ochtend op een koude motor, staat heel onze parkeerplaats vol witte rook :oops: . Iemand die weet hoe dit komt.
Er is mij eerder verteld dat dit met vocht/condens in de uitlaat te maken heeft, maar ook als we een droge/warme nacht hebben gehad (waren er niet veel dit jaar) gebeurt het ook. Tevens heb ik een klein gaatje in mijn uitlaat zodat vocht er uit kan lopen....
Heb me ook laten vertellen dat dit een typisch onverklaarbaar ding is aan eendjes (6 special) uit het jaar 1984....
iemand die er wat van weet :?: :?:
live to ride
ride a duck

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 28 sep, 2005 20:30

moter versleten?

Gebruikersavatar
goanna
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: di 20 sep, 2005 13:35
Locatie: breda
Contacteer:

Bericht door goanna » wo 28 sep, 2005 20:38

nou das dus de grap, die is gewoon vet oke.... bijna geen olie verbruik, netjes altijd zijn beuren gehad... nix mis mee...
live to ride
ride a duck

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 28 sep, 2005 22:08

Als dit over gaat, als ie ff gelopen heeft, dan zou ik me er geen zorgen over maken.

Witte rook duidt op vocht. Bij normale wagens is het dan vaak het koelsysteem, maar dat is bij een eend dus niet. Als de motor versleten is, dan krijg je donker blauwe rook. Kom maar eens naar mijn eend kijken. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Rik
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 31 jul, 2005 21:07
Locatie: Sleeuwijk
Contacteer:

Bericht door Rik » wo 28 sep, 2005 22:12

witte rook is meestal condens
(blauwe rook is olie
zwarte rook is teveel benzine)

Zover ik me heb laten wijsmaken wordt dan de benzine niet volledig verbrand doordat de lucht vochtig is. Onverbrande benzine hecht aan de condens wat resulteert in witte rook die niet oplost in de lucht.
Oplossing? Ik heb geen idee.

Is het alleen als je choke gebruikt?

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Re: witte rook na start

Bericht door Handjes » wo 28 sep, 2005 23:47

Hoeveel km rijd je normaal gesproken met je 2cv? Want ook met mooi weer zit er toch veel vocht in je uitlaatsysteem. Dat rijdt je er alleen uit als de boel goed heet wordt, dus ritjes vanaf 20 minuten.
La vie est belle.

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 347
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 09:29
Locatie: Gent

Bericht door flusc » do 29 sep, 2005 08:26

dit is gewoon water in je motortje ( in de vorm van condens dan ) je kan dit meer hebben als je telkens korte ritten doet en je motor nooit warm rijdt...
doe je dit wel, dan zal het al een pak minder moeten zijn.
vroem vroem

Gebruikersavatar
goanna
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: di 20 sep, 2005 13:35
Locatie: breda
Contacteer:

Bericht door goanna » vr 14 okt, 2005 20:31

ik rijd dagelijks met mijn eendje.... vaak wel korte stad ritjes.... dus zou het dan aan kunnen liggen... het valt me ook op dat het vooral gebeurt als ik met choke start.....
live to ride
ride a duck

Gast

Bericht door Gast » vr 14 okt, 2005 22:56

Welke benzine tank je? 95 of 98

Dwars
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 6 mei, 2005 16:37
Locatie: Eys-city.......tis een kwestie van geduld
Contacteer:

Bericht door Dwars » za 15 okt, 2005 10:32

of er is een nieuwe paus :mrgreen:

Gebruikersavatar
goanna
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: di 20 sep, 2005 13:35
Locatie: breda
Contacteer:

Bericht door goanna » za 15 okt, 2005 10:34

95, met loodvervanger uit 't flesje
live to ride
ride a duck

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » za 15 okt, 2005 15:59

goanna schreef:95, met loodvervanger uit 't flesje
Laat dat loodvervanger maar achterwege, want dat heeft geen enkele nut.

Overigens moet (!) je op 98 rijden hoogstwaarschijnlijk. Tenzij je een motorblok hebt met de code A06/664 (maar aangezien jouw 2cv uit 1984 komt...).

Maar witte rook heeft niks met octaangetal te maken natuurlijk.
La vie est belle.

Gebruikersavatar
goanna
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: di 20 sep, 2005 13:35
Locatie: breda
Contacteer:

Bericht door goanna » za 15 okt, 2005 16:28

huh?? die loodvervanger is dus niet nodig ??? wordt juist door veel 2cv specialisten aangeraden :!:
live to ride
ride a duck

Lempke
Beginner
Beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: di 30 aug, 2005 21:02
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Lempke » za 15 okt, 2005 18:56

Oh, daar is al vaak over gediscussieerd. Conclusie:

* A06/664 motor: tank loodvrij octaan 95
* alle andere motoren: octaan 98
* motoren van voor 1970 hebben lood of loodvervanger nodig
* loodvervanger kan overigens geen kwaad in nieuwere motoren

Gebruikersavatar
goanna
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: di 20 sep, 2005 13:35
Locatie: breda
Contacteer:

Bericht door goanna » zo 16 okt, 2005 23:00

dan zal ik voortaan netjes 98 tanken en geen loodvervanger meer aanschaffen....
weer wat geleerd, bedankt !!! :D
live to ride
ride a duck

Gesloten