carterontluchting sportluchtfilter oilcatchtank

etjen
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 129
Lid geworden op: do 26 mei, 2005 14:40
Locatie: nederland

Bericht door etjen » zo 25 dec, 2005 13:59

Inmiddels heb ik dit filtertje eraf gehaald, werd toch oliebende... Dit ter info! :wink:
stop de yuppieficatie van de 2cv! DIY

Gebruikersavatar
inmijneendje
Moderator
Berichten: 1619
Lid geworden op: do 26 mei, 2005 22:48
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Bericht door inmijneendje » zo 25 dec, 2005 22:32

Ik had eerst ook een flitertje er op zitten maar daar door werd het toch nog een bende heb nu de slang aangesloten na de lucht filter net voor de carb werkt uitstekend ben er nu tevrede mee.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » zo 25 dec, 2005 22:44

of een oilcatch reservoirtje maken ;)

http://www.rocketfuel.nl/images/zx/mods/DSCF5135.jpg

moet je wel af en toe leeggooien ;)
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » zo 25 dec, 2005 23:34

de ervaringen zijn nogal verschillend met die vettigheid onder de kap als ik het verhaal zo lees... ik ben namenlijk ook hieraan toe, om zo'n klein filtertje te monteren. ik dacht dat zo'n filtertje toch grotendeels van de vettigheid op zal vangen, of is dan het filtertje met 2 keer rijden vol?
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » zo 25 dec, 2005 23:37

als je veel carterdruk hebt zal het snel volzijn..
of je moet een beetje smokkelen en een langere slang gebruiken, en die ergens naast/onder de eend uitlaten komen op het filtertje...

reservoir lijkt me dan beter ;)
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » zo 25 dec, 2005 23:42

'k heb weleens gehoord dat deze slang niet te lang mag zijn, kon ten koste gaan van het rendement v/d moter...
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 26 dec, 2005 00:11

waarom maakt dat eigenlijk veel verschil uit dan? bij oude motoren loopt die slang gewoon tot onder de acherbrug, je praat dan over een lengte van een meter. Absoluut geen probleem. Bij oude motoren waar mee geraced wordt op het circuit zit er een slang tot het achterspatbord en daar komt deze uit een een blikje of potje. Zo zit het momenteel ook bij mijn cb uit 1975. Enige wat belangrijk is, is de juiste olie gebruiken.

Beter slang onder je blok uit laten komen dan weer terug je carb in. Dit is puur om milieutechnische redenen gedaan, echt niet om je blok er beter mee te laten lopen.

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » ma 26 dec, 2005 11:27

ik dacht dit in verband met een druk verschil of zo....ik had eens een probleem: dat m'n blok verschrikkelijk slecht boven in de toeren trok, ik kwam biet boven de honderd....onderin de toeren wel super! 't was net een diesel.
beetje rondgebeld (had nog geen internet) ze vroegen mij toen om de lengte van mijn slang van de carterontluchting...die was bij mij iets van 50 cm. "kort die maar eens in zeiden ze" en probeer het dan weer.

daar lag het al met al niet aan, ik had mijn luchtfilter anders geplaats, (buis met een bocht) bocht er tussen uit gehaald, en ja hoor: trekkracht boven in de toeren...
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

etjen
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 129
Lid geworden op: do 26 mei, 2005 14:40
Locatie: nederland

Bericht door etjen » ma 26 dec, 2005 12:18

Kan iemens dat reservoir uitleggen. Ik heb zoiets geprobeerd, had een soort van potje (rvs) met een gaatje bovenin, dat werkte niet omdat het gaatje te klein was, kon de druk niet kwijt.
Maar wat ik op die foto zie denk ik niet te begrijpen. Of het moet zo zijn dat in dat ene gat (aan de zijkant) de slang komt en dan op dat andere gat zo'n filtertje... Is dat het idee? En wordt het dan niet alsnog een oliebende...
stop de yuppieficatie van de 2cv! DIY

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » ma 26 dec, 2005 12:23

Volgens mij is het niet de bedoeling dat je een gesloten reservoir hebt. De lucht gaat er onder druk in. De lucht moet er ergens weer uit kunnen.

De maker van dat reservoir had eerst een (PET)flesje gebruikt, met daarin gaatjes. Zodat de luchtdruk in het reservoir niet te hoog wordt.
http://www.rocketfuel.nl/images/zx/mods ... lter03.jpg

Hoe het RVS reservoir erin zit, en of er een filter opzit weet ik niet..

op http://www.rocketfuel.nl/ staan wat meerdere foto's, bij mods --> Mods en uitgevoerde ideeen.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 26 dec, 2005 12:29

inderdaad die pet fles gaat zo niet werken nee.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 26 dec, 2005 12:42

je carterontluchting is precies het woord wat er staat, carter ontluchting. De bedoeling ervan is om vocht, benzinedampen en oliedampen af te voeren weg van het carter. Nu is het zo dat om milieu technische redenen deze naar de carburateur terug gaan om daar vervolgens via de normale verbranding alsnog verbrand te worden, zodoende een milieuvriendelijkere oplossing te hebben. Echter die zwarte aanslag in je carb komt daar niet zomaar. Het is voor de motor veel gezonder om de rotzooi uit je carter naar buiten af te voeren. Echter omdat er ook oliedampen bij zitten wordt er vaak een reservoir tussen gezet zodat de oliedampen daar neer kunnen slaan en de vocht en benzinedampen hun weg verder naar buiten kunnen vervolgen. Als je er een potje tussen zet en je zorgt dat de effectieve diameter van de openingen iets groter is als de binnen diameter van je slang is er niks aan de hand.

Bijkomend voordeel is ook dat je geen vieze rotzooi mee gaat verbranden, je zult merken dat de olie minder snel vervuilt en ook je carb veel schoner blijft.

Ik kan wel ff foto opsnorren hoe ik het bij mijn cb gedaan heb.

En voordat ik het vergeet, regelt het systeem natuurlijk ook je onderdruk, maar dat wisten we natuurlijk wel.
Laatst gewijzigd door backfire op ma 26 dec, 2005 12:51, 2 keer totaal gewijzigd.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 26 dec, 2005 12:47

voorbeeld van mijn breather, helaas geen foto van de montage

Afbeelding

etjen
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 129
Lid geworden op: do 26 mei, 2005 14:40
Locatie: nederland

Bericht door etjen » ma 26 dec, 2005 12:57

Als je er een potje tussen zet en je zorgt dat de effectieve diameter van de openingen iets groter is als de binnen diameter van je slang is er niks aan de hand.
Sorrie ik kan je niet volgen... :?
stop de yuppieficatie van de 2cv! DIY

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » ma 26 dec, 2005 13:00

de diameter van het gat in je potje moet groter zijn dan de binnen diameter van de carterontluchtingsslang (scrabble)

Als de slangdiameter te groot is kan de druk niet weg uit het potje
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Plaats reactie