Verzinken van de koets!

Alles in, over, rond en op de koets.

Verzinken koets goed idee??

Ja, absoluut voor het behoud van je eend!
35
55%
Nee, is niet origineel
5
8%
Nee, want het helpt niet want ....
9
14%
Ik heb geeeeeen idee en wacht op antwoord!
15
23%
 
Totaal aantal stemmen: 64

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Verzinken van de koets!

Bericht door Rens » vr 25 aug, 2006 15:15

Ik heb al veel vernomen op dit forum van het verzinken van het chassis. Maar nu ben ik aan het uitzoeken of het ook mogelijk is om een koets te laten verzinken.

Bij duckservice bieden ze ook verzinkte koetsen aan, alleen de prijs van 4000 euro vind ik , laten we zeggen, nogal stevig:

Afbeelding

Nu heb ik geinformeerd bij www.nedcoat.nl maar ik was ook nieuwsgierig naar ervaringen met deze manier van behoud van je koets. Eigenlijk lijkt mij het mooist om gelijk alles te verzinken, inclusief deuren e.d.,maar ik moet nog even ontdekken wat er allemaal mogelijk is!

Oftwel: zijn er meer met mensen met zulke koetsen, en wat is de mening hierover>?

Grtz,

Rens

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 25 aug, 2006 15:34

elektrolitisch verzinken moet kunnen, moet je alleen een bedrijf vinden welke een bad hebben dat groot genoeg is.

Maar volgens mij is dit toch een gegalvaniseerde koets? of vergis ik me?

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » vr 25 aug, 2006 16:43

jongens... dit is toch geen eend meer, dit is een TANK :lol:
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » vr 25 aug, 2006 16:43

Nee!
ik zag er een staan op citromobile,
en die zag er niet uit... klonters zink, kromgetrokken naden en geplooid plaatwerk hier en daar.. niks voor mij!
1977 Mehari

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » vr 25 aug, 2006 16:44

moet je voor de gein is tegen aan slaan.. .-.)
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » vr 25 aug, 2006 16:49

probleem was onderandere de schroefdraad op de koets zag ik zo, die was zo aangepast en zaten brokjes galv op, dat je er denk ik nauwelijks nog spatborden aan kon hangen (vooraan)
1977 Mehari

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » vr 25 aug, 2006 17:48

je kunt op twee manieren gelvaniseren:
-electrolitisch of een zinkbad.
Het probleem bij het zinkbad is dat de koets kan kromtrekken.
Over zink en schroefgaten e.d. zou ik mij geen zorgen maken hier kan je gewoon een tapijzer doorheen draaien.

Electrolitisch verzinken:
Hierbij wordt de koets eerst gedompelt en verdunt zoutzuur, daarna een loogbad om te neutraliseren.
Vervolgens wordt de koets in het electroliet gedompelt waar hij electrolitisch wordt verzinkt.
Nadeel is dat bij alle puntlasverbindingen, waar dus twee lagen plaat op elkaar zitten electroliet achterblijft en geen zinklaag komt.
Door het achtergeblezen zuur / electroliet zal je koets op deze verbindingen harder gaan roesten.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » za 26 aug, 2006 12:01

AK350 schreef: Over zink en schroefgaten e.d. zou ik mij geen zorgen maken hier kan je gewoon een tapijzer doorheen draaien.
Gaten ben ik idd niet zo bang voor, die kan je opnieuw tappen (ten koste van je zinkenbescherming daar, maar goed, daar roest het hopelijk niet zo erg),

maar de stukjes 'draadstang' waar je aan de zijkant je spatborden aan op hangt, die zagen er bij de galv-eend die ik zag niet zo mooi uit...
1977 Mehari

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » za 26 aug, 2006 12:09

rocco schreef:maar de stukjes 'draadstang' waar je aan de zijkant je spatborden aan op hangt, die zagen er bij de galv-eend die ik zag niet zo mooi uit...
Ook hier heb je tapringen voor, dus het moet geen probleem zijn.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » za 26 aug, 2006 13:09

AK350 schreef:je kunt op twee manieren gelvaniseren:
-electrolitisch of een zinkbad.
Het probleem bij het zinkbad is dat de koets kan kromtrekken.
Over zink en schroefgaten e.d. zou ik mij geen zorgen maken hier kan je gewoon een tapijzer doorheen draaien.

Electrolitisch verzinken:
Hierbij wordt de koets eerst gedompelt en verdunt zoutzuur, daarna een loogbad om te neutraliseren.
Vervolgens wordt de koets in het electroliet gedompelt waar hij electrolitisch wordt verzinkt.
Nadeel is dat bij alle puntlasverbindingen, waar dus twee lagen plaat op elkaar zitten electroliet achterblijft en geen zinklaag komt.
Door het achtergeblezen zuur / electroliet zal je koets op deze verbindingen harder gaan roesten.
Dan zijn er maar weinig voordelen he: óf het ding staat krom (want met het blik waarvan een 2pk gemaakt is gebeurt dat zeker), óf ze gaat sneller roesten (want op een geit zitten wel wat puntlassen).

Er zijn volgens mij betere oplossingen. In de fabriek van Citroën gebruiken ze tegenwoordig ook geen zink en die dingen roesten jaren lang ook niet. :wink:
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

pauldegoede
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 75
Lid geworden op: do 1 jun, 2006 20:38

Bericht door pauldegoede » za 26 aug, 2006 14:50

Alles van waarde is weerloos! Van wie het citaat afkomstig is weet ik niet, maar ik vind het wel heel toepasselijk.

De teerheid van een 2cv met zijn dunne plaatwerk, hoge roestgevoeligheid, zijn dunne bandjes etc, draagt enorm bij aan de magie. Ga dat nou alstublieft niet vermoorden in een zinkbad! :)

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » za 26 aug, 2006 15:22

Hoj. Mijn eend is verzinkt, het enigste wat krom is, zijn de driehoekspanelen onder je voorruit bij de voetenbak, die is met een puntje lassen en een stokje weer uitgedeukt, en het stuk plaat onder de achterbank. Duckservice heeft/had meerdere koetsen klaarstaan die al verzinkt waren, de mooisten kostten rond de 4000, de mijne 3500. Heeft nu ondertussen zonder te zijn gelakt 4 maanden roestvrij buiten gestaan, de schroefdraden roestten ook niet meer ondanks dat ze opnieuw getapt zijn, want dit werkt volgens hetzelfde principe als oceaanstomers die een blok zink hebben liggen in het vooronder. Maak ze geen zorgen, het beestje blijft teer hoor, ook met een zinklaagje, maar wel een beetje veiliger.

Ow, trouwens de draden aan de buitenkant waar de spatborden op zitten, die kun je gewoon eruit tikken voor je gaat verzinken, en er na het verzinken roestvrijstalen exemplaren op vastlassen.

Het enigste nadeel zijn inderdaad de zinkstalagtieten die je overal hebt zitten, je moet dan twee dagen lang met een schuurmopje die dingen zorgvluldig eraf schuren. Hierbij beschadig je de zinklaag verder niet, omdat die nogal dik is. Pas als je vonken krijgt zit je op het kale metaal, en dat heb ik welgeteld 4 keer gehad. Dan direct stoppen, verder kan het geen kwaad. Verdere oneffenheden mag de spuiter mooi wegwerken, dat is zijn taak.

Ik laat haar nog wel zien op een meeting of rit ofzo, dan zie je vrij weinig verschil ben ik bang :P
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » za 26 aug, 2006 16:41

Zo te lezen is jouw koets in een zinkbad gedompeld, "thermisch verzinkt".

Zijn er ook extra gaten in de koest geboord voor de ontluchting tijdens het verzinkproces in de voetenbak, dorpels en deurstijlen ??
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
Prinses van Bilturg
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 9 jul, 2006 20:02
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Prinses van Bilturg » za 26 aug, 2006 17:38

pauldegoede schreef:Alles van waarde is weerloos! Van wie het citaat afkomstig is weet ik niet, maar ik vind het wel heel toepasselijk.
Van Lucebert!

(Sprak de juf Nederlands...)
De Prinses van Bilturg heeft een prachtige mintgroene koets!

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 977
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Bericht door hobbes » za 26 aug, 2006 22:17

natuurlijk helpt een preventieve behandeling als verzinken tegen de roest duivel.
Afgezien van de reactie van het dunne plaatwerk op het verzinkproces gaan allerlei andere delen verhoogde slijtage vertonen. Zeker als je meer dan normaal kilometers gaat draaien met je eend.

Ook financieel vind ik de prijs te hoog. De casper en hobbes eend heeft een verzinkt Wheels chassis waar ik zeer tevreden over ben. Ook heb ik wel eens een verzinkte koets afgewogen maar vindt het voorlopig te duur. De eend krijgt bij slecht weer en als er zout op straat verschijnt gewoon ophokplicht.
Voor 4000 euries kun je heel wat aflassen...

Voor het zwaardere winterwerk heb ik nu een andere fransman met een dieselmotor voor de deur staan.
met eendige groeten,

Plaats reactie