Hoe omvangrijk reviseren?

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » wo 9 aug, 2006 21:07

Uitzondering die de regel bevestigd :P :lol:
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » do 10 aug, 2006 07:55

Tja, bij een 2cv motor mag je spreken over revisie, elk ander blok geldt dat niet voor want dan wil je de nokkenas balanceren, netjes maken, krukas balanceren en de lagerschalen allemaal vervangen e.d. maar dat is wel lastig bij een 2CV blok toch? Was de krukas niet geklonken of zo in het motorblok?
Natuurlijk kan hij vervangen worden, alles kan, maar waarom zou je het doen?
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » do 10 aug, 2006 08:52

Nee maar ik zou, als je het een revisie noemt minstens ook de keerringen vervangen, de speling op de krukas lagers meten, axiale speling meten. Oliepomp nakijken. speling op drijfstanglagers ankijken etc. Ervan uitgaan dat het goed is is geen revisie dat is oplappen.

en dat geeft ook verder niks, heb ik ook een paar keer gedaan, waarvan een keer na 1 dag werken bleek dat een krukaslager toch zodanig slecht was dat het blok na een keer flink gasgeven vastsloeg, dus ik weet nu wel beter ;)
Ami 8 break

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » do 10 aug, 2006 09:41

Evan schreef:Nee maar ik zou, als je het een revisie noemt minstens ook de keerringen vervangen, de speling op de krukas lagers meten, axiale speling meten. Oliepomp nakijken. speling op drijfstanglagers ankijken etc. Ervan uitgaan dat het goed is is geen revisie dat is oplappen.

en dat geeft ook verder niks, heb ik ook een paar keer gedaan, waarvan een keer na 1 dag werken bleek dat een krukaslager toch zodanig slecht was dat het blok na een keer flink gasgeven vastsloeg, dus ik weet nu wel beter ;)
Ik heb over die krukasspeling wel eens een discussie gehad met Duck Service. Wat is goed en wat is slecht? Een beetje speling? 1 a 2 mm? of mag het meer zijn, of is 1 of 2 mm al te veel.

De oliepomp zit achter het vliegwiel of niet? Ik heb daar nog nooit iets vreemds aan gezien.

het blok wat ik wil reviseren lekte iets olie, dus brilrubbers ga ik vervangen, alle andere rubbers en pakkingen ook.
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » do 10 aug, 2006 12:54

axiaalspelng of lagerspeling?

iets axiaalspeling is niet meteen problematisch, maar de eerste onderdelen die het dan te verduren krijgen zijn je drijfstangen met als je volg dat de drijfstaanglagers iets tonvormig gaan inslijten en dus ook meer algehele slijtage hebben.
Ami 8 break

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » do 10 aug, 2006 13:03

De lagers zijn die ook te vervangen eigenlijk?
Dat was het inderdaad, de lagers zaten volgens mij geklonken op de krukas, dus als het lager kapot was, dan kon je de krukas meteen weg gooien...
of heb ik dat mis?
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » do 10 aug, 2006 17:48

lagerschalen moeten wel te vervangen zijn lijkt me. maar daar heb ik me nog niet echt in verdiept,.....
Ami 8 break

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » ma 28 aug, 2006 14:35

Ik ben van plan om van de winter ook een blokkie te reviseren, nu ben ik een lijstje aan het maken van onderdelen die ik wil vervangen en wat het allemaal ongeveer kost. Nu kan ik nergens vinden wat krukaslagers ongeveer kosten. Ik lees ook eigenlijk nooit iets over nokkenaslagers.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » ma 28 aug, 2006 14:39

Heb je hier al eens gekeken? Daar kan je volgens mij alles vinden, incl. een prijsindicatie mocht je het elders willen halen.

http://www.mehariclub.com/
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » di 29 aug, 2006 11:57

Ik ben niet zo handig met Frans :oops: Wat is Frans voor onderdelen??

edit. Handig dat zo'n site in andere talen kan... :oops:



En zijn er/heeft iemand Exploded View tekeningen van een eendenmotor??
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Bob
Beginner
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 00:42
Locatie: Waasmunster

Bericht door Bob » di 29 aug, 2006 13:28

Pièces détachées?

Exploded views, die zijn rijkelijk voorhanden in het Haynes Citroën 2cv Workshop Manual.

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » di 29 aug, 2006 13:30

CitRoel schreef:En zijn er/heeft iemand Exploded View tekeningen van een eendenmotor??
Kijk hier eens...

http://piecesdetachees2cv.free.fr

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » di 29 aug, 2006 16:18

Die is inderdaad mooi!! Wel een vertaalpagina ernaast, wat een hoop informatie!
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

BW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 7 jan, 2007 11:36

Bericht door BW » vr 14 mar, 2008 19:57

hallo,

ik ben een blok aant het reviseren en heb de speling opgemeten aan de drijfstangvoet. aand e drijfstangvoet van de linker cilinder meet ik een speling tussen de drijfstangvoet en de krukwang van 0.15mm en bijde rechter een speling van 0.10mm tussen drijfstangvoet en krukwang

speling is gemeten met een voelermaat

de verkoper zegde me dat het een krukas was die weinig km gelopen had,
zijn dit goede waarden en is het normaal dat er enig verschil tussen rechter en linker kant is?

mvg

bert

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 14 mar, 2008 22:09

Ik denk dat 0.15 en 0.10 echt marginaal verschil is. Dus dat er verschil inzit zou best kunnen. Ik weet niet wat ze mogen hebben aan speling.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Plaats reactie