wat mag van de RDW!

Reparaties, modificaties en onderhoud
leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » ma 16 okt, 2006 11:35

Een illegaal chassis hoeft zeker niet minder te zijn dan een legaal, neem bv. een Wheels shassis, ondanks dat het een beter chassis is, is dat illegaal :!: :!: :!: Ook Lomax leverde een ladderchassis, ideaal voor een kitcar, kwalitatief goed, was uiteraard ook illegaal.
Overigens, als je zelf een nummer inslaat ben je aan het omkatten, is dus helemaal erg illegaal :!: :!:

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » ma 16 okt, 2006 11:57

Jeroen-citroen schreef:Met een zelf ingeslagen nummer kom je toch nooit door de keuring :?:
wel apk keuring, waarschijnlijk niet bij de rdw, maar daar zien ze ook niet alles. ik had een jeep cherokee chief die een jaar daarvoor door de rdw van een nederlands kenteken was voorzien. toen ik hem kocht heb ik hem apk laten keuren, bleek hij 2 verschillende chassisnummers te hebben. en ik weet van een lomax, die eerst door de rdw is gekeurd en nadien 6 apk keuringen achter de rug had, bij de 7e apk keuring bleek dat een 6 in het chassisnummer een 8 moest zijn. was niemand opgevallen!
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » ma 16 okt, 2006 11:59

probleem van al dit soort dingen is dat het meestal goed gaat, je nergens last van hebt en het allemaal best kan.

... totdat je een ongeluk krijgt, er echt gekeken wordt en je door de mand valt.
(en je dus opeens niet verzekerd bent, etc. etc. etc.).
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

Gebruikersavatar
mooieendje
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 64
Lid geworden op: do 27 jul, 2006 19:44

Bericht door mooieendje » ma 16 okt, 2006 15:05

heb een garage gesproken en die zei dat dat met de verzekering niet klopte..niemand kijkt of je chassis nieuw is of niet en daar zit natuurlijk wel wat in.
Als alle papieren kloppen..waarom niet..stel je krijgt een ongeluk..wie kijkt er dan naar of er een nummer in de bodem staat..niemand toch.?

Maar mijn kleine probleempje is dat ik er een pick-up van wil maken...en dan moet hij opnieuw gekeurd worden..natuurlijk zou bij wijze van spreken mijn bodem perfect zijn..misschien wel de aller aller best...ahum...maar zonder papieren is hij in dit pick-up verhaal geen drol waard..

Ok ga eens kijken wat ik doe..of er dan maar een gewone eend van maken..of...of...
Voer eendjes, geen oorlog

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » ma 16 okt, 2006 15:24

Ben je verplicht hem te laten keuren als je een pick-up maakt ?
Kun je hem niet gewoon op het oude gele kenteken laten rijden ??

Het zijn maar een paar vraagjes maar ben wel benieuwd naar het antwoord


Wat betreft het nakijken na een eventueel ongeval moet ik uit ervaring zeggen dat dit wel degelijk heel minitieus gedaan wordt en dat ze dan echt wel naar alle nummers gaan kijken, zeker als de tegenpartij er iets bij kan winnen. Men zal denk ik snel je voertuig als ondeugdelijk aanzien als er geen goedgekeurd chassis onder zit.
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Gebruikersavatar
mooieendje
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 64
Lid geworden op: do 27 jul, 2006 19:44

Bericht door mooieendje » ma 16 okt, 2006 15:41

Voor de wet ben je dat natuurlijk verplicht..wel heb ik andere verhalen gehoord van mensen die hun pick-up hadden laten keuren door een garage, maar op de papieren staat dat het een vierdeurs is..
In eerste instantie had ik zoiets van prima dat kan ik dan ook maar doen..maakt mij het uit..
ook verhalen van mensen die niet eens een nummer in hun chassis hadden staan, wel een plaatje op de koets...en ook andersom..maar wat jij al schreef stel dat er wat gebeurd? En stel er gebeurd helemaal niets..en er rijd een politieauto achter je die even voor de gein je kenteken gaat controleren...dan ben ik ook natuurlijk de klos..ben nog nooit aangehouden natuurlijk, maar je weet niet wat ze achter je doen. En het zal geen huis tuin en keuken type auto zijn..dan gaan ze naar mijn idee nog sneller controleren.

Die jongen waar ik mijn bodem kocht zonder papieren heeft dit er niet bij verteld..het verzekerings verhaal...kan het van zijn kant ook wel begrijpen, die is blij dat hij die bodem kwijt is..ben ondertussen eigenlijk wel benieuwd waarom er geen papier bij zitten..maar ik weet uit ervaring dat die jongen net doet alsof zijn neus bloed..heb hem wel eens eerder gebeld over dit chassis wat ik ongeveer een ander half jaar geleden bij hem gekocht had en hij deed alsof hij van niets meer wist...wat voor bodem...en ik weet er niets van af...
en ik had gewoon beter moeten rond kijken en informeren hoe of wat...:-(
Denk dat het er op neer komt dat ik gewoon een andere bodem moet kopen en deze die er nu onder zit tja..bewaren als aandenken aan mijn eigen dommigheid...misschien krijg ik er nog een leuke prijs voor bij de ijzerboer.. :)
Voer eendjes, geen oorlog

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » ma 16 okt, 2006 15:43

Jeroen-citroen schreef:Ben je verplicht hem te laten keuren als je een pick-up maakt ?
normaal 4 deuren, pick up 2 deuren, dus "verandering van bovenbouw", betekend keuring RDW; anderz zou je een kitcar ook niet hoeven laten keuren.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » ma 16 okt, 2006 18:32

Jeroen-citroen schreef:Ben je verplicht hem te laten keuren als je een pick-up maakt ?
Is helemaal aan je zelf. Ik heb gedaan omdat ik geen problemen met de verzekering wil, en omdat mijn eend toch naar de RDW moest voor VIN-inslag.
Ik heb op diverse meetings diverse PU(pick-ups) gezien die nog met het normale (personen)kenteken rondrijden.
Echter is een PU zoals je van een eend maakt, geen personenwagen/vervoer meer, maar een bedrijfsauto met open laadruimte. En dat zijn verzekeringstechnisch gezien 2 compleet andere dingen.

Het risico dat er wat gebeurt is altijd aanwezig, en dan zal degene met de omgebouwde auto de zak zijn. Puur omdat zijn/haar auto niet voldoet aan de eisen die in de papieren staan (4 deuren, zitplaatsen enzovoorts).
Jeroen-citroen schreef:Kun je hem niet gewoon op het oude gele kenteken laten rijden ??
Kun je ook doen, hoewel je dan bij iedere politiecontrole risico loopt. Als je pech hebt nemen ze je kenteken/auto in beslag en heb je niks meer.

En om het vanwege de kosten te laten...., zo duur is het niet.
De kosten voor de ombouw van personenauto naar bedrijfswagen zijn €43,50, en het wegen van de auto kost €17,50.
Komt op €61 euro om later een hoop gezeik te voorkomen met papieren en/of de verzekering.
Heb je er een nieuw chassis hebben gebruikt, dan komt er €26,00 bij voor de inslag van het VIN-nummer.

Mocht er een identiteitsonderzoek plaats vinden (vanwege niet laten schouwen), dan kost dat nog eens €42,00.
Een eventuele herkeuring (zoals ik dus had vanwege de benzinevulpijp en verlichting) komt op €25,00.

Ombouw met nieuw chassis kost dus minimaal €87.
Is dat nu zo duur om ervoor te kiezen om met de normale geleplaten rond te rijden?

Wie echter slim is neemt een ACAdiane of besteleenden chassis, die staat al op bestelwagen kenteken, scheelt weer iets ;)

En voor handige tips kun je altijd nog contact opnemen met mensen die al eens een PU hebben gebouwd/gemaakt ;)
Heb ik niet gedaan :mrgreen:
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Gebruikersavatar
inmijneendje
Moderator
Berichten: 1619
Lid geworden op: do 26 mei, 2005 22:48
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Bericht door inmijneendje » ma 16 okt, 2006 19:58

Je kan altijd nog proberen je chassis verkopen aan iemand die aan eendencross doet die hoeft geen nummer en papieren te hebben

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 17 okt, 2006 08:22

voor de keuring maak het idd allemaal niks uit dyane kenteken eend kenteken, ze kijken naar het nummer en of het er in staat dat is alles.

voor de verzekering weet ik het niet, maar je kan zelf bedenken dat dat vast niet oke zal zijn

Vraagje.

hoe zit het eigenlijk als je een engels gestuurde auto wil bouwen, dus ik bouw een eend om met een ander stuurhuis en schutbord naar een engelse eend

wat voor problemen zal dat geven bij de apk, rdw maakt me niet zoveel uit daar kom ik niet.

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » di 17 okt, 2006 08:47

er staat nergens in je kentekenpapieren waar je stuur en je pedalen zitten, lijkt mij dus niet uit te maken.

waarom ga je dat doen, als ik vragen mag?
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » di 17 okt, 2006 08:50

supercees schreef:waarom ga je dat doen, als ik vragen mag?
da's toch leuk? :?: :D zo'n verkeerd stuur! :!: :D

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » di 17 okt, 2006 08:57

ja, leuk is het zeker.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Bericht door Eminence Grise » di 17 okt, 2006 10:28

Jeroen-citroen schreef:Ben je verplicht hem te laten keuren als je een pick-up maakt ?
Kun je hem niet gewoon op het oude gele kenteken laten rijden ?? .
Probleem is eigenlijk dat je voertuig niet meer voldoet aan de omschrijving op het kentekenbewijs deel I. Je kunt het risco nemen maar de kans bestaat dat tijdens een verkeerscontrole je kentekenbewijs ingenomen wordt en naar de RDW gaat met het verzoek het voertuig alsnog te keuren. (Je bent eigenlijk al strafbaar.....)
De politie is er nogal soepel in op dit moment. In tegenstelling tot Duitsland waar elke wijziging aan je auto op het kentekenbewijs moet staan ( dus andere velgen, getinte ruiten, andere uitlaat etc etc) gebeurd dat in Nederland (nog) niet. Ons kentekenbewijs is daar niet goed op ingericht. Nu het pimpen erg in is voorzie ik toch dat de wetgever hier ook op gaat inspelen.....
Het ombouwen naar een Engels model valt daar dus ook onder de omschrijving..
Het kentekenbewijs is namelijk afgegeven voor een standaard model (af fabriek zeg maar) de zogenaamde type keuring.
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

Freek
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 21 mei, 2004 00:09

Bericht door Freek » di 17 okt, 2006 21:43

Ik heb laatst bij de RDW nagevraagd hoe het zit als ik de koets van een besteleend op het chassis van een Ami plaats.

Het antwoord was wat ingewikkelder dan hierboven. Bij een bouwjaar tot 1973 is het alleen verandering van inrichting. Daarna echter, behoud men zich het recht voor op een keuring op het teststation in Lelystad! En die keuring kost volgens mij tegen de 1000 euro....

Plaats reactie