LE's restauratie

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » za 11 nov, 2006 23:07

Ik heb wat foto's ! Hier eerst een paar van het maken/modificeren van wat gereedschap.

Afbeelding
Te groot !

Afbeelding
Nu niet meer (stukje in gelast)

Maar er moet wel een momentsleutel op passen om de veerpoten met 18-22 kg/m vast te draaien en de pennen in het chassis waar de schokdempers aan vast zitten met 12 kg/m. Dus maar wat kokertjes + wat oude doppen geklust:

Afbeelding
De onderdelen ...

Afbeelding
Zo moet het er uiteindelijk uit zien ...

Even lassen:
Afbeelding

Ik zei: even lassen ...
Afbeelding

Gloejendegloejende ! ! ! Lassen kreng !
Afbeelding
Zo ja, dank je ...

Dan krijg je zoiets:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wie zegt dat dit mooi gelast is, liegt. Maar het doet wel wat het doen moet :cool:

Later heb ik ook nog een andere sleutel verkleind zodat deze ook precies om die grote moeren past:

Afbeelding

Daar is hij nog niet af, maar inmiddels is 'ie dat wel hoor !

Overigens, wat valt er op in de foto's waarin ik aan het lassen ben ? Het is meer dan 1 ding ;)

Maar dat laswerk was van eerder. Vandaag heb ik namelijk een veerpot gemonteerd met als handleiding he Haynes vraagbaak. In die vraagbaak staat het volgende plaatje:

Afbeelding
Duidelijk is te zien dat er tussen de moeren 2 en 5 en de rubbers 1 en 3 een vrij grote ruimte aanwezig is. Dat komt door een rand in de bussen nummer 2 (op het linker deel van de tekening heeft de bus geen nummertje zit).

Echter, bij mij ziet het er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding
Dat koperkleurige is kopervet.
Daar zit lang niet zoveel ruimte tussen de moeren en de rubbers als op de tekening ! En geloof mij, de veerpot zit (enigzins) klem tussen de steunen op het chassis ! Het lijkt dus niet zoals het hoort ... Zowieso kan ik afstand J op de tekening uit het Haynes boek niet bepalen en dat is iets wat ik toch graag zou willen want ik vind dat m'n Eend wel moet veren zoals het hoort.

Maar wat schetst mijn verbazing ? ! In de Haynes staat ook nog deze foto:
Afbeelding
De ruimte tussen het rubber en de moer op die foto is bijna gelijk aan de afstand tussen het rubber en de moer bij mijn veerpot. Dus ik vraag me af: hoe zit het nou ? Hoe hoort het te zitten ? Ik zou in ieder geval niet weten hoe ik de achterste bus correct af moet stellen ...

Overigens, ik heb de garage en de werkbank ook opgeruimd:
Afbeelding
Afbeelding

Netjes he ? ;)

Overigens, alle foto's zijn gehost door Patje74, waarvoor mijn dank ! :D
Afblijven.

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door jeroentje » za 11 nov, 2006 23:24

LE je bent erg goed bezig, zeker het zelf gemaakte gereedschap vind ik erg goed. Houd je er wel rekening mee dat als je de arm verlengt van de moment sleutel ook het moment verandert ?

Kun je nog wat meer pic's posten. Ben zelf ook bezig met een restauratie verhaal, en vind het altijd leuk om de strubbelingen/successen van anderen te zien.

Voor mijn ellende/plezier kijk op www.mehari.citroends.org

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » za 11 nov, 2006 23:28

De sleutels zet ik haaks op de momentsleutel, als je dan met je hand ook haaks op de momentsleutel duwt, verandert er niets aan het moment.

Had je speciale fotoverzoeken ?
Afblijven.

Jeroen-citroen
Moderator

Bericht door Jeroen-citroen » zo 12 nov, 2006 11:44

Erg creatief hoe je je gereedschap aanpast. Leuk werk hoor.
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 12 nov, 2006 11:58

heb je een nieuw chassis LE? ziet er goed uit.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » zo 12 nov, 2006 15:57

Jupz, een chassis van Duckservice !
Afblijven.

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door jeroentje » zo 12 nov, 2006 18:13

Lelijke Eend schreef:De sleutels zet ik haaks op de momentsleutel, als je dan met je hand ook haaks op de momentsleutel duwt, verandert er niets aan het moment.

Had je speciale fotoverzoeken ?
Hij moet niet alleen haaks zijn, het aangrijpingspunt moet zo dicht mogelijk bij de aandrijfvierkant van de momentsleutel zitten. Alleen dan mag je het kleine lengteverschil verwaarlozen. Hoe je er op drukt maakt niet uit. :roll:

Hier kun je wat plaatjes vinden voor je potten:

http://www.citroends.org/piccies/veerpot_1.jpg
http://www.citroends.org/piccies/veerpot_2.jpg
http://www.citroends.org/piccies/veerpot_3.jpg

Let wel op als je een chassis van de graaf hebt zijn de steunen waar je de potten inhangt niet van dezelfde breedte als een org chassis. Hier moet je rekening mee houden met het afstellen.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » zo 12 nov, 2006 18:17

Ik heb een chassis van Duckservice/Fransoze ;)

Maar bedankt voor de plaatjes !
Afblijven.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » zo 12 nov, 2006 18:21

Ik zie nu dat de plaatjes waar de afmetingen in staan overeen komen met de plaatjes in de Haynes en het werkplaatshandboek. Ik waardeer de plaatjes zeker, maar helaas helpt het me niet.
Afblijven.

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » zo 12 nov, 2006 22:58

Wat opvalt op de lasfoto's? je drinkt amstel en daar krijg je koppijn van ;)

Verder heel mooi gedaan hoor! Ziet er súper uit! Ben je er al achter of je je koets verzinkt neemt?
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » zo 12 nov, 2006 22:59

Nee, ik drink niet :D En ik wil m'n koets wel grag verzinkt hebben. Maar dat kost een beetje veel.
Afblijven.

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » ma 13 nov, 2006 00:02

Owkej wist je dat 't verzinken niet eens het allerduurste is wat ze met je koets doen bij Duckservice? Het oplappen van het geheel kost veel tijd, en dus geld, en ook het ontvervingsbad is ontzettend duur. m.a.w. als jij een andere manier hebt om alle zooi eraf te krijgen en hem helemaal "kaal" krijgt kan het wel eens veel goedkoper zijn. Verzinken in duitsland is sowiso goedkoper als in Nederland.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » ma 13 nov, 2006 00:33

Ze doen het ook in Duitsland ;) En ik weet dat het kaal maken het duurste is, maar waarschijnlijk gaat m'n huidige koets weg. Er moet meer vervangen worden dan er behouden kan worden !
Afblijven.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » ma 13 nov, 2006 20:32

Vandaag heb ik Duckservice maar gebeld en volgens hun zou de veerpot gewoon klem moeten zitten tussen de rubbers. Dan hou je ongeveer 15mm schroefdraad over naast de buitenste moeren. Dus zo heb ik ze afgesteld. Indien het later toch niet goed blijkt te zitten kan ik het eenvoudig anders afstelen omdat alles nieuw is en goed in de anti-roest zooi staat en tevens is voorzien van een ruime hoeveelheid kopervet.
Afblijven.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » di 14 nov, 2006 20:39

Nog een hint dan: Met welke hand las ik ? En nee, die foto's zijn niet gespiegeld.

Vandaag wat opruimwerkzaamheden gedaan en gekeken welke onderdelen van de achterremen er nieuw moeten komen. Behalve de remcylindertjes (in 1 remcylinder zit 1 stukje leiding compleet vast geroest) moeten ook de remschoenen vervangen worden. Reden: 1 of andere beun heeft aan de remmen geklooid en van slechts 1 kant de remschoenen vervangen. Die zijn dan ook iets anders (langer) en minder ver afgesleten.
Afblijven.

Plaats reactie