LE's restauratie
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Ik heb wat foto's ! Hier eerst een paar van het maken/modificeren van wat gereedschap.
Te groot !
Nu niet meer (stukje in gelast)
Maar er moet wel een momentsleutel op passen om de veerpoten met 18-22 kg/m vast te draaien en de pennen in het chassis waar de schokdempers aan vast zitten met 12 kg/m. Dus maar wat kokertjes + wat oude doppen geklust:
De onderdelen ...
Zo moet het er uiteindelijk uit zien ...
Even lassen:
Ik zei: even lassen ...
Gloejendegloejende ! ! ! Lassen kreng !
Zo ja, dank je ...
Dan krijg je zoiets:
Wie zegt dat dit mooi gelast is, liegt. Maar het doet wel wat het doen moet
Later heb ik ook nog een andere sleutel verkleind zodat deze ook precies om die grote moeren past:
Daar is hij nog niet af, maar inmiddels is 'ie dat wel hoor !
Overigens, wat valt er op in de foto's waarin ik aan het lassen ben ? Het is meer dan 1 ding
Maar dat laswerk was van eerder. Vandaag heb ik namelijk een veerpot gemonteerd met als handleiding he Haynes vraagbaak. In die vraagbaak staat het volgende plaatje:
Duidelijk is te zien dat er tussen de moeren 2 en 5 en de rubbers 1 en 3 een vrij grote ruimte aanwezig is. Dat komt door een rand in de bussen nummer 2 (op het linker deel van de tekening heeft de bus geen nummertje zit).
Echter, bij mij ziet het er zo uit:
Dat koperkleurige is kopervet.
Daar zit lang niet zoveel ruimte tussen de moeren en de rubbers als op de tekening ! En geloof mij, de veerpot zit (enigzins) klem tussen de steunen op het chassis ! Het lijkt dus niet zoals het hoort ... Zowieso kan ik afstand J op de tekening uit het Haynes boek niet bepalen en dat is iets wat ik toch graag zou willen want ik vind dat m'n Eend wel moet veren zoals het hoort.
Maar wat schetst mijn verbazing ? ! In de Haynes staat ook nog deze foto:
De ruimte tussen het rubber en de moer op die foto is bijna gelijk aan de afstand tussen het rubber en de moer bij mijn veerpot. Dus ik vraag me af: hoe zit het nou ? Hoe hoort het te zitten ? Ik zou in ieder geval niet weten hoe ik de achterste bus correct af moet stellen ...
Overigens, ik heb de garage en de werkbank ook opgeruimd:
Netjes he ?
Overigens, alle foto's zijn gehost door Patje74, waarvoor mijn dank !
Te groot !
Nu niet meer (stukje in gelast)
Maar er moet wel een momentsleutel op passen om de veerpoten met 18-22 kg/m vast te draaien en de pennen in het chassis waar de schokdempers aan vast zitten met 12 kg/m. Dus maar wat kokertjes + wat oude doppen geklust:
De onderdelen ...
Zo moet het er uiteindelijk uit zien ...
Even lassen:
Ik zei: even lassen ...
Gloejendegloejende ! ! ! Lassen kreng !
Zo ja, dank je ...
Dan krijg je zoiets:
Wie zegt dat dit mooi gelast is, liegt. Maar het doet wel wat het doen moet
Later heb ik ook nog een andere sleutel verkleind zodat deze ook precies om die grote moeren past:
Daar is hij nog niet af, maar inmiddels is 'ie dat wel hoor !
Overigens, wat valt er op in de foto's waarin ik aan het lassen ben ? Het is meer dan 1 ding
Maar dat laswerk was van eerder. Vandaag heb ik namelijk een veerpot gemonteerd met als handleiding he Haynes vraagbaak. In die vraagbaak staat het volgende plaatje:
Duidelijk is te zien dat er tussen de moeren 2 en 5 en de rubbers 1 en 3 een vrij grote ruimte aanwezig is. Dat komt door een rand in de bussen nummer 2 (op het linker deel van de tekening heeft de bus geen nummertje zit).
Echter, bij mij ziet het er zo uit:
Dat koperkleurige is kopervet.
Daar zit lang niet zoveel ruimte tussen de moeren en de rubbers als op de tekening ! En geloof mij, de veerpot zit (enigzins) klem tussen de steunen op het chassis ! Het lijkt dus niet zoals het hoort ... Zowieso kan ik afstand J op de tekening uit het Haynes boek niet bepalen en dat is iets wat ik toch graag zou willen want ik vind dat m'n Eend wel moet veren zoals het hoort.
Maar wat schetst mijn verbazing ? ! In de Haynes staat ook nog deze foto:
De ruimte tussen het rubber en de moer op die foto is bijna gelijk aan de afstand tussen het rubber en de moer bij mijn veerpot. Dus ik vraag me af: hoe zit het nou ? Hoe hoort het te zitten ? Ik zou in ieder geval niet weten hoe ik de achterste bus correct af moet stellen ...
Overigens, ik heb de garage en de werkbank ook opgeruimd:
Netjes he ?
Overigens, alle foto's zijn gehost door Patje74, waarvoor mijn dank !
Afblijven.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 260
- Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
- Locatie: eindhoven
LE je bent erg goed bezig, zeker het zelf gemaakte gereedschap vind ik erg goed. Houd je er wel rekening mee dat als je de arm verlengt van de moment sleutel ook het moment verandert ?
Kun je nog wat meer pic's posten. Ben zelf ook bezig met een restauratie verhaal, en vind het altijd leuk om de strubbelingen/successen van anderen te zien.
Voor mijn ellende/plezier kijk op www.mehari.citroends.org
Kun je nog wat meer pic's posten. Ben zelf ook bezig met een restauratie verhaal, en vind het altijd leuk om de strubbelingen/successen van anderen te zien.
Voor mijn ellende/plezier kijk op www.mehari.citroends.org
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 260
- Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
- Locatie: eindhoven
Hij moet niet alleen haaks zijn, het aangrijpingspunt moet zo dicht mogelijk bij de aandrijfvierkant van de momentsleutel zitten. Alleen dan mag je het kleine lengteverschil verwaarlozen. Hoe je er op drukt maakt niet uit.Lelijke Eend schreef:De sleutels zet ik haaks op de momentsleutel, als je dan met je hand ook haaks op de momentsleutel duwt, verandert er niets aan het moment.
Had je speciale fotoverzoeken ?
Hier kun je wat plaatjes vinden voor je potten:
http://www.citroends.org/piccies/veerpot_1.jpg
http://www.citroends.org/piccies/veerpot_2.jpg
http://www.citroends.org/piccies/veerpot_3.jpg
Let wel op als je een chassis van de graaf hebt zijn de steunen waar je de potten inhangt niet van dezelfde breedte als een org chassis. Hier moet je rekening mee houden met het afstellen.
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
Owkej wist je dat 't verzinken niet eens het allerduurste is wat ze met je koets doen bij Duckservice? Het oplappen van het geheel kost veel tijd, en dus geld, en ook het ontvervingsbad is ontzettend duur. m.a.w. als jij een andere manier hebt om alle zooi eraf te krijgen en hem helemaal "kaal" krijgt kan het wel eens veel goedkoper zijn. Verzinken in duitsland is sowiso goedkoper als in Nederland.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Vandaag heb ik Duckservice maar gebeld en volgens hun zou de veerpot gewoon klem moeten zitten tussen de rubbers. Dan hou je ongeveer 15mm schroefdraad over naast de buitenste moeren. Dus zo heb ik ze afgesteld. Indien het later toch niet goed blijkt te zitten kan ik het eenvoudig anders afstelen omdat alles nieuw is en goed in de anti-roest zooi staat en tevens is voorzien van een ruime hoeveelheid kopervet.
Afblijven.
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Nog een hint dan: Met welke hand las ik ? En nee, die foto's zijn niet gespiegeld.
Vandaag wat opruimwerkzaamheden gedaan en gekeken welke onderdelen van de achterremen er nieuw moeten komen. Behalve de remcylindertjes (in 1 remcylinder zit 1 stukje leiding compleet vast geroest) moeten ook de remschoenen vervangen worden. Reden: 1 of andere beun heeft aan de remmen geklooid en van slechts 1 kant de remschoenen vervangen. Die zijn dan ook iets anders (langer) en minder ver afgesleten.
Vandaag wat opruimwerkzaamheden gedaan en gekeken welke onderdelen van de achterremen er nieuw moeten komen. Behalve de remcylindertjes (in 1 remcylinder zit 1 stukje leiding compleet vast geroest) moeten ook de remschoenen vervangen worden. Reden: 1 of andere beun heeft aan de remmen geklooid en van slechts 1 kant de remschoenen vervangen. Die zijn dan ook iets anders (langer) en minder ver afgesleten.
Afblijven.