Niet harder dan 95 km/h

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » wo 7 jul, 2004 20:57

Ja, die heeft twee polen. :wink:

Normaal mag er maar 14,7V bijgeladen worden.
Bij 15V of meer is de spanningsregelaar dus niet meer zo prima.
Misschien preventief vervangen, voor je de accu leegkookt?
1977 Mehari

Pieter
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:22
Locatie: Eend in Delft, Aca in Maastricht

Bericht door Pieter » wo 7 jul, 2004 22:27

Ik denk dat je koppeling misschien niet meer al te best is. Probeer eens in 4e versnelling met een kilometer of 50 per uur vol gas te geven. Gaat de motor loeien dan grijpt de koppeling niet --> afstellen of vervangen dan.

Verder: wat tank je? Als je 95 tankt kan de motor warmer worden door pingelen, en minder vermogen hebben (en hoger verbruik). Misschien dat in de eerste tank nog 98 zat???

Die ventilator lijkt me niet: de dynamo levert toch spanning? Dan moet ie dus goed meedraaien. Volgens mij verlies je ook geen vermogen als ie niet meer meedraait, maar win je het juist!
Eend goed, al goed.

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » wo 7 jul, 2004 22:37

verliest een motor eigenlijk vermogen bij oververhitting?
Ik twijfel plots...
1977 Mehari

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » wo 7 jul, 2004 23:15

rocco schreef:Ja, die heeft twee polen. :wink:

Normaal mag er maar 14,7V bijgeladen worden.
Bij 15V of meer is de spanningsregelaar dus niet meer zo prima.
Misschien preventief vervangen, voor je de accu leegkookt?
Hoe nauwkeurig is die 15V gemeten ?
Plus en Min van de meter echt op de accupolen ?

Als het echt 15 volt is, is dat teveel.

Maar doe die test eens die in de vraagbaak staat. Dan weet je het zeker.

Marcel

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » do 8 jul, 2004 00:02

Ik zal morgen die test goed en volledig doen.

En Rocco bij oververhitting zou je moter vermogen moeten verliezen...
zuigers en andere bewegende onderdelen zetten uit waardoor alles dus zwaarder gaat lopen -> vermogensverlies.... hoewel.... alles zet uit dus zou het dus niet gaan aanlopen :? Tsjah ... nou ga ik ook twijfelen

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

Bericht door robin2cv » do 8 jul, 2004 00:51

om de koppeling te controleren start je de motor zet hem in 2de trek de handrem op en laat je koppelings pedaal opkomen. valt ie stil dan is die nog in orde.
Nu 98 tanken gaat inderdaad een hogere topsnelheid geven en beter optrekken ook minder verbruiken heb ik aan de lijfe ondervonden.
Nu het kan ook zijn dat je remschijven een beetje gebogen zijn door een noddrem. Waardoor ze tegen je handremblokjes of/en remblokken aan draaien. Auto in neutraal ga er voor staan en trek hem een beetje vooruit en achteruit en kijk naar je schijven.

greets robin

Gebruikersavatar
BlueDuck
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: ma 1 sep, 2003 01:23
Locatie: Utreg

Bericht door BlueDuck » do 8 jul, 2004 03:31

Als ie kromme schijven had, dan zou zn pedaal ook moeten stuiteren bij remmen, en dat was niet het probleem volgens mij. Wel grappig om te zien dat er zoveel dingen de oorzaak kunnen zijn, moet vast wel iets tussen zitten wat het kan zijn denk ik. :wink:

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Re: Niet harder dan 95 km/h

Bericht door Handjes » do 8 jul, 2004 10:20

Gezien het geurtje, je lage topsnelheid en het feit dat de ontsteking prima is, denk ik dat je koppeling versleten is. Je schrijft dat het toerental wel omhoog ging, maar de snelheid niet. Dat is een typisch versleten koppeling verhaal. Dat zal als het 'goed' is, alleen maar erger worden (wel gas, geen snelheid).

Koppeling vervangen kan elke 2cv-specialist in 3-4 uurtjes. Kost je dan 200-400 euro, afhankelijk van de specialist.
La vie est belle.

Gebruikersavatar
Job
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 142
Lid geworden op: za 27 dec, 2003 00:49
Locatie: Zutphen

Re: Niet harder dan 95 km/h

Bericht door Job » do 8 jul, 2004 10:40

Handjes schreef:Gezien het geurtje, je lage topsnelheid en het feit dat de ontsteking prima is, denk ik dat je koppeling versleten is. Je schrijft dat het toerental wel omhoog ging, maar de snelheid niet. Dat is een typisch versleten koppeling verhaal. Dat zal als het 'goed' is, alleen maar erger worden (wel gas, geen snelheid).

Koppeling vervangen kan elke 2cv-specialist in 3-4 uurtjes. Kost je dan 200-400 euro, afhankelijk van de specialist.
zelf vervangen is veel leuker, leerzaam en vooral goedkoper. Als je lid bent van de 2cvclub nederland dan heb je in het nieuwe clubblad een paar pagina's gevonden waarin heel duidelijk en met illustraties beschreven wordt hoe je de koppeling moet vervangen. ook staat op deze site een uitgebreid artikel over het vervangen van de koppeling ( http://www.2cv.nl/publicaties/bouman/koppeling.html )

suc6,

Job

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » do 8 jul, 2004 11:03

Het toerental ging juist niet omhoog bij het indrukken van het gas ging het motertje alleen een wat zwaarder geluid maken en ging niet sneller draaien. Dat is dus precies waarom ik me afvroeg wat het was.
Ik denk dus dat het niet m'n koppeling is. En het geurtje van een slippende koppeling ken ik.

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » do 8 jul, 2004 11:22

dit lijkt mij meer een geval van slecht gestelde of vastzittende kleppen. Probeer de motor eens met de hand rond te draaien en voel dan of je bij de ene cilinder meer weerstand voelt dan bij de ander. Zo ja kleppen stellen en eventueel een half litertje diesel in je tank gooien als een klep vastzit.

trouwens, 15 V. is wel teveel, maar niet veel te veel. Spanningsregelaars moet de laadspanning tot 14 v. beperken. Als het de spanning hoger oploopt (18, 119 V.) merk je eerst dat je lampjes sneller kapot gaan, daarna misschien ook duurdere elektrische onderdelen.

B.

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » do 8 jul, 2004 11:30

Casonline schreef:Het toerental ging juist niet omhoog bij het indrukken van het gas ging het motertje alleen een wat zwaarder geluid maken en ging niet sneller draaien. Dat is dus precies waarom ik me afvroeg wat het was.
Ik denk dus dat het niet m'n koppeling is. En het geurtje van een slippende koppeling ken ik.
Dan zou ik toch eens kijken naar onsteking en kleppen.
La vie est belle.

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » do 8 jul, 2004 15:34

Het probleem lijkt zichzelf aardig opgelost te hebben net ff een ritje gemaakt en haalde na een stukje heuvel af ik denk ergens tussen de 110 en 115 km/h en kon haar daar heel aardig houden, daar ben ik tevreden mee.

Waar ik wel tegenaan liep was iets geks bij het meten accu;
met choke aan ik denk ongeveer 2000 toeren, lade hij met 14,80 á 14,85 volt zelfs bij veel meer toeren ( ff flink gas geven) das wel redelijk ok, iets te hoog maar ik weet ook niet hoe precies mijn multimeter is.
Zodra ik de lampen aanzette ging de moter langzamer draaien (niet zo gek) maar steeg de laadspanning naar 15,20 á 15,25 Volt :shock: . Nou ben ik niet zo bekend met electronica maar volgens mij klopt er dan iets niet helemaal, of is dat normaal?? (ik heb trouwens direct op de accu gemeten)
Iemand een idee, of heeft dat allemaal met die spanningregelaar te maken??

Heb trouwens voor de zekerheid ook nog even die test voor de koppeling gedaan maar dat was ok (bij 50 in z'n 4 en dan plank). Met een zwaar brommend geluid begon ze best aardig te accelereren, maar de moter begon niet te gieren of veel hogere toeren te maken. (langzaam maar zeker natuurlijk wel)

Gebruikersavatar
Job
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 142
Lid geworden op: za 27 dec, 2003 00:49
Locatie: Zutphen

Bericht door Job » do 8 jul, 2004 23:10

Casonline schreef:Het probleem lijkt zichzelf aardig opgelost te hebben net ff een ritje gemaakt en haalde na een stukje heuvel af ik denk ergens tussen de 110 en 115 km/h en kon haar daar heel aardig houden, daar ben ik tevreden mee.

Waar ik wel tegenaan liep was iets geks bij het meten accu;
met choke aan ik denk ongeveer 2000 toeren, lade hij met 14,80 á 14,85 volt zelfs bij veel meer toeren ( ff flink gas geven) das wel redelijk ok, iets te hoog maar ik weet ook niet hoe precies mijn multimeter is.
Zodra ik de lampen aanzette ging de moter langzamer draaien (niet zo gek) maar steeg de laadspanning naar 15,20 á 15,25 Volt :shock: . Nou ben ik niet zo bekend met electronica maar volgens mij klopt er dan iets niet helemaal, of is dat normaal?? (ik heb trouwens direct op de accu gemeten)
Iemand een idee, of heeft dat allemaal met die spanningregelaar te maken??
gelijk je spanningsregelaar vervangen!!!!!!!!!!!!!!!!!!! anders gaat je accu koken!!!!!

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » do 8 jul, 2004 23:59

nou nou. Bij 15,.. volt gaat je accu echt nog niet koken. Waar het om gaat is de spanning als de motor veel toeren maakt. Bij de kapotte spanningsregelaars die ik heb gezien ging het voltage dan ruim over de 18 volt heen. Als je vervangt dan zijn de elektronische regelaars aan te raden. Ze zijn veel betrouwbaarder dan de mechanische. Ze kosten ongeveer 20 euro.

B.

Gesloten