Niet harder dan 95 km/h
-
- Gebruiker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:22
- Locatie: Eend in Delft, Aca in Maastricht
Ik denk dat je koppeling misschien niet meer al te best is. Probeer eens in 4e versnelling met een kilometer of 50 per uur vol gas te geven. Gaat de motor loeien dan grijpt de koppeling niet --> afstellen of vervangen dan.
Verder: wat tank je? Als je 95 tankt kan de motor warmer worden door pingelen, en minder vermogen hebben (en hoger verbruik). Misschien dat in de eerste tank nog 98 zat???
Die ventilator lijkt me niet: de dynamo levert toch spanning? Dan moet ie dus goed meedraaien. Volgens mij verlies je ook geen vermogen als ie niet meer meedraait, maar win je het juist!
Verder: wat tank je? Als je 95 tankt kan de motor warmer worden door pingelen, en minder vermogen hebben (en hoger verbruik). Misschien dat in de eerste tank nog 98 zat???
Die ventilator lijkt me niet: de dynamo levert toch spanning? Dan moet ie dus goed meedraaien. Volgens mij verlies je ook geen vermogen als ie niet meer meedraait, maar win je het juist!
Eend goed, al goed.
- Duintje
- Moderator
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
- Locatie: Westland
- Contacteer:
Hoe nauwkeurig is die 15V gemeten ?rocco schreef:Ja, die heeft twee polen.
Normaal mag er maar 14,7V bijgeladen worden.
Bij 15V of meer is de spanningsregelaar dus niet meer zo prima.
Misschien preventief vervangen, voor je de accu leegkookt?
Plus en Min van de meter echt op de accupolen ?
Als het echt 15 volt is, is dat teveel.
Maar doe die test eens die in de vraagbaak staat. Dan weet je het zeker.
Marcel
Ik zal morgen die test goed en volledig doen.
En Rocco bij oververhitting zou je moter vermogen moeten verliezen...
zuigers en andere bewegende onderdelen zetten uit waardoor alles dus zwaarder gaat lopen -> vermogensverlies.... hoewel.... alles zet uit dus zou het dus niet gaan aanlopen Tsjah ... nou ga ik ook twijfelen
En Rocco bij oververhitting zou je moter vermogen moeten verliezen...
zuigers en andere bewegende onderdelen zetten uit waardoor alles dus zwaarder gaat lopen -> vermogensverlies.... hoewel.... alles zet uit dus zou het dus niet gaan aanlopen Tsjah ... nou ga ik ook twijfelen
om de koppeling te controleren start je de motor zet hem in 2de trek de handrem op en laat je koppelings pedaal opkomen. valt ie stil dan is die nog in orde.
Nu 98 tanken gaat inderdaad een hogere topsnelheid geven en beter optrekken ook minder verbruiken heb ik aan de lijfe ondervonden.
Nu het kan ook zijn dat je remschijven een beetje gebogen zijn door een noddrem. Waardoor ze tegen je handremblokjes of/en remblokken aan draaien. Auto in neutraal ga er voor staan en trek hem een beetje vooruit en achteruit en kijk naar je schijven.
greets robin
Nu 98 tanken gaat inderdaad een hogere topsnelheid geven en beter optrekken ook minder verbruiken heb ik aan de lijfe ondervonden.
Nu het kan ook zijn dat je remschijven een beetje gebogen zijn door een noddrem. Waardoor ze tegen je handremblokjes of/en remblokken aan draaien. Auto in neutraal ga er voor staan en trek hem een beetje vooruit en achteruit en kijk naar je schijven.
greets robin
Re: Niet harder dan 95 km/h
Gezien het geurtje, je lage topsnelheid en het feit dat de ontsteking prima is, denk ik dat je koppeling versleten is. Je schrijft dat het toerental wel omhoog ging, maar de snelheid niet. Dat is een typisch versleten koppeling verhaal. Dat zal als het 'goed' is, alleen maar erger worden (wel gas, geen snelheid).
Koppeling vervangen kan elke 2cv-specialist in 3-4 uurtjes. Kost je dan 200-400 euro, afhankelijk van de specialist.
Koppeling vervangen kan elke 2cv-specialist in 3-4 uurtjes. Kost je dan 200-400 euro, afhankelijk van de specialist.
La vie est belle.
Re: Niet harder dan 95 km/h
zelf vervangen is veel leuker, leerzaam en vooral goedkoper. Als je lid bent van de 2cvclub nederland dan heb je in het nieuwe clubblad een paar pagina's gevonden waarin heel duidelijk en met illustraties beschreven wordt hoe je de koppeling moet vervangen. ook staat op deze site een uitgebreid artikel over het vervangen van de koppeling ( http://www.2cv.nl/publicaties/bouman/koppeling.html )Handjes schreef:Gezien het geurtje, je lage topsnelheid en het feit dat de ontsteking prima is, denk ik dat je koppeling versleten is. Je schrijft dat het toerental wel omhoog ging, maar de snelheid niet. Dat is een typisch versleten koppeling verhaal. Dat zal als het 'goed' is, alleen maar erger worden (wel gas, geen snelheid).
Koppeling vervangen kan elke 2cv-specialist in 3-4 uurtjes. Kost je dan 200-400 euro, afhankelijk van de specialist.
suc6,
Job
dit lijkt mij meer een geval van slecht gestelde of vastzittende kleppen. Probeer de motor eens met de hand rond te draaien en voel dan of je bij de ene cilinder meer weerstand voelt dan bij de ander. Zo ja kleppen stellen en eventueel een half litertje diesel in je tank gooien als een klep vastzit.
trouwens, 15 V. is wel teveel, maar niet veel te veel. Spanningsregelaars moet de laadspanning tot 14 v. beperken. Als het de spanning hoger oploopt (18, 119 V.) merk je eerst dat je lampjes sneller kapot gaan, daarna misschien ook duurdere elektrische onderdelen.
B.
trouwens, 15 V. is wel teveel, maar niet veel te veel. Spanningsregelaars moet de laadspanning tot 14 v. beperken. Als het de spanning hoger oploopt (18, 119 V.) merk je eerst dat je lampjes sneller kapot gaan, daarna misschien ook duurdere elektrische onderdelen.
B.
Dan zou ik toch eens kijken naar onsteking en kleppen.Casonline schreef:Het toerental ging juist niet omhoog bij het indrukken van het gas ging het motertje alleen een wat zwaarder geluid maken en ging niet sneller draaien. Dat is dus precies waarom ik me afvroeg wat het was.
Ik denk dus dat het niet m'n koppeling is. En het geurtje van een slippende koppeling ken ik.
La vie est belle.
Het probleem lijkt zichzelf aardig opgelost te hebben net ff een ritje gemaakt en haalde na een stukje heuvel af ik denk ergens tussen de 110 en 115 km/h en kon haar daar heel aardig houden, daar ben ik tevreden mee.
Waar ik wel tegenaan liep was iets geks bij het meten accu;
met choke aan ik denk ongeveer 2000 toeren, lade hij met 14,80 á 14,85 volt zelfs bij veel meer toeren ( ff flink gas geven) das wel redelijk ok, iets te hoog maar ik weet ook niet hoe precies mijn multimeter is.
Zodra ik de lampen aanzette ging de moter langzamer draaien (niet zo gek) maar steeg de laadspanning naar 15,20 á 15,25 Volt . Nou ben ik niet zo bekend met electronica maar volgens mij klopt er dan iets niet helemaal, of is dat normaal?? (ik heb trouwens direct op de accu gemeten)
Iemand een idee, of heeft dat allemaal met die spanningregelaar te maken??
Heb trouwens voor de zekerheid ook nog even die test voor de koppeling gedaan maar dat was ok (bij 50 in z'n 4 en dan plank). Met een zwaar brommend geluid begon ze best aardig te accelereren, maar de moter begon niet te gieren of veel hogere toeren te maken. (langzaam maar zeker natuurlijk wel)
Waar ik wel tegenaan liep was iets geks bij het meten accu;
met choke aan ik denk ongeveer 2000 toeren, lade hij met 14,80 á 14,85 volt zelfs bij veel meer toeren ( ff flink gas geven) das wel redelijk ok, iets te hoog maar ik weet ook niet hoe precies mijn multimeter is.
Zodra ik de lampen aanzette ging de moter langzamer draaien (niet zo gek) maar steeg de laadspanning naar 15,20 á 15,25 Volt . Nou ben ik niet zo bekend met electronica maar volgens mij klopt er dan iets niet helemaal, of is dat normaal?? (ik heb trouwens direct op de accu gemeten)
Iemand een idee, of heeft dat allemaal met die spanningregelaar te maken??
Heb trouwens voor de zekerheid ook nog even die test voor de koppeling gedaan maar dat was ok (bij 50 in z'n 4 en dan plank). Met een zwaar brommend geluid begon ze best aardig te accelereren, maar de moter begon niet te gieren of veel hogere toeren te maken. (langzaam maar zeker natuurlijk wel)
gelijk je spanningsregelaar vervangen!!!!!!!!!!!!!!!!!!! anders gaat je accu koken!!!!!Casonline schreef:Het probleem lijkt zichzelf aardig opgelost te hebben net ff een ritje gemaakt en haalde na een stukje heuvel af ik denk ergens tussen de 110 en 115 km/h en kon haar daar heel aardig houden, daar ben ik tevreden mee.
Waar ik wel tegenaan liep was iets geks bij het meten accu;
met choke aan ik denk ongeveer 2000 toeren, lade hij met 14,80 á 14,85 volt zelfs bij veel meer toeren ( ff flink gas geven) das wel redelijk ok, iets te hoog maar ik weet ook niet hoe precies mijn multimeter is.
Zodra ik de lampen aanzette ging de moter langzamer draaien (niet zo gek) maar steeg de laadspanning naar 15,20 á 15,25 Volt . Nou ben ik niet zo bekend met electronica maar volgens mij klopt er dan iets niet helemaal, of is dat normaal?? (ik heb trouwens direct op de accu gemeten)
Iemand een idee, of heeft dat allemaal met die spanningregelaar te maken??
nou nou. Bij 15,.. volt gaat je accu echt nog niet koken. Waar het om gaat is de spanning als de motor veel toeren maakt. Bij de kapotte spanningsregelaars die ik heb gezien ging het voltage dan ruim over de 18 volt heen. Als je vervangt dan zijn de elektronische regelaars aan te raden. Ze zijn veel betrouwbaarder dan de mechanische. Ze kosten ongeveer 20 euro.
B.
B.