motor --> opbouwen
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 164
- Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
- Locatie: west vlaanderen
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 164
- Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
- Locatie: west vlaanderen
Vraagje, in de vraagbaak zie ik bij aanhaal momenten voor het samenvoegen van de carterhelften 2 aanhaalmomenten staan.
Namelijk:
Motorhuishelften ....................................................................15-20 (1,5-2,0)
Moeren van motorhuishelft tapeinden ........................................... 45 (415)
Kan iemand me iemand vertellen welke dat beide zijn.
Ik zou namelijk een momentsleutel willen aanschaffen en had nu eentje op het oog die van 5 tot 30Nm instelbaar is.
Daarmee zou ik zo goed als alle momenten hebben nodig om het grootste deel van de motor terug samen te steken.
groeten
Namelijk:
Motorhuishelften ....................................................................15-20 (1,5-2,0)
Moeren van motorhuishelft tapeinden ........................................... 45 (415)
Kan iemand me iemand vertellen welke dat beide zijn.
Ik zou namelijk een momentsleutel willen aanschaffen en had nu eentje op het oog die van 5 tot 30Nm instelbaar is.
Daarmee zou ik zo goed als alle momenten hebben nodig om het grootste deel van de motor terug samen te steken.
groeten
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 164
- Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
- Locatie: west vlaanderen
Ondertussen momentsleutels aangeschaft.
eentje voor 6-30Nm en eentje van 20-100Nm.
De opbouw kan beginnen, jammer genoeg zal het moeten wachten tot na nieuwjaar wegens tijdsgebrek.
Ondertussen wel dringender zaken gedaan zoals uitlaat vervang wegens het iets te sportief klinken en de auto terug laten keuren voor een jaartje.
eentje voor 6-30Nm en eentje van 20-100Nm.
De opbouw kan beginnen, jammer genoeg zal het moeten wachten tot na nieuwjaar wegens tijdsgebrek.
Ondertussen wel dringender zaken gedaan zoals uitlaat vervang wegens het iets te sportief klinken en de auto terug laten keuren voor een jaartje.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 164
- Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
- Locatie: west vlaanderen
Hallo,
Met het mooie weer begint het terug te kriebelen om verder te klussen
ik zou in de komende weekends alles terug willen samenbouwen,
Nu denk ik dat ik al het nodige heb en alle onderdelen schoon gemaakt zijn,
Even een lijstje van wat ik allemaal heb:
- schoongemaakte carterhelften
hylomar vloeibare pakking voor ertussen
alle andere dichtingen
gereviseerde krukas
schoongemaakte nokkenas
gereviseerde cilinderkoppen
weinig gebruikte cilinders en zuigers 7,9compressie
Nu nog enkele kleine vraagjes voor ik aan de klus begin:
1/ is er een goede manier om 1 van de carterhelften op te spannen zodat deze als stevige basis dient om alles op zijn plaats te steken en dan alle bouten aan te spannen,
2/ is er een bepaalde volgorde om aan te raden om alle bouten aan te spannen? Zelf had ik gedacht alles eerst hand vast aan te draaien, Daarna kruislings alles op het juiste moment aan te spannen,
3/ De krusaskeering en nokkenasdichtingen moeten er waarschijnlijk tussen voor ik alles bouten aanspan, Klopt dit?
Indien er nog tips zijn of dingen waar ik zeker moet op letten,
Groeten Sander
Met het mooie weer begint het terug te kriebelen om verder te klussen
ik zou in de komende weekends alles terug willen samenbouwen,
Nu denk ik dat ik al het nodige heb en alle onderdelen schoon gemaakt zijn,
Even een lijstje van wat ik allemaal heb:
- schoongemaakte carterhelften
hylomar vloeibare pakking voor ertussen
alle andere dichtingen
gereviseerde krukas
schoongemaakte nokkenas
gereviseerde cilinderkoppen
weinig gebruikte cilinders en zuigers 7,9compressie
Nu nog enkele kleine vraagjes voor ik aan de klus begin:
1/ is er een goede manier om 1 van de carterhelften op te spannen zodat deze als stevige basis dient om alles op zijn plaats te steken en dan alle bouten aan te spannen,
2/ is er een bepaalde volgorde om aan te raden om alle bouten aan te spannen? Zelf had ik gedacht alles eerst hand vast aan te draaien, Daarna kruislings alles op het juiste moment aan te spannen,
3/ De krusaskeering en nokkenasdichtingen moeten er waarschijnlijk tussen voor ik alles bouten aanspan, Klopt dit?
Indien er nog tips zijn of dingen waar ik zeker moet op letten,
Groeten Sander
Het is wel handig, een motorsteun tijdelijk aan de rechter carterhelft te monteren en hem daarmee in de bankschroef vast te zetten. Dan kun je makkelijk de krukas, nokkenas etc op hun plaatsen leggen. Aangenomen natuurlijk dat je over een forse bankschroef beschikt. Over het vooraf of achteraf plaatsen van de keerringen worden in verschillende boeken verschillende meningen gegeven. Haynes bijvoorbeeld beveelt aan dat je ze monteert als de krukas nog op de rechter carterhelft ligt, het A-type handboek van Citroën vermeldt dat je dat niet moet doen omdat de keerringen dan bij het aanhalen van de bouten vervormd kunnen worden...
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 164
- Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
- Locatie: west vlaanderen
Al even geprobeerd om alles te passen, Tip om via motor steun rechter carter helft vast te zetten is zeer bruikbaar.
Wat zijn jullie ervaringen in verband met het plaatsen van de krukas keerringen, Eerst plaatsen of pas na aanspannen alle bouten?
En olie ik best alle lagers van krukas en nokkenas in voor ik deze plaats?
Nu nog alle bouten mooi klaarleggen en dan hopelijk dit weekend de 2 carterhelften terug samen voegen:)
Wat zijn jullie ervaringen in verband met het plaatsen van de krukas keerringen, Eerst plaatsen of pas na aanspannen alle bouten?
En olie ik best alle lagers van krukas en nokkenas in voor ik deze plaats?
Nu nog alle bouten mooi klaarleggen en dan hopelijk dit weekend de 2 carterhelften terug samen voegen:)
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 164
- Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
- Locatie: west vlaanderen
De papieren pakking gaat droog tussen het oliepomphuis en het carter. In het oliepompdeksel gaat een O-ring. Vloeibare pakking komt er niet aan te pas. Pas vooral op dat je de boutgaten van het pomphuis in één keer goed in lijn krijgt met de gaten in het carter, want als je aan dat dunne aluminium moet wrikken... En inderdaad, de lagers goed oliën voor het plaatsen.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 164
- Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
- Locatie: west vlaanderen
Zo vandaag gaat het gebeuren. De carterhelften terug samenvoegen.
juist alles mooi klaar gelegd.
De nokkenas, krukas en oliezeef gemonteerd.
Uiteraard gelet op de nokkenas en krukas timing.
Nu nog een klein vraagje voordat ik alles op moment vastzet.
Op het blad met aanhaalmomenten staat het volgende:
motorhuishelften 15-20Nm
Moeren van motorhuishelft 45Nm
je hebt de kleine bouten en moeren die rondom carter zitten, dan heb je nog de 4 grote bouten die het carter samenhouden.
Welke moeten daarvan nu op 45Nm en welke op 15-20Nm
juist alles mooi klaar gelegd.
De nokkenas, krukas en oliezeef gemonteerd.
Uiteraard gelet op de nokkenas en krukas timing.
Nu nog een klein vraagje voordat ik alles op moment vastzet.
Op het blad met aanhaalmomenten staat het volgende:
motorhuishelften 15-20Nm
Moeren van motorhuishelft 45Nm
je hebt de kleine bouten en moeren die rondom carter zitten, dan heb je nog de 4 grote bouten die het carter samenhouden.
Welke moeten daarvan nu op 45Nm en welke op 15-20Nm
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 164
- Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
- Locatie: west vlaanderen
Juist het carter samengebracht.
enkele foto's
vloeibare pakking aan de buitenkant gedaan, zodat indien er teveel aanwezig is dit vooral naar buiten geperst zal worden bij het samenvoegen.
Dan alles volgens moment aangespannen.
Enkel niet zeker van bepaalde momenten.
Heb nu alle kleine bouten (die aan onderkant en bovenkant carter) op 20Nm aangespannen.
Dan de 4grote boutenvoorlopig ook op 20Nm aangespannen, maar vermoed dat deze vaster moeten. Kan iemand die hierbij ervaring heeft dit bevestigen?
Nu alles laten drogen, en dan volgend weekend de tapeinden waar de cilinders tussen zitten monteren. om daarna de zuigers en cilinders goed te kunnen monteren. Vervolgens de oliekoeler en olievulpijp monteren.
Dan blokje opvullen met olie en zien of we nog niet met een lek zitten
enkele foto's
vloeibare pakking aan de buitenkant gedaan, zodat indien er teveel aanwezig is dit vooral naar buiten geperst zal worden bij het samenvoegen.
Dan alles volgens moment aangespannen.
Enkel niet zeker van bepaalde momenten.
Heb nu alle kleine bouten (die aan onderkant en bovenkant carter) op 20Nm aangespannen.
Dan de 4grote boutenvoorlopig ook op 20Nm aangespannen, maar vermoed dat deze vaster moeten. Kan iemand die hierbij ervaring heeft dit bevestigen?
Nu alles laten drogen, en dan volgend weekend de tapeinden waar de cilinders tussen zitten monteren. om daarna de zuigers en cilinders goed te kunnen monteren. Vervolgens de oliekoeler en olievulpijp monteren.
Dan blokje opvullen met olie en zien of we nog niet met een lek zitten