Zo, dat is even geleden zeg!
Intussen zijn we bijna 2 jaar later, en de Dynatek kit ligt hier nog altijd gewoon op de plank.
Ach, die komt er ooit wel eens in, misschien komende winter wel eens (zeg ik al 2 jaar).
Intussen is Soleille nog eens naar de Belgische keuring geweest...
Laten we beginnen met het goeie: Ze is zonder trukerij met lage bandenspanning of verborgen gewicht, uiteraard wel met de Michelin bandjes die ik 2 jaar geleden er onder liet monteren, door de beruchte ophangingstest gekomen! Met dank aan de mensen die daarvoor intussen gelobbyd hebben om de vereiste waardes realistisch bij te stellen!
Jammergenoeg wel alsnog een afkeur: bij het trekken en schudden op de brug sloegen de voorwielen alle kanten op maar niet erg synchroon: het stuurgewricht rechtsvoor vertoonde erg veel speling, en linksvoor wiebelde het wiel al helemaal alle kanten op maar leek het stuurgewricht wel goed.
Dat kon met de weinige kilometers dat Soleille maakt geen recente ontwikkeling zijn, maar ik die nog nooit met een andere 2CV heb gereden dacht dat het stuurgedrag 'normaal' was, en dat ik niet wist dat die gewrichten ook gesmeerd en gesteld moeten worden zal er ook niets aan verbeterd hebben...
Gelukkig heeft de buurjongen intussen ook het oldtimervirus te pakken, én hij heeft een brug! Samen knutselen dus!
- Linksvoor bleek de as gewoon te wiebelen in het lager, de centrale 32mm moer kon gewoon een halve toer aangespannen worden!
- Terwijl we aan die kant bezig waren toch ook maar eens dat stuurgewricht uit elkaar gehaald: De kasteelmoer verwijderen moest door middel van een moer oplassen en de boel wat verhitten, maar ging al bij al vlot. Binnenin was het dramatisch: krokante sporen van vet, buitenste cupje uitgesleten, stuurkogel zelf gereduceerd tot 19mm en met bramen... Dat was dus zogezegd de goeie kant. Waarschijnlijk was die kasteelmoer in het verleden eens flink bijgespannen...
- De rechterkant was echt een drama om open te beunen: meerdere pogingen om een moer op te lassen en echt flink moeten opstoken om de kasteelmoer er uit te krijgen. Binnenin uiteraard eveneens meer krokant dan vet, en ook hier overmatige slijtage, maar gek genoeg minder dan aan de 'goeie' kant. Vermoedelijk zat die kasteelmoer al heel lang vast en is die daardoor ook niet eerder bijgesteld geweest...
Oh, en dan nog aandachtspuntjes die geen afkeur waren maar mij wel storen:
- Soleille heeft al een tijdje geen rechterspiegel meer, die was door een vorige eigenaar al eens gebeund en losgeraakt met bijregelen. Bij het achteruit inrijden in mijn garage is dat steeds afwegen hoe dicht ik durf komen rechts om links gemakkelijk er in/uit te kunnen.
- Verder heeft ze geen wieldoppen en ook maar 3 bouten+moeren daarvoor, waarvan er 1 ook nog eens rammelt tijdens het rijden...
Intussen is er hier dus een pakketje aangekomen, binnenkort monteren, op hoop van zegen terug naar de keuring, en in het vervolg die stuurgewricht vaak en goed smeren met behulp van de nieuwe kasteelmoeren mét vetnippel.
- 2 nieuwe stuurarmen + bouten + borgplaatjes
- 2 stuurgewrichtrevisiesetjes mét vetnippel in de kasteelmoer + kasteelmoersleuteldop
- Rechterspiegel
- 4 velgdopjes
groetjes,
Isabelle