Soleille

Hier kun je jezelf voorstellen, of met je nieuwe 2cv gaan pronken.
Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Soleille

Bericht door Isabelle » vr 2 sep, 2022 12:37

IVARIO schreef: vr 2 sep, 2022 10:05 Ben benieuwd of ze straks goed start! Reserve-bobine is sowieso goed om in de auto te hebben.
Ik ook! Naar het schijnt gaat zo'n Dynatek bobine in combinatie met 123 "nooit" stuk, dus het kan alleen maar helpen met de betrouwbaarheid, dus zeker geen verloren kost, was alleen niet meteen ingepland. Ik ga de Burton bobine alleszins samen met de bijhorende beugels en bougiekabels in een mooi doosje stoppen en bij het reservewiel leggen. :)

Bedankt voor de tip met dat contactslot, het leek er eerst niet op dat er met het contactslot iets mis was toen we het een paar weken geleden bekeken, maar er zal waarschijnlijk binnenin toch al ergens een klein scheurtje of zo gezeten hebben dat met meermaals starten en rijden geleidelijk verergerd is (net zoals het willen aanslaan). Dat zal ongetwijfeld ergens onbewust in mijn achterhoofd gezeten hebben toen ik eergisteren aan het contactslot voelde en ontdekte dat (inderdaad het linker-)pinnetje flink los zat en warm aanvoelde.

Le Patron haalde zelf ook aan dat het mogelijk is dat een slecht contact in de contactrol ervoor kan zorgen dat er genoeg stroom door kan om te starten óf goeie ontsteking te hebben, maar niet beiden tegelijk, waardoor de motor uiteindelijk pas aanpakt na meermaals proberen op het moment dat je de sleutel loslaat, komt dus helemaal overeen met mijn theorie en met de symptomen.

Leuke reis gehad met Claudette en de bus?
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Soleille

Bericht door AZL57 » vr 2 sep, 2022 17:05

Kan ook een slechte verbinding tussen de draad en de stekker, heb ook een keer gehad, daardoor was mijn lichtschakelaar afgebrand,
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 335
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Re: Soleille

Bericht door IVARIO » vr 2 sep, 2022 17:40

Isabelle schreef: vr 2 sep, 2022 12:37Leuke reis gehad met Claudette en de bus?
Goh, dat viel helaas wat tegen: de bus is na drie dagen in panne gevallen: één bougie eruit geblazen en niet meer voldoende schroefdraad aanwezig om er eentje in te draaien. Ook op een zeer moeilijk bereikbare plaats om een helicoil te laten plaatsen, dus besloten om de bus naar België terug te laten brengen. Wordt op 21/09 gedaan; gelukkig zijn we er voor verzekerd. Wel nog een aantal dagen in een mooi chateau gezeten, maar dan terug naar België gegaan en hier verder vakantie gevierd.

Ach ja, met die oude bakken kan er al eens iets misgaan... :wink:
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Soleille

Bericht door Isabelle » vr 2 sep, 2022 23:34

AZL57 schreef: vr 2 sep, 2022 17:05 Kan ook een slechte verbinding tussen de draad en de stekker, heb ook een keer gehad, daardoor was mijn lichtschakelaar afgebrand,
De stekker zit volgens mij goed aan de draad en de stekker klemde ook netjes aan de pin aan het contact, ik zie ook geen sporen van vonkvorming aan de buitenkant of zo. Sowieso plan ik wel om ooit eens de hele kabelboom nieuw te maken want er is al eea aan geklust geweest...
Maar het zit echt in het contactslot. IVARIO had al gezegd dat hij dat eens voor gehad heeft maar inderdaad net achter het contactslot een slecht contact. Toen voelde alles nog prima aan maar startte Soleille wel nog betrouwbaar na 2-3 keer. Er zal waarschijnlijk toen al intern iets aan het scheuren geweest zijn wat uiteindelijk door weerstandwarmte en trillingen verergerd is, want eergisteren voelde ik dat het pinnetje echt los zat, toen ze uiteindelijk startte viel ze ook meteen stil van zodra ik aan dat pinnetje kwam en achteraf kwam zelfs de benzinemeter niet meer op.
De nieuwe contactrol is inmiddels samen met het Dynatek pakket binnen, morgen even wat sleutelen dus.
Het is stilaan herfst, dus Soleille zal nog weinig rijden dit jaar, een relais tussen het contact zetten staat nu alvast op het lijstje van prioriteiten, dat wou ik sowieso al doen met de verlichting om de lichtschakelaar te ontzien zodat daar inderdaad ook minder spectaculaire dingen mee kunnen gebeuren mocht het ooit fout gaan.
IVARIO schreef: vr 2 sep, 2022 17:40
Isabelle schreef: vr 2 sep, 2022 12:37Leuke reis gehad met Claudette en de bus?
Goh, dat viel helaas wat tegen: de bus is na drie dagen in panne gevallen: één bougie eruit geblazen en niet meer voldoende schroefdraad aanwezig om er eentje in te draaien. Ook op een zeer moeilijk bereikbare plaats om een helicoil te laten plaatsen, dus besloten om de bus naar België terug te laten brengen. Wordt op 21/09 gedaan; gelukkig zijn we er voor verzekerd. Wel nog een aantal dagen in een mooi chateau gezeten, maar dan terug naar België gegaan en hier verder vakantie gevierd.

Ach ja, met die oude bakken kan er al eens iets misgaan... :wink:
Ai, da's minder. Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat een helicoil plaatsen dik tegenvalt met een boxer in de motorruimte van de bus. Gelukkig inderdaad dat je verzekerd bent om de bus terug te laten brengen in plaats van je vakantie te moeten vergallen om het ter plaatse opgelost te krijgen!
Ik heb het gehad met een Volvo V70, daar was blijkbaar eerder al een timesert gebruikt, die was er met bougies vervangen mee uitgekomen, nieuwe timesert gebruikt maar die had blijkbaar geen grip genoeg: bougie er uit en penbobine kapot geklapt. Gelukkig bestaat er ook nog een dikkere "big sert" en is de bereikbaarheid geen probleem met een lijnmotor, maar met takelen en nieuwe penbobine toch even een tegenvaller. Heb me daarna toen ook maar aangesloten bij de wegenwacht met die auto, is er natuurlijk nooit meer onderweg iets mee fout gegaan. :roll: :lol:
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Soleille

Bericht door Isabelle » za 3 sep, 2022 12:04

:!: Op hoop van zegen :!:

De Dynatek heb ik nog niet gemonteerd, maar wel de nieuwe contactrol.
:arrow: Na de oude contactrol te onderzoeken heb ik ook twee aansluitingen omgewisseld. Zie ook dit topic over de werking en aansluiting van het contact.
:arrow: Ik heb nog niet gereden, maar wel een paar keer gestart... Het probleem lijkt opgelost te zijn: Met een beetje choke en een dotje gas slaat ze tijdens het starten koud zéér goed aan, beter dan mijn nieuwerwetse busje met allerhande electronica uit 2016!

:!: Fingers crossed :!:

Het lijkt mij een verstandige vuistregel om niet meerdere dingen in één keer te veranderen, kwestie van geen nieuwe problemen te introduceren voordat de vorige zijn opgelost, dus ik laat nog even de Burton bobine zitten tot ik een paar keer heb gereden en zeker weet dat Soleille nu betrouwbaar start en rijdt.
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Soleille

Bericht door Isabelle » vr 9 aug, 2024 16:59

Zo, dat is even geleden zeg! :oops:
Intussen zijn we bijna 2 jaar later, en de Dynatek kit ligt hier nog altijd gewoon op de plank. :roll: Ach, die komt er ooit wel eens in, misschien komende winter wel eens (zeg ik al 2 jaar). :lol:

Intussen is Soleille nog eens naar de Belgische keuring geweest...

Laten we beginnen met het goeie: Ze is zonder trukerij met lage bandenspanning of verborgen gewicht, uiteraard wel met de Michelin bandjes die ik 2 jaar geleden er onder liet monteren, door de beruchte ophangingstest gekomen! Met dank aan de mensen die daarvoor intussen gelobbyd hebben om de vereiste waardes realistisch bij te stellen! 8)

Jammergenoeg wel alsnog een afkeur: bij het trekken en schudden op de brug sloegen de voorwielen alle kanten op maar niet erg synchroon: het stuurgewricht rechtsvoor vertoonde erg veel speling, en linksvoor wiebelde het wiel al helemaal alle kanten op maar leek het stuurgewricht wel goed. :o
Dat kon met de weinige kilometers dat Soleille maakt geen recente ontwikkeling zijn, maar ik die nog nooit met een andere 2CV heb gereden dacht dat het stuurgedrag 'normaal' was, en dat ik niet wist dat die gewrichten ook gesmeerd en gesteld moeten worden zal er ook niets aan verbeterd hebben... :oops:

Gelukkig heeft de buurjongen intussen ook het oldtimervirus te pakken, én hij heeft een brug! Samen knutselen dus!
- Linksvoor bleek de as gewoon te wiebelen in het lager, de centrale 32mm moer kon gewoon een halve toer aangespannen worden!
- Terwijl we aan die kant bezig waren toch ook maar eens dat stuurgewricht uit elkaar gehaald: De kasteelmoer verwijderen moest door middel van een moer oplassen en de boel wat verhitten, maar ging al bij al vlot. Binnenin was het dramatisch: krokante sporen van vet, buitenste cupje uitgesleten, stuurkogel zelf gereduceerd tot 19mm en met bramen... Dat was dus zogezegd de goeie kant. Waarschijnlijk was die kasteelmoer in het verleden eens flink bijgespannen...
- De rechterkant was echt een drama om open te beunen: meerdere pogingen om een moer op te lassen en echt flink moeten opstoken om de kasteelmoer er uit te krijgen. Binnenin uiteraard eveneens meer krokant dan vet, en ook hier overmatige slijtage, maar gek genoeg minder dan aan de 'goeie' kant. Vermoedelijk zat die kasteelmoer al heel lang vast en is die daardoor ook niet eerder bijgesteld geweest...

Oh, en dan nog aandachtspuntjes die geen afkeur waren maar mij wel storen:
- Soleille heeft al een tijdje geen rechterspiegel meer, die was door een vorige eigenaar al eens gebeund en losgeraakt met bijregelen. Bij het achteruit inrijden in mijn garage is dat steeds afwegen hoe dicht ik durf komen rechts om links gemakkelijk er in/uit te kunnen.
- Verder heeft ze geen wieldoppen en ook maar 3 bouten+moeren daarvoor, waarvan er 1 ook nog eens rammelt tijdens het rijden...

Intussen is er hier dus een pakketje aangekomen, binnenkort monteren, op hoop van zegen terug naar de keuring, en in het vervolg die stuurgewricht vaak en goed smeren met behulp van de nieuwe kasteelmoeren mét vetnippel.
IMG_20240809_163638563[1].jpg
- 2 nieuwe stuurarmen + bouten + borgplaatjes
- 2 stuurgewrichtrevisiesetjes mét vetnippel in de kasteelmoer + kasteelmoersleuteldop
- Rechterspiegel
- 4 velgdopjes

groetjes,
Isabelle
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Re: Soleille

Bericht door gillis » za 10 aug, 2024 10:46

Succes met de montage!

Zit er wel een plaatje met moer(schroefdraad) in de rechter deur?
onder druk wordt alles vloeibaar

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Soleille

Bericht door Isabelle » za 10 aug, 2024 11:41

gillis schreef: za 10 aug, 2024 10:46 Succes met de montage!
Zit er wel een plaatje met moer(schroefdraad) in de rechter deur?
Dank je!
Ja hoor, het armpje hangt er ook nog aan, het is het gewrichtje tussen spiegel en arm dat kaduuk is. :)
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Soleille

Bericht door Isabelle » vr 16 aug, 2024 21:54

Zo, de nieuwe onderdelen zijn gemonteerd. Mijn handen waren te vuil en we waren net wat te druk bezig om foto's te maken van de onderkant, maar hier is alvast een foto van de nieuwe spiegel. Toch wat handiger bij het stallen zo.
IMG_20240816_212734734[1].jpg
Soleille is bij deze weer voor 2 jaar goedgekeurd, en op de terugrit kwam deze mijlpaal voorbij:
IMG_20240816_185108358[1].jpg
Ik had al een tijdje enkele stickers liggen van HubNut, de YouTuber die mij inspireerde om een 2CV aan te schaffen, en bij de nieuwe onderdelen zat er ook een sticker van de leverancier met een mooie tekening van een Ami. Na het nodige geklooi om 2 jaar geleden gekeurd te raken, de laad- en startproblemen op te lossen, en nu de stuurgewrichten te reviseren, mag er de "Quality Tinkering" er op, en de voorbije 2 jaar heb ik ook leren appreciëren hoeveel plezier je kan hebben met weinig vermogen en veel Franse gekkigheid. Mijn daily hangt al aardig in de stickers, de collectie van Soleille is bij deze ook begonnen.
IMG_20240816_212715127[1].jpg
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Tiemen
Beginner
Beginner
Berichten: 46
Lid geworden op: do 20 jan, 2022 14:25

Re: Soleille

Bericht door Tiemen » za 17 aug, 2024 17:39

Ha, grappig, ik plak alle stikkers aan de binnenkant van de kofferklep.
Het YouTube kanaal van HubNut volg ik ook al een paar jaar, leuk!

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Soleille

Bericht door Isabelle » wo 21 aug, 2024 00:05

Tiemen schreef: za 17 aug, 2024 17:39 Ha, grappig, ik plak alle stikkers aan de binnenkant van de kofferklep.
Het YouTube kanaal van HubNut volg ik ook al een paar jaar, leuk!
Ach, ik ben niet vies van wat 'foute' opsmuk, aan mijn daily hangen een honderdtal bloemetjes en wat andere stickers in allerlei kleuren op de knalrode lak, knalgele Soleille met zwarte 'Aventure' bullbar-achtige bumpers is eigenlijk een grijze muis vergeleken daarmee. :lol:

In mijn vroegste herinneringen had mijn vader een blauwe BX RD break (ik waande mij van op de achterbank in een vliegtuig: eerst de 'checklist' met voorgloeien, starten, neus omhoog, achterkant omhoog, daarna het 'vliegen' zwevend over de weg met de ronkende diesel) en mijn moeder een bordeaux Visa Spécial (mijn moeder haatte het kleur, ik was dol op het motorgeluid en het minder sjieke interieur), dat moet ergens een zaadje geplant hebben dat HubNut tot ontkieming gebracht heeft. Ik volg intussen ook "UPnDOWN" en kan niet laten om af en toe eens de BX'en en andere hydropneumaten op de tweedehandsmarkt te bekijken... Gelukkig heb ik maar plaats voor één klassieker in mijn garage, want ik heb nog een huis te verbouwen :lol:
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Plaats reactie